Vel hjemme til påske, sol og vår,

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » Wales » Swansea » Felindre
April 17th 2011
Published: April 17th 2011

Etter landing i Oslo for noen dager siden, har vi nnå pakket sakene og er på vei til fjells i Surnadal.

Vi stoppet en uke i England på vei hjem.Planen var å besøke min sønn Harald, som studerer i Plymouth, og dra litt rundt i Wales. Vi var heldige og opplevde en uke i flott og varmt vårvær.

Vi fikk med oss:

- Bath - en vakker midellalderlandsby
- Stonehenge - et hellig sted med merkelige store tunge stener de plasserte der for 5000 år siden
- Cornwall's sydspiss med Lands End med en flott kyststrekning og masse hyggelige puber. Kan anbefales til vandretur!
- Wales med Swansee og St. David lengst i vest. I det flotte vårværet var denne kystsrekningen veldig fin. Også her kan vandreturer anbefales.

I London sydet det av folk, nesten litt for mye for oss, som vel på denne turen har foretrukket de litt mer rolige steder. Dette fortsetter nå med 2 mnd.'s fjellopphold i Trollheimen. Det blir spennende å oppleve enda en ny vår der.

Mange har spurt oss om hva som har vært mest spennende eller hva som var mest interessant på denne reisen. Svaret er flerdelt:

- Først og fremst fikk vi naturkreftene mer innpå oss enn vi hadde tenkt på. Vi slapp ut av Bali rundt en askesky som isolerte flyplassen der en uke. Jordskjelvet i Christchurch var rart å oppleve, noe på avstand fra Norge, men likevel nær når det gjaldt bygninger og mennesker der, vi hadde møtt 12 dager før. Bl.a. ble biltutleiefirmaet vi brukte ille berørt der. Jordskjelvet, tsunamien og radioaktiv spredning fra Japan var kjempetema langs kysten av California. Dette mest pga av mulig spredning, men også fordi de selv leve i en utsatt jorsskjelvsone. Mao lever vi en stadig foranderlig verden natur- og klimamessig der vi her i Norge vel er noe mer forskånet!!

-Menneskemøtemessig ble vi veldig fasinert av øyfolket på Fiji og svært hyggelige mennesker utenom turiststedene på Bali. Øyfolket på Fiji hadde lite, men var fornøyd med det og så heller ikke noe behov for å ha mer. Både Bali og Fiji har et stort innslag av Hinduer ved at indere flyttet dit for 100-200 år siden. Dette preger dem klart.

- Narurmessig kan New Zealand anbefales. Å oppleve høye fjell, bredemte blågrønne sjøer, breer som stuper rett ned i sjøen fra 3000m's høyde - ja det er spennende og sterkt. Mange sammenlikner New Zealand med Norge pga av naturen, men der veksler det mye mer enn her. Ikke minst gir det subtropiske klimaet en annen vegetasjon.

-Sist, men ikke minst er det moro å oppleve hvordan det fortsatt skjer mye langs Californiakysten, både mht utvikling av nye IT-løsninger og alternative ideer med trening, ny livsstil og utvikling av oss som mennesker.

Takk til der alle for innspill og at dere har fulgt oss. GOD PÅSKE!!!!

Kjell & Nina

Tot: 0.159s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 52; dbt: 0.1169s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb