Smukke York

September 11th 2016
Published: September 18th 2016

Her kunne jeg godt bo

Søndag
Så snart jeg kom ud af stationen, faldt jeg pladask for York! Det er godt nok en flot by! Den har charme og en masse virkelig velholdte gamle bygninger. Jeg var rigtig glad for, at jeg skulle tilbringe et par dage her. Jeg fandt nemt mit hostel. Ude fra lignede det en lidt gammel bygning, men den så spritny ud, så snart man trådte ind af døren. Det var et rigtig fint værelse. Køjesengene så ud til at være bygget ud af væggen, hvilket lidt gav hver seng en hulefornemmelse. Det var virkelig fedt. Alt var rigtig nyt på hostellet og det var ikke engang et særlig dyrt hostel, så jeg var glædelig overrasket. Jeg slappede lidt af, efter jeg var ankommet. Efter et stykke tid gik jeg ud i køkkenet og spiste lidt mad. Der var allerede en del, der sad og spiste, så det var rigtig hyggeligt. Der var en fra Norge, to fra Tyskland (de kendte ikke hinanden) og et vennepar fra USA. Det var rigtig hyggeligt. Efter vi alle havde spist op og ryddet op efter os selv, besluttede vi os for at gå ned i baren. Det var også meget hyggeligt. Jeg blev ikke særlig længe, da jeg gerne ville tidligt af sted dagen efter.

Mandag
Jeg stod tidligt op, men jeg kom overhovedet ikke tidligt af sted. Jeg endte med at snakke med det amerikanske vennepar. De havde rigtig mange gode idéer til, hvad jeg kunne bruge dagen på i York. Jeg aftalte med Julia fra Tyskland, at vi mødtes senere for at tage til den store kirke sammen. Jeg faldt over en gratis tour af York. Det var jo ikke dårligt. Vi havde en virkelig god guide. Hun var genial og vildt sød. Det var også en rigtig god måde, at få lidt af vide om stedet. Der har været en dansk konge der holdt til i York. Han havde også et slot, men da det var bygget af træ, var det desværre gået tabt for længe siden og i dag er der et bytorv, hvor slottet engang stod. Hun fortalte os også, at grunden til at der er gader, hvor navnet ender med gate, var fordi at man havde brugt ordet for gade fra det gamle nordiske sprog. Det syntes jeg var rigtig interessant at vide.

Efter touren gik jeg tilbage til hostellet, for at spise frokost og tage en morfar, inden jeg skulle mødes med Julia. Lige da jeg stod op, kom der en ny pige ind på værelset, så jeg spurgte om hun ville med over til kirken. Det ville hun gerne, så vi gik ind i loungen og mødtes med Julia. Kirken var ikke særlig langt væk fra hostellet, så det var rart. Det kostede £14 for entreen og for at kunne gå op i tårnet. Vi havde fået af vide, at det var det værd. Vi var lidt skeptiske, det var en fantastisk flot kirke, men vi var bare ikke sikre på, at vi kunne bruge så lang tid, som vi havde fået af vide. Vi startede med at gå op i tårnet. Hold nu op det var en flot udsigt! Det var også en virkelig snæver trappe, så jeg var pænt glad for, at jeg ikke er særlig stor. Der var et sted på trappen, hvor lyset var gået ud, så det blev kulsort. Det var lidt nervepirrende, men det gik.

Inden vi var gået op, havde vi set at der var en kælder, som vi ville tjekke ud, da vi kom ned. Det var et museum, hvor byens historie blev forklaret. Der var også udstillinger med udgravninger. Det var virkelig interessant. Kirken er bygget ovenpå en romersk bygning. Det var virkelig interessant at læse mere om det. Der var også lidt om vikingerne. Jeg er virkelig nød til at læse op på min historie (her ville jeg have indsat aben der holder sig for øjnene, hvis jeg kunne). Der var masser at læse om og se på, så vi endte med næsten at bruge tre timer i Kirken. Vi havde hørt at der ville være en aftensang kl. 17.30. Det viste sig at om mandagen holder koret fri og det er i stedet en aften bøn. Vi havde bare ikke opfattet at koret holdt fri, så vi endte med at deltage i aftenbønnen. Det var en oplevelse.

Vi gik tilbage til hostellet for at lave lidt aftensmad. Jeg lavede wok med bulgur! Det var fantastisk! Vi aftalte at tage i biografen og se Suicide Squad. Det glædede jeg mig til. Vi tog os lige en lur inden og så mødtes vi senere. Imellem tiden fik vi en ny roomie, så hende inviterede vi også med. Vi endte med at være fire tøser der tog af sted. Det var rigtig hyggeligt! De tre andre var alle fra Tyskland. Jeg tro virkelig ikke, at der er flere tyskere i Tyskland. Hvor end jeg rejser, så er flertallet af dem jeg møder fra Tyskland. Det er helt vildt! Jeg har endnu ikke talt med en anden dansker, jeg har hørt nogen tale dansk ved nogen af turistattraktionerne, men det er egentlig det. Jeg savner at kunne bruge ordet hygge, men jeg må bare lære, dem jeg møder betydningen af det. Har allerede lært en amerikaner udtrykket og han kunne huske det, da han var i København og han hørte andre bruge det. Jeg var meget stolt, da han skrev det til mig.

To byer på en dag

Tirsdag
Jeg havde besluttet, at jeg ville se Leeds og Manchester, så jeg tog tidligt af sted. Jeg startede i Leeds. Det er en meget lille by, så jeg havde set en okay del af den efter to timer. Det var meget fint, for så kunne jeg tage mod Manchester. Jeg havde lovet Nikolaj, at jeg ville tage til Ole Trafford (Manchester Uniteds fodbold stadium). Det var en okay gå tur fra stationen og derud. Jeg kunne bare have taget metroen, men jeg havde brug for at få gået lidt. Jeg skal have vænt mine ben og fødder til at gå meget, skal jo snart gå caminoen. Jeg glæder mig!

Jeg fik igen den der fornemmelse af, at der skulle ske noget i byen, men jeg tænkte ikke så meget over det. Det er et kæmpe stadium! Det jeg kunne se udefra i hvert fald. Der var en kæmpe butik i stadium bygningen, hvor du kunne købe alt hvad et fan hjerte begærer. Jeg smuttede tilbage mod by midten, for at finde noget mad. Det viste sig at blive lidt svære end forventet eller rettere, jeg spurgte i hvert fald de forkerte steder. Jeg fik dog en rimelig lækker salat, så jeg kunne bestemt ikke klage. Jeg fandt ud af bagefter, at hvis jeg var gået rundt om hjørnet, så var der en burgerbar, med veganske burgere. Det var lidt sjovt, men jeg var mæt, så jeg gik mod stationen, da jeg var lidt brugt. Jeg havde fundet ud af, at der var en kamp senere på dagen, så jeg ville også gerne væk inden der kom alt for mange skøre fodbold fans. Jeg var helt færdig, da jeg var tilbage i York. Det havde været en meget varm dag, som i omkring 30 grader. Jeg slappede bare af resten af aftenen. Jeg kunne lige overskue at lave aftensmad og pakke min rygsæk. Jeg skulle tidligt af sted dagen efter. Jeg skulle mod Wales!

19th September 2016

Hilsen fra moster
Hej Nath, tak for dine dejlige beskrivelser af dine oplevelser, særligt dem fra Snowdon og billederne var ligesom dengang vi var der selv. Pas nu på dig selv til vi ses igen. Knus moster Lisette
23rd September 2016

Ole M
Dejlig lille blog med en træt datter og en mor med fugtige øjne,savner dig men som altid mest når du er lige om hjørnet.....2 uger 2.5 dage....YUHUUUUUUUUUUU

Tot: 3.28s; Tpl: 0.019s; cc: 12; qc: 49; dbt: 0.0234s; 3; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb