Viimeinen päivä Tel Avivissa

Israel's flag
Middle East » Israel » Tel Aviv District » Tel Aviv
October 30th 2019
Published: November 1st 2019

Nukuin ensin klo 1 - 4, mutta onneksi sitten vielä klo 7 asti. Kävelin uimarannalle, tavarat lokeroon. Uimaranta oli suljettu ja siellä oli uimakielto. Se johtui kuulemma siitä että hengenpelastajaa ei ollut paikalla ja sai uida sikäli omalla vastuullaan, kuten muutama tekikin. Niin minäkin. Vesi oli sen verran lämmintä, että siellä olisi voinut olla vaikka kuinka pitkään. Mutta minulle yleensäkin riittää aika lyhyt uintikäynti.

Paluumatkalla poikkesin asioilla. Olin päättänyt ostaa päivälipun, joka maksoi 21,5 shekeliä ja johon sisältyi matka lentokentälle. Vakikioski oli kiinni. Apteekissa olisi voinut ladata kortille arvoa 30 shekelillä. Onneksi vakikioskin pitäjä tuli paikalle, ja pystyin ostamaan lipun sieltä. Ostin lähi-kosher-kahvilasta 8 shekelillä pullan ja kahvin mukaan. Vuokraisäntäni Shlomi oli tullut Tel Aviviin hoitamaan asioitaan ja hän kävi tuomassa repun asuntoon. Söin sinä aikana aamupalaa. Oli lämmin ja aurinkoinen päivä, ja uikkarit saattoi jättää parvekkeelle siinä toivossa, että ne kuivuisivat illaksi.

Ohjelmassa oli ensin lähikohteita. Vaihdoin vielä 20 euroa shekeleiksi. Poikkesin ensin Suuressa Synagogassa. Pohdin etukäteen pääseekö sinne sisään sortseissa ja t-paidassa. No synagogan ovella oli rahastamassa 10 shekeliä mies, joka oli pukeutunut vastaavasti. Lippalakki kuului asianmukaiseen asuun: toisin kuin kirkkoon, niin synagogaan pitää mennä pää peitettynä. Seuraavassa korttelissa oli Hagana-museo ( https://fi.wikipedia.org/wiki/Hagana ), joka kertoi tästä Israelin armeijan edeltäjästä.

Olin katsonut mielestäni kätevän bussireitin Haifaan, mutta bussin reittiä oli varmaan muutettu, koska jouduin kävelemään yli kilometrin. Ohitin siinä stadionin ja rakenteilla olevan ratikkareitin. Perillä piti kiivetä mäelle, ennen kuin löytyi reitti satamaan, joka on maailman vanhimpia. Nautin siellä kahvin. Menin sitten bussilla pohjoiseen ja kävin katsomassa sikäläisiä rantoja. Päätin vielä lopuksi nauttia vuoden viimeisen terassioluen. Kasvisruokaa terassilla.

Asunnolle kerkesin klo 17.30. Täytyi vielä viedä postilaatikkoon vanhemmilleni lähtevä kortti. Minulla oli aikaa käydä suihkussa ja pakata. Sekä Shlomi että hänen vakivuokralaisensa Sarah tulivat paikalla. Lähdin lentokentälle ajoissa, klo 20.30. Kerkesin klo 21.09 lähtevään junaan. Turvatarkastuksista selvisin puolessa tunnissa. Kun minulta kysyttiin onko joku antanut minulle jotain mukaan, menin vielä näyttämään saamani pääsiäisherkut, ja niitä tarvitsi näyttää toiselle virkailijalle, joka läpivalaisi laitteen. Lentokentällä jäi odotusaikaa sitten liki kolme tuntia.

Israelista jäi hyvä vaikutelma: kehittynyt, turvallinen, vapaamielinen maa. Voisi tulla joskus uudestaan.

Tot: 0.088s; Tpl: 0.049s; cc: 8; qc: 23; dbt: 0.0159s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 3; ; mem: 1.2mb