Kappadokien m.m.

Turkey's flag
Middle East » Turkey » Central Anatolia » Kayseri
August 24th 2010
Published: August 24th 2010

Sedan sist har det hunnit hända så mycket att jag inte hunnit med att skriva. Vi har varit mycket med vår "buddy" (fadder) och hans kusin, åkt till en hästgård utanför staden, spelat basket, simmat i poolen och gått på stadens häftigaste café ätit mat och spelat playstation med dem. De tycker att Kayseri är allt annat än häftigt. Kayseri är en av de mest strikt muslimska städerna i Turkiet, kanske den mest strikta, och den enda restaurangen eller baren som serverar alkohol är den på Hilton. Så de är uttråkade.

I lördags gjorde hela klassen en bussutflykt till Kappadokien ungefär en timme från staden. Kappadokien är ett område med märkliga klippformationer som människor har gröpt ur för att bygga bostäder och kyrkor. Vi besökte Göreme, en mycket turistig ort där många av husen sitter ihop med de karakteristiska konformade klipporna och där det finns ett kloster byggt i klipporna där det en gång bodde ungefär 1300 personer. Den underjordiska staden i Kaymaklı var också mycket imponerande.

Karin och jag stannade i Göreme över natten och dagen därpå gick vi på egen hand runt i nationalparken som omger byn. Solen sken från blå himmel som vanligt, men i de djupa dalarna (och ibland tunnlarna) som vattnet format ur den mjuka stenen var det svalt. Överallt finns lämningar av bostäder och duvslag (spillningen är utmärkt som gödning åt vin) och fantastiska vyer, men tyvärr var batteriet på kameran slut från gårdagen, så ni får nöja er med en bild från denna dag.

Igår tänkte vi att vi tillsammans med några klasskamrater skulle ta bussen till det närbelägna berget Ali och grilla, men vi missade att gå av på rätt ställe, och plötsligt var vi mitt ute på landet. Människorna i Turkiet är mycket vänliga och i byn Başakpinar tog de sig direkt an oss och visade var det var finast att grilla, hjälpte oss med grillningen, skrattade åt vad vi ville grilla och bjöd på çay. Det var en mycket trevlig kväll. Vår turkiska är såklart inte riktigt tillräcklig för dessa situationer än, men en av våra värdar hade bott de senaste fem åren i östra London och hade en perfekt accent.

30th August 2010

Kommentar titel
Hej Erik och Karin, häftiga bilder. Speciellt på den överjordiska staden, ser ut som ett sandslott! Vi fick vykort från er idag, tack så mycket såg ut som tobleronebitar på det. Fick också röstkort, eller en av oss fick röstkort. Hur ska ni göra med det? Vad var det för något ni grillade som de skrattade åt? Bilden som heter "Landskapet kring Göreme" påminner om Zabriskie Point, fast en turkisk version med granar och ljusare berg. Går det att kommentera här, för det verkar inte som någon annan har gjort det? Hoppas ni mår bra! Många Kramar / Ellen & Aron
30th August 2010

jo det går bra att kommentera. våra vänner hade tagit med sig rått kött som man också skulle äta rått och små söta paprikor man inte behövde grilla. vi ska nog rösta via ambassaden i Istanbul.

Tot: 0.078s; Tpl: 0.01s; cc: 9; qc: 49; dbt: 0.0501s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb