Tradclimbing of terug naar de sneeuw?

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » England » Derbyshire » Hathersage
April 16th 2013
Published: April 17th 2013

Voor mijn verjaardag hadden we een mini-tripje geboekt naar The Peak District in UK. En een aanvraag ingediend bij de weergoden voor 'klimweer'.

Dieter en Jerina hadden de uitdaging mee aangegaan en het werd een prachtige 4-daagse trip!

Omdat ik een jaartje ouder werd, hadden we een gezellig hotel geboekt in Castleton. Zeker aan te raden voor volgende avonturen....

Vrijdagmorgen vertrokken we om 3u 's nachts, kwestie van alles uit deze 4 dagen te halen. Terwijl ze een heel druk weekend voorspelden voor de eurotunnel, verliep alles zeer vlot. Zelfs de Londense ring werkte mee. Al gauw zaten we aan onze eerste en laatste 'Starbucks'. 'Costa' is echt stukken beter.

Tegen de middag stonden we in the Outside in Haethersage. Kwestie van even 'dag' te zeggen. In de vroege namiddag wandelden we naar de eerste rotsen in Bamford. Compleet omsloten door de mist en overal nog sneeuw. De temperaturen waren vrij zacht. Het extreme uitzicht klopte precies niet met het gevoel, maar klimmen was geen probleem.

De lagere rotswandjes van Bamford zijn ideaal om aan gewenning te doen. Perfecte start voor Dieter en Jerina. Algauw staken de eerste Friendjes. Het ene routje volgde na het andere. Genieten....

Ik had nog een juweeltje gezien, maar had een groot voorbehoud om zelf op kop te gaan. Dus zoals mijn schatje is, klom hij hem. Amai, we hebben allen een tandje mogen bij steken. De start had een keiharde crux, zowel technisch als fysiek. Dieter en ik kregen ons er door geworsteld. Jerina werkte keihard.

Daarna beslisten de weergoden voor ons. De regen trok over heel de vallei. Tijd om naar The Castle, ons hotel, te gaan.

Na een warm bad, want we hadden de douche nog niet goed uitgepuzzeld (al die verspreide zekeringsknopjes), gingen we eten. Spijtig genoeg zochten ze momenteel een ganze nieuwe keukenploeg, dus het eten kon beter. Maar het was verzorgd en zeker gezellig!

De vermoeidheid was allom aanwezig en de avondmatiné zeer kort.

Na een zalige nacht vergetelheid met af en toe de dreiging van uit bed te vallen, begaven we ons naar het lekkere uitgebreide ontbijtbuffet. Smullen maar... De verschillende openhaarden branden al en roken goed, samen met de geur van mijn verbrande toast. De volgende pogingen verliepen beter en lekker met confituur of nutella.

Stanage Popular End leek ons een goed vervolg. Erik klom met Jerina en Dieter met mij. De beste manier om snel te leren met Friends en klemblokken te werken. Dieter klom de hele dag op kop. Tot af en toe op het scary af. Hij leerde snel bij en begon me te geloven wanneer ik hem ergens in stuurde, waar hij zelf aan twijfelde. Eigenlijk wel af en toe een grappige expressie van ongeloof! Gestaag werkte hij zich overal door, ook de schoorstenen. Dit was een compleet nieuwe ervaring voor hem. Ik doe namelijk graag schoorstenen, maar dat vergt toch wel een iets andere techniek van klimmen.

Het vertrouwen in het materiaal groeide gestaag, zowel bij Dieter als Jerina. Ze maakten beiden grote sprongen deze dagen. Echt tof om mee te beleven.

Erik deed soms dezelfde routjes en af en toe ook moeilijker. Jerina vocht zich er overal door. De expressie vol concentratie in de route sloeg compleet om naar een opgeluchte van 'I did it'. Ik had er zelf ook last van.

Het was een prachtige ervaring om onze passie op die manier te mogen delen met hun.

We eindigden in 'The Little John' voor een uitgebreide lekkere maaltijd met veeeeel ribbetjes. En een whiskey proevertje, waarvan één druppeltje voor mij!

De volgende dag besloten we het vervolg te doen van de vorige dag. De wolken vlogen zeer snel voorbij. Het dichte wolkendek trok op en de temperaturen stegen. De wind was echter alomtegenwoordig! Met rugzak en al werd ik uit mijn evenwicht geblazen.

Het klimmen was een ware uitdaging. Het voorklimmen werd een ware uitdaging voor mij. Af en toe kop in kast en dicht tegen de wand, vooraleer de volgende pas te zetten. Ik werd er compleet gelukkig van. Altijd gehad! Zo'n sterke wind die komt in stoten, dan van links dan van rechts.... Je kan het vergelijken met een speels kindje vol plezier. Ik voelde me gelukkig!

De ene route na de andere volgde al snel, Dieter volgde vlot. Erik en Jerina klommen soms andere routje, soms dezelfde met enthousiasme. De tijd vloog voorbij.

Tegen de vroege namiddag trokken de regenwolken terug over. Tijd voor een lekkere capuccino en een stuk gember-limoen cake in het centum van Haethersage. En een kleine wandeling door de winkels.

Het wolkendek trok al snel weer open, dus trokken we richting Burbage North. Dichtbij de parking om snel te vluchten. De korte routjes zijn echt leuk en verwonderlijk hard. Ze zien er veel makkelijker uit. Dieter klom enkele harde dobbertjes op kop. Ben blij met het gevoel dat ik niet alles gedaan moet hebben. Jerina volgde Erik vlot, af en toe een crux uitpuzzelend.

Rond 19u waren we moe en hongerig. 'The Little John' lag perfect op de weg. Een goede afsluiter van mijn verjaardag met grappige klim-anecdotes!

Onze laatste dag! 's Morgens ingepakt, genoten van het lekkere ontbijt en snel de laatste pondjes opgekocht in the Outside.

Burbage North vervolgden we. Erik en Jerina klommen enkele pittige juweeltjes. Dieter en ik klommen niet veel routjes, maar ze mochten wel tellen. Dieter en ik klommen 'samen'. Daar bedoel ik mee, ik klom op kop en bewoog me voort op de Friends met behulp van Dieter. Afwisseld 'bloc', 'moe', 'zachtjes bloc', anders komt het gerief er misschien mee uit,....

We hadden alles op deze dagen gezien; gerief wegsteken, alle verschillende soorten relais, soorten routes, semi-artif miste nog! Dat heb ik tot 2 maal toe gedemonstreerd. Het volgen was nog een hele klus voor Dieter, zeker op een dynamisch touw met rek! Pompaf en verzuurd kwamen we beiden boven.

Ons laatste avontuur had ons iets meer tijd gekost dan voorzien, dus in sneltempo richting auto en naar Folkstone.

De 'Costa' onderweg deed wonderen. De Eurotunnel verliep perfect en tegen 00u thuis na een schitterend geslaagd verlengd weekend.

Dit was alles wat ik had gewenst voor mijn verjaardag; klimmen en leuke mensen om onze passie mee te delen. Lekker eten mag ik ook zeker niet vergeten te vermelden....

Merci Dieter en Jerina, voor de beste cadeau die jullie mij konden geven.

17th April 2013

never ending story
Hey Nele en Eric, toch leuk om jullie verhalen te mogen delen. Hoe jullie dit allemaal doen is voor mij een compleet raadsel, doch dit is enkel mijn probleem. Geniet van dit alles zou ik zeggen. Groeten, Luc

Tot: 2.044s; Tpl: 0.055s; cc: 15; qc: 55; dbt: 0.0313s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb