119.den - presun yazd (tour, stopovanie)


Advertisement
Iran's flag
Middle East » Iran
June 9th 2019
Published: June 12th 2019
Edit Blog Post

Budicek uz o 3.45. tour ma zacat o 4.30.

Nakonec nas guide vyzdvihuje o 4.45.

A kto je guide? Ojebavacka z ubytka.

Ideme na hlavnu kde nas caka terenak 4x4.

Sup ho a po tme smer solne jazero.

Vodic dava autaku zabrat, neskor opustame asfaltku a schadzame na polnacku.

Sme v kamennej pusti. Vodic vsak neubera, tlmice dostavaju riadne zabrat.

Neaky ten check point, zrejme tu sa malo platit 200k r ale nik tu neni a zrejme to bol ojeb, bo to fakt nevypada ako neaka mytnica.

Prichadzame k solnemu jazeru.

Ideme kusok dnu po ceste, kade chodia nakladiaky co vozia sol.

Vonku uz svetlo ale slnko este neni hore.

Splhame sa na strechu auta, sadame, fasujeme mini ranajky.

Ked som sa pytal ojebavacky ci budu ranajky, vraj ano, podavaju sa od 8,30 na ubytku. Tak reku jak sa dostaneme na ubytko ked budeme na tour. Vraj nieco vymysli.

Vymyslela, krabickove mlieko a dva snacky. Aspon nieco.

Zacina vychod slnka. To nejde od zeme ale z prazdnoty na oblohe. Vychod vsak nic extra.

Jazero vyzeralo fajn ale na boliviu sa nechyta, tak konstatoval francuz.

Mne sa lubilo, i ked na obrazkoch vyzeralo lepsie.

V jazere len vrstvy soli, ziadna vysoka voda.

Som okostoval trochu soli a riadne slana. Oproti kaspickemu moru, ktore slane nebolo ani nahodou.

Po vychode slnka, nazad do auta a smer piesocne duny.

Pokec o jazere ziadny, takze guide zbytocny. Akurat sme sa dozvedeli, ze pica spala len hodinu, bo bola na party s kamosmi.

Sofer studoval ucivo na skusku. On i ona su z rovnakej skoly, maju skuskove obdobie, cestou studovala i ona.

Pred dunami odchytavame tavy, tak fotenie.

Tavy nie si dive ale patria pastierom. Na maso nesluzia, bo tava je moc draha.

Prichadzame k dunam. Auto ide na dunu asi 100m a zastavuje. Som sa tesil, ze sa povozime i po piesku,no nic.

Mame 15min rozchod.

Prechadzka po dunach. Vyzerali super avsak piesok nebol cisto zlty.

Relax na dune a nazad do auta.

Smer mesto a neaka mesita.

Pred mesitou na namesticku nahrobky z vojny medzi iranom a irakom.

Nahrobky suplovali dlazbu.

Pica nam dala tuto informaciu a este, ze tato mesita je architektonicky skvost. Pre mna vsak ako kazda iranska. Vycackana mozaikov.

Dnu v mesite vsak nic extra zdobenie.

Po mesite hrad a podzemnne mesto.

Do oboch ma lakala, ze porozpraca nieco o historii. No dakujem, nebudem znovu platit za blbost aby som pocul tvoju jednu dve vety o tychto miestach.

Hrad bol gratis, teda ak nahodou fra neskasirovala.

Pri podzemnom mestecku (par chodieb) sme 8.35 a je zavrete.

Len pokrci ramenamy, ze to byva casto zavrete, bo mavaju neake problemy.

Tak jej hovorim, ze mozno otvoria o 9.00.

Ok, tak cakame. Dostavame poharik caju.

A hla, o 8.45 sa podzemie otvara.

Po 10min sa prieskumnici vracaju.

Nazad do mesta, premavka je uz dost husta.

Ojebavacka fakt bez chrbtovej kosti.

Pochvaluje su konciacu tour a hostel prirovnava k top na svete.

Oponujem ale melie si svoje.

Na ubytku zistene, ze fra to uz vyplatili dopredu, tak preto mala vsetko v pici, zarobene uz mala.

Vyplacam fra v eurach ti mi vydavaju drahocenne rialy. Platim nimi ubytko, no nema mi vydat z miliona, tak mi dava zlavu na ubytko 21k r.

Fra su dost scestovany, on je itckar ona asistentka v obchode.

Velmi sa im lubil vietnam, bo su tam crazy ludia, vraj tak ako oni. No mne sa zdali ako klasicky francuzi.

Odchadzam z ubytka, staff ma v pici, sak co, uz ma podojili.

Po par metroch sa vsak vraciam, zabudol som na vesiaku trenky.

Staff ani nereaguje, ze som tam zas dosol.

Trenky zbalene a smer zel.stanica.

Prichadzam tam o 10.30. predemnu dvaja ludia, o 11.00 som na rade.

Davam pas, hovorim yazd. Pica sa ma pyta ci o 1400. Ano, este jej ukazujem, ze mam len 500k r. Podla netu vlak mal stat do 300k. Boli i ine ale tie boli drahsie. Vsetko spacie vagony az na super drahe okolo 520k co bolo na sedenie ale to bol rychlovlak (3hod vs 5hod)

Pica ma posiela sadnut si.

Co som ju sledoval s programom fakt moc robit nevi, pritom vsetko su rovnake ukony, co po jednom dni musi ovladat naspamat. Ono to vyzera, ze ani pc neovlada. Pise jak datel. No hruza sa na nu kukat.

Sedim si a dopisujem dennik, cas neako nevnimam, len vnimam, ze od okienka furt odchadzaju ludia s listkami.

11.30 ma ohlasuje a vravi, ze ci moze byt vlak 1500. Ok ale cenu nevravi.

Tak reku konecne listok. Picu s ryzu, posiela ma sadnut si.

12.00 ma opat vola, dava mi listok aj s pasom. Na listku moje meno.

Davam jej 500k a cakam na vydaj, nic sa nedeje.

Chalan vedla studuje moj listek a na mobile mi pise sumu 493k.

Pica si nechala 7k sprepitne. Tak to ne, hovorim expensive, nech navali prachy a listek nech si strci do pice.

S nevolou mi dava prachy. Som zvedavy kolko hodin rusila moj listok.

Takze suma sumarum, nakup listka (nepocitam pol hodinu cakacku) trval paradnu hodinku. No jebat iranske zeleznice, nabuduce kupujem cez cestovku resp cez hostel.

Tam ma tez ojebali, sak ojebavacka, nemam tu firmeny notbook nemozem ti kupit listok, jak keby to neslo cez mobil.

V klude si na informaciach pytam cistu A4 a odchadzam.

Vonku pisem na papier yazd a idem na vypadovku.

V supermarkete kupena neaka poziven. I tu ako v malajzii znackovali blocky securitaci.

Zacinam stopovat s papierikom v ruke na tkz. Obchvate.

Po 15.min sa vsak presuvam za kruhac, hadam lepsia pozicia.

Nachadzam miesto v tieni a ide sa na to.

Po 10.min ku mne prichadza na motorke miestny.

Zla cesta, tadeto auta do yazdu nechodia. Vola ma k nemu na obed,to odmietam, nemam cas na zdrzania, bo do ciela je to cca 5hod.

Stale trva na svojom. Skusa mi zastavit auta.

Odchadza.

Pochvili opat prichadza neaky domaci a zas to iste.

Stopujem dalej, napisal som si uz i ine blizsiem mesto. Jeden domaci mi to napisal i v miestnom vlnovkovom pisme.

Soferi obcas spomalili no nic. Aut, pozehnane.

Prichadza prvy domaci co sa pri mne zastavil na aute aj s neakou rodinou.

Jeden hovori ang, opat ma volaju na obed a vravia, ze do yazdu tadeto moc aut nechodi.

Presun sa na 2.5km vzdialenu vypadovku za mestom smer yazd, cesta c.71

Ako som opustil mesto hned kamenista pust a nehorazne teplo a slnko.

Ludia mali pravdu, moc aut veru tymto smerom nechodi, no mam stastie len co sa postavim na kraj cesty zastavuje mi nakladiak.

Dnu iranec z kurdistanu, ang nevi.

Ideme prazdnou cestou, obcas neake to auto, zvacsa nakladiaky, v okoli nic neni, len kamenista pust a hory.

Miname tovaren na auta saib citroen.

Sofer ma ponuka keksami.

Vyhadzuje ma po 45km pri mestecku badrud.

Cesta vyzera ako dialnica ale nie je to.

Zaujimavostou je, ze dva protismerne pruhy su vzdialene od mojho pruhu cca 100m. Medzi cestami len hlina.

Aut minimum, zastavuju mi dve, obe chceli prachy. Tak nist.

Par vodicov mi ukazuje, ze idu len po najblizsi zjazd.

Zastavuje mi dalsie auto.

To ma vezie len 8km k dalsiemu zjazdu ale super bo tu uz ide jedno auto za druhym.

K nakladiakom sa pridali i osobaky.

Vonku riadne pecie.

Modry pick up zn saipa a uz uz sa vezem.

Tieto auta su tu velmi popularne.

Dnu dvaja bratia. Opat nevedia ang.

Odviezli mi za mesto mahabad k busu.

Ukazuju mi, nech idem na nho. Ok, cakam kym odidu a nazad stop.

Aut plno ale nik nezastavuje.

Zrazu jedno, otec s dcerou.

Nasadam, ponukaju mi obed a prehliadku ich mestecka zavareh.

Suhlasim, bo uz som hladny a smadny. Voda mi prave dosla.

Prichadzame do velkeho domu. Dnu obrovska kuchyna, na nadvori par ovocnych stromov. Hned musim kostovat ovocie.

Otec je ucitel tak ako jeho zena, dcera. Druha dcera je architektka a syn chodi este len na zakladku.

Otec kresli velmi pekne obrazy a vyraba sosky z dreva.

Dostavam obed, napojenie.

V tv ide iran hlada talent.

Po relaxe ma otec berie na prehliadku mesta.

Mala hlinenna pevnost, uzke ulicky, hlinenne domceky, stara mesita, divadlo.

Divadlo na sposob rimskych, hore su miesta pre zeny, dole pre muzov.

Ukazuje mi obriu chladnicku.

V minulosti ludia vykopali jamu, naplnili ju vodou, ta v zime zamrzla.

Lad preniesli do velkej kuzelovitej budovy, lad zakrili kobercami (?) A na nho v lete ukladali urodu. Obria staroveka chladnicka pre celu dedinu.

Vyvaza ma do mestecka ardestan.

Tu obieha kamionistov ci nejdu do mojej destinacie.

Zajazdy zastavuje jedno auto.

Uz to vyzera najdejne, no clovek chce peniaze.

Na vypadovke sa lucime

Aut kopa, no nik nezastavuje, spusta sa dazd, skovavam sa v opustenej budove na terase. Opat stop.

Po hodine to vzdavam (je uz 19.00, stop som zacal o 12,00 a presol len dakych 120km) a zastavujem vip bus.

Platim, pytam si vodu a ide sa do yazdu.

Opat dazd, okolie len pust. Bola to dobra blbost stopovat v takomto prostredi.

Zastavka tesne pred yazdom na neskoru veceru.

Vo vacku uz len 170k r. Kupujem aspon malinovku.

Cestou sme vykladali par ludi na ceste resp na dialnici i ked to je len cesta ale vyzera to ako dialnica.

V yazde sme o 2300. Sofer si zabudol odbocit tak mensia nadchadzka.

Ono oba jazdne pruhy su ako som uz spominal od seba vzdialene 50-100m, avsak kazdych par km je spravene napajanie na tieto pruhy.

Bus nejde az na stanicu ale vyhadzuje nas blizko na kruhaci.

Po vystupeni zistujem taxi. Centrum je vzdialene cca 10km.

Kokoti chceli 500k r, ukazujem im 50k, trvaju na svojom. Tak nasrat.

Idem smer centro. Kupa vody, prachy sa mi zas znizili, vo vacku menej nez euro.

Kukam do mapy. Blizko je park, tam okolo polnoci kopa ludi s detmi.

Prvykrat vidim v irane aj vela mladych pod vplivom drog.

V parku je aj securiti.

Nachadzam kludnu lavicku,i ked opodial zdrogovana mladez, a ukladam sa na spanok.

Dnes to dam na bezdomovca.

Ak by som siel pesi,do centra by som dosol okolo 2.00 a v takom case sa fakt nahovno zhana ubytko.

naklady :

Vydaj 3€ = 145k r

Tour salt lake,desert, mesita, hrad, podzemne mesto (v ubytku) : 17€
Green house hostel, 3dorm, fan, share sprcha, ranajky, wifi : 679k r
vip bus ardestan - yazd : 250k r
Napoj zam zam 0.28l: 20k r
Nakup : 37k r (voda1.5l, pepsi 0.3l)


Advertisement



Tot: 0.063s; Tpl: 0.011s; cc: 7; qc: 27; dbt: 0.0456s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb