Robbeneiland en African Dance

Europe » United Kingdom » England » Greater London
September 12th 2013
Published: July 30th 2017

Geo: -33.9415, 18.408

Een mooie heldere dag in Kaapstad, waarschijnlijk de laatste mooie dag van onze vakantie.
We trokken naar Robbeneiland. Een boottochtje van een half uur, daarna een busrit rond het eiland voorbij het dorp van de bewakers, de melaatsen kerkjes en verblijven, het natuurgebied, de kalkgroeve waar Mandela nog gewerkt heeft.
Daarna naar de gevangenis. We hadden een ex-politieke gevangene als gids, die heel bescheiden het verhaal van de gevangenis deed. Iedereen werd er stil van. In de begintijd van Mandela, moesten gevangene zich wassen met enkel koud water, brieven werden gecensureerd, men kreeg twee keer per jaar bezoek, .... De verhalen waren schrijnend. Tot slot ging het langs de cel van Mandela.

's Avonds zijn we naar het African Dance Theatre geweest waar schitterende dans en zang werd opgevoerd van o.a. de Zulu en de Xhosa. Die laatste hanteren een kliktaal, bijzonder moeilijk om te spreken voor ons.

Tot: 0.087s; Tpl: 0.009s; cc: 5; qc: 45; dbt: 0.0438s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb