Blogs from Tel Aviv District, Israel, Middle East - page 6

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv August 7th 2014

Niet dat de woorden in de titel iets met elkaar te maken hebben. Gisteren was Tisha Ba'Av, de joodse rouwdag waarin de vernietiging van de tempel en de andere noodlotten die het joodse volk heeft moeten verduren in de afgelopen millennia herdacht worden. Als ik al verbaasd was hoe keurig men zich aan de sabbat houdt hier, dan werd ik nu compleet verrast. Alle straten waren volledig leeg, wat wel heel prettig was omdat ik besloten had een stuk te gaan fietsen. Hoewel er veel fietspaden zijn in Tel Aviv, is het op grote stukken gebruikelijk over het voetpad te fietsen. De fietstocht was prachtig, en erg bijzonder door alle stilte. Ik ben de rivier HaYarkon gevolgd voor enkele kilometers, waarbij ik onder meer gnoes en papegaaien passeerde, maar geen mensen. Ook vreemd was hoe, door ... read more
Rivier HaYarkon
De weg naar huis

Middle East » Israel » Tel Aviv District August 6th 2014

The flight home was uncomfortable as the business class 'bed' turned out to be no more than an armchair which did not lean all the way back. The flight was easy and uneventful. The good news was that the cease fire held and we came home from our amazing trip to a tense peace. We did the washing, unpacked and quickly got back into reality. We were so exhausted we started planning our vacation! Would we do it again? Well not the same itinerary. Our to-do list has more destinations (Japan, Hawaii, Rockies, ...) so it is unlikely we'll get back to China despite that huge country surely having many more interesting sights. While our daughter studies at University of Auckland (another year and a half) we will very probably go back to New Zealand another ... read more

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv August 3rd 2014

Mijn eerste sabbat overleefd, mijn eerste lessen gehad: tijd voor een nieuwe blog! (Helaas werd net na het beginnen van deze blog mijn gedachtestroom ruw verstoord door een alarm, dus als de zaken niet geheel consequent lijken daarvoor mijn excuses.) Mijn weekend is net afgelopen, en vandaag heb ik mijn eerste lessen gehad. Het weekend hier loopt van vrijdag tot zaterdag, omdat mensen op vrijdagmiddag naar hun familie gaan om met hen de sabbat te vieren. Het viel me op hoe goed dit te merken is in het leven op straat. Ik had verwacht dat, in een seculiere stad als Tel Aviv, het dagelijks leven gewoon door zou gaan, sabbat of geen sabbat, maar dat viel tegen. Rond twee uur op vrijdag verdwenen de laatste auto's van de wegen en om drie uur was het bijna ... read more
Toegang tot de schuilkelder
De schuilkelder

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv August 1st 2014

Ik schrijf jullie nu vanuit de Einsteingebouwen van de universiteit van Tel Aviv. Deze gebouwen zijn waar veel studenten die hier studeren wonen. Ik heb nu twee nachten in mijn mooie, ruime appartement doorgebracht, dus het wordt tijd om er eens wat over te schrijven! Ik deel mijn kamer met een aardige Amerikaanse en mijn huis met ook nog een Engelse die in de kamer naast mij woont. De kamers zijn veel groter dan ik had verwacht, en de campus is prachtig: veel groen en palmbomen. Wel wordt een van de stukken groen ruig doorbroken door de ingangen van twee schuilkelders voor inwoners van de omliggende gebouwen. Ik heb de schuilkelders bezocht, dat was wel vreemd: een van de kelders ligt vol met oude spullen die je gratis mee mag nemen, als dekens, kussens, en zelfs ... read more
Mijn bed
Meer campus
Mijn appartement

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv July 29th 2014

De tweede dag. Mijn dag begon vreemd, door een sms'je van mijn reisgenoot, die een bed verderop op zijn telefoon een spelletje zat te spelen: "Ik ben veilig. Ik kom na het alarm terug". Het bericht was rond twee uur verstuurd, legde hij uit: Tel Aviv is vannacht bestookt met raketten. Ik ben er doorheen geslapen, maar schijnbaar was het erg heftig, aldus een man die ik later sprak op het strand. Hij legde uit erg gedeprimeerd te zijn door alle raketten en de voortdurende strijd waar geen einde aan lijkt te komen. "Jonge mensen, knappe jongens, sterven door de Palestijnen", mompelde hij treurig. Enkele meters verderop op de boulevard was een herdenkingsplek ingericht voor een jonge overleden soldaat die schijnbaar erg van volleybal hield. Ik ben hier nu achtenveertig uur, en nog steeds verbaas ik ... read more
Tafel van Marina Abramovic
Bauhaus
Tel Aviv Museum of Art

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv July 28th 2014

Zo, ik ben er! Ik ben op dit moment zo'n vierentwintig uur in het zonovergoten Tel Aviv, en dus is het eens tijd om mijn eerste indrukken op het internet te gooien. Ik heb gisteren een voorspoedige reis gehad, in een klein vliegtuig waar toch vooral heel veel Israëli's in zaten, want niemand gaat rond deze tijd op vakantie naar Israël. De vrouw die als taak had onze handbagage leeg te halen en vervolgens weer in te pakken verklaarde ons voor gek, en in het vliegtuig werd er om mij heen niets dan Hebreeuws gesproken. Het viel me in het vliegtuig op hoe het lijkt of alles in Israël politiek geladen is: van de reclames tot de emailberichten van mensen. Op de tvtjes in het vliegtuig werd bijvoorbeeld reclame gemaakt de aliyah, het verhuizen naar Israël, ... read more
Wolken
Jaffa

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv July 24th 2014

Travel in Israel is like something delicious you try- once you get to taste it, you don’t want to leave it and you want again, and again, and again or simply leave it… Having been traveling in Israel 4 other times, ( never to Tel Aviv) always came back home amazed with the contrast in landscapes, the nice and curios people I have met, the colors, aroma and rhythm on the streets , the diversity in religions, languages, cuisines, music, dances etc. After visiting Jerusalem ( twice), Haifa and Dead Sea, it was turn to Tel Aviv now. Booked the flights and hotel spontaneous- the traveling time was set for end of July 2014. 5 days of sunshine, street performers, shopping and… Israeli cuisine were awaiting me. Stayed in a hotel on Ha- Yarkon street in ... read more
The Bauhaus complex
Shakshooka
The view from YAfo to Tel Aviv

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Jaffa July 19th 2014

Il nous reste trois jours à organiser, dont deux que l’on aimerait passer à Jérusalem. Comme aujourd’hui est un samedi, et que les juifs de Jérusalem sont encore plus orthodoxes que ceux de Tel-Aviv, on ne préfère pas se risquer à découvrir la ville un jour de Shabbat. On se propose donc de profiter de notre dernier jour à Tel Aviv, mais nos plans sont contrecarrés par un Roumain qui vient m’offrir une bière vers 11h. Je replace le contexte : rappelez-vous, c’est une auberge qui accueille seulement les gens de moins de 45 ans. Ce Roumain, Georges, doit avoir une petite quarantaine, est ici avec sa femme, et tous les deux ne parlent pas un mot d’anglais, seulement français et roumain. Je l’avais aidé il y a un jour ou deux à la réception, et ... read more
Coucher de soleil
Le Château dans le sable

Middle East » Israel » Tel Aviv District » Jaffa July 18th 2014

15:33, bus Charleroi-Lille. Belgique. Les jours se suivent et se ressemblent. Nous succombons rapidement à la routine tentante de l’auberge, et au charme des plages de Tel-Aviv. Les vacances « découvertes » font place à des vacances « vacances ». Et il faut dire que pour moi qui suis parti depuis deux semaines déjà, ça fait du bien. Aujourd’hui, une petite excursion à Haïfa est prévue. On passe juste à la poste histoire d’acheter des timbres… mais apparemment toutes les postes du monde sont les mêmes car on repart pour Haïfa avec deux heures de retard. Ce n’est pas un super plan puisqu’il faut que l’on soit rentré avant 16h, dernier train en ce vendredi après-midi de Shabbat. Dans le train, je repère un français qui parle au téléphone. Loin du touriste, il est vêtu d’un ... read more
Jardins
Fontaine
Différents symboles religieux sur un des piliers

Middle East » Israel » Tel Aviv District July 16th 2014

19:07, Honey Beach, Tel Aviv. On se lève assez tôt le lendemain matin (proximité et lumière du jour obligent). Le petit déjeuner est offert tous les matins, et il faut dire qu'il est assez royal : thé, café, pain grillé, pâte à tartiner bien entendu, mais aussi houmous, tomates, concombre et coriandre... on n'a que l'embarras du choix. Alors que tout le monde est sur la terrasse en train de savourer un toast, ou de croquer un concombre, une sirène puissante retentit. On nous en avait beaucoup parlé, cela arrive enfin. Immédiatement, les fortes instructions de la responsable vient couvrir les grognements étouffés des dormeurs, et les "not again !". Sans attendre, tout le monde descend au rez de chaussée, et attend dans les escaliers. La situation est grave, mais elle m’apparaît plutôt cocasse : imaginez ... read more
Jaffa, Vieille ville
Front de mer
Plage

Tot: 0.186s; Tpl: 0.021s; cc: 7; qc: 82; dbt: 0.0806s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb