Fall in The Peak!

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » England » Derbyshire » Hope Valley
October 6th 2014
Published: October 6th 2014

Oktober staat alweer voor de deur. Toch had ik dit jaar nog in The Peak, United Kingdom willen geraken.

Dus deden we nog eens wild en besloten gewoon te gaan voor 5 dagen. Kris zag dit ook wel zitten. Dus gepakt en gezakt de eurotunnel door.

Eén oktober, woensdagmorgen om 2u in de ochtend of eerder in de nacht vertrokken we. Rond 11u stonden we op de camping.

Waar we onze grote tent opzetten, om 's morgens een beetje beschut te ontbijten.

Elke morgen rond de vier à zeven graden Celsius met al dan niet een dikke laag mist over de camping. Een beetje frisjes, maar zeker de moeite.

Aangezien alle hotelletjes al volzet waren, genoten we!

Onze dagindeling werd gewoon aangepast aan de weersomstandigheden.

Elke namiddag werden we getrakteerd op een prachtig herfstzonnetje.

De voormiddag deden we wel een klimwinkeltje aan en genoten van een uitgebreide brunch, BLT! Mmmm......

Om in de late voormiddag aan de rotsen te staan. Was vakantie, dus chillen!

Elke avond genoten we van een warm, gezellig restaurant bezoekje.

The Little John was precies overgenomen of van stijl verandert. Het viel een beetje tegen.

The Fox House Inn blijft een dikke aanrader, maar een te beperkte kaart voor meerdere dagen.

The Traveler's rest in Hope is ook een dikke winner. Simpelere, maar lekkere maaltijden.

Trouwens de producten die ze gebruiken, zijn allemaal lokaal geteeld. Dus om de community te steunen, een grote plus.

Maar geloof het of niet, we waren er naar toe om te klimmen. En dat hebben we volop gedaan!

We brachten een bezoekje aan Bamford Ridge.

'Brown crack' is een echte klassieker, waar ik jaren geleden al gillend ben door geraakt. Niet echt met een reden, maar soms is gewoon het vat af.

Nu moest ik die zeker herhalen, zien hoe we er voor stonden. Héél de weg vroeg ik mij af waar de moeilijkheid zat!

Er was duidelijk iets verandert. Gelukkig ook wel na al die 'trainingen'!

Mijn verklemmingen zijn mega geworden, al zeg ik het zelf. Echt tof!

De ene na de andere route volgde, zowel door Erik als door mij. Kris deed het rustiger aan, een beetje acclimatiserend. Geen slecht idee.

Millstone stond al lange tijd op ons verlanglijstje. Dus tijd om een bezoekje te brengen.

'Hell's Bells' was er een winnertje. Juist mijn eerste friendje gestoken, en iets hoger schoof mijn voet uit.

Voor ik het wist, hing ik juist boven Erik. Effe blazen en er terug in. Een kleine onoplettendheid en poef... slingerend door de lucht.

Iedereen klom om de beurt op kop. Gewoon fun, niet moeilijk!

'Great North Road' HVS 5a vond ik een echte aanrader. Die wou ik persé doen. Maar aangezien de route 32m is, klom Erik het eerste stukje op kop.

Kris en ik volgde. De volgende meters klom ik daarna op kop. De moeilijkheid voor mij was mijn zware klimgordel omhoog krijgen.

Er is dus een nadeel aan teveel friends en klemblokken hebben. Maar het vervolg van de route was vanaf beneden niet te lezen vandaar.

Onderweg toch maar een friend gestoken om wat extra gewicht aan te hangen. De crack volgde een mooie hoekversnijding met erin een overhangend dakje.

Keitof, echt genieten!

Kris volgde met licht daverende beentjes. De route heeft namelijk wel een intimiderende werking; lang en overhangend! Erik volgde vlot.

Enkele kortere routjes volgden daarna. Zoals 'Embankment 1' en '2', leuk en anders dan de rest van The Peak. Veel rechte, verticale cracks met weinig reliëf.

Op Burbage North brachten we drie dagen door. Gewoon fun spelen!

'Wednesday climb' HVS 5b was nog zo'n juweeltje waar ik nooit was doorgeraakt, zelfs niet naklimmend! Tijd voor een check.

Het start met een dak waar een brede crack doorloopt. Die veel te breed is voor mijn hand.

Wanneer ik kan verklemmen zoals de anderen moet ik een zijdelings klein regletje bijnemen.

Als je de vuistverklemming hebt, probeer je de rand te houden.

Dan een verre hielhook te smijten, die je compleet uitwerkt tot dat je recht staat, om dan een à plats te hebben!

De rest is zo gemakkelijk dat je niet moet afzekeren. Een echte boulderroute. De onderste friend om te starten is een zes!

Die is zo'n 20cm breed om het voor iedereen duidelijk te maken.

Wat een zware dobber voor mij. Mentaal ook wel want als je de hielhook niet helemaal uitgewerkt krijgt, maak je een akelige val.

Ik heb me er meerdere keren in gewaagd, vooraleer mijn werkwijze duidelijk werd.

Mijn crux is verwaarloosbaar voor Erik en Kris, die kunnen die overslaan. Wat een opluchting toen ik er door geraakte.

Erik volgde ook op kop, ook in een spannendere versie dan nodig was. En Kris klom eerst na, om dan ook op kop uit te klimmen. Geweldig!

We vervolgden er onze weg verder en verder....

Erik eindigde die dag nog met een E1 6a, 'Ivy tree'. Dikke proficiat! Ging eigenlijk zeer vlot.

Kris klom hem ook op kop maar met een extra clip hangend vanaf de top.

Erik wou de route die we ooit met Dieter hadden gevonden, opnieuw doen. We doopten hem 'Dietronimo'.

Deze keer echter met de juiste maat van friends, vijf en zes! Alleen spijtig dat het weer de rots vettig achterliet.

De groene moslaag schoof enorm. Zo lag Erik bijna in Kris zijn armen na pas één. Voorzichtigheid was hier geboden.

Maar hij klom hem uit en Kris volgde. Ik nam foto's van enge gezichten!!!

De laatste dag besloot Erik toch een nieuwe kleine friend te kopen, een 'Alien' of zoals ze nu heten 'Totem'.

Wow, die bijten. Beter als de C3'tjes van BD. De laatste dag toch nog getest.

Als je wiebelt aan een C3, zie je de cammen bewegen. Bij de Totem bewegen ze bijna niet.

Dit geeft een beter gevoel, vooral een zekerder gevoel.

Zo sloten we af met een BLT in de Deli. En hervatten we de terugrit.

We hadden een zalige vijfdaagse trip. Niet vol gigantische prestaties, maar toch enkele persoonlijke overwinningen.

De avondenmaaltijden werden toch geregeld bijna knikkebollend verorberd. Dus meer moest dat niet zijn.....

Merci Kris voor het leuke gezelschap!

Tot: 2.773s; Tpl: 0.044s; cc: 12; qc: 51; dbt: 0.0422s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb