Weer een gelukkig jaartje erbij...

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » England » Derbyshire » Hathersage
September 15th 2012
Published: September 20th 2012

Een weekje verlof voor de boeg, met de leuke bestemming UK, Hathersage. Ik weet, ze kennen er ons al, maar het blijft een idyllische plek om te klimmen. Dus vertrekken maar....

07/09/2012 & 08/09/2012
S'Avonds nog vertrokken we richting Calais, waar we overnachten op de parking van de eurotunnel.
De volgende morgen reden we om 5u30 met de trein richting Folkstone. Na de Londense ring gepasseerd te zijn, deden we ons te goed (of eerder te slecht) aan een echt Engels ontbijt. De ganse dag lag het op ons maag. Zoals het hoort dus....
Het weerzien met Hathersage was zoals traditie, een groot stuk cake en deze keer geen doorloop-koffie op een warm-houd-plaatje. Ervaring genoeg mee gehad

Hathersage is het gekende dorpje waar Wuthering Heights zich afspeelt en waar de familie Bronte woonde of misschien nog wonen.
Sherwood forest passeer je ook op weg naar hier. Heb echter geen Robin Hood zien slingeren in de bomen, of was dat Tarzan.....
Het weer was voor de verandering eens lekker zacht met een stralende zon. De wind was wel van de partij, maar dat hoort erbij.

De verwelkoming op de camping in de Hope valley was zeer hartelijk, zelfs met naam 'Nelly & Erik'. We kregen het beste plekje van de camping, aan de kabbelende beek met de vele eendjes. Echt een leuk ontvangst!
We besloten ineens door te rijden naar Stanage Popular end. De ganze namiddag het ene routje na het andere geklolmmen. Erik startte al direct vrij stevig. De reis naar de Lofoten was zichtbaar een goede ervaring om op verder te bouwen.
Onze zonnebrillen waren hard nodig voor de zon en de wind. Maar echt zalig genieten, ook al zaten we in de horden klimmers en de overvliegende parasailers.
Was wel verschietachtig om een grijskleurig eekhoorntje boven je hoofd te zien springen, van de ene blok naar de andere.
De avondmatinee was zeer kort, eten en slapen. Was ook een korte vermoeiende nacht geweest.

Zondag 09/09/2012
Na een goede nachtrust en een licht verteerbaar ontbijt vertrokken we richting Higgar Tor. Elke keer weer worden we hier terug gezien. De leaning block heeft zo'n aantrekkingskracht voor ons. Maar eerst verschillende routjes er rechts van gedaan.
Erik deed zijn eerste E1 6a. Prachtig en angstaanjagend om eronder te staan. Iemand spotten die een ganze klimgordel vol friends heeft hangen, is niet zo evident.
Ik was reuze blij met mijn Ocun-handschoentjes om de handverklemmingen te vergemakkelijken.

Ongeveer om de beurt klommen we voor, ieder zijn eigen gekozen routje. Maar de stijl van de routes was speciaal. Allemaal aflopende banden voor de handen, waar overal scherpe kiezelsteentjes uitsteken. Dan de voeten zijn zeer veel op compressie of wrijving waardoor de spanning op je gehele lichaam enorm wordt. Door die compressie worden de handmaneuvers natuurlijk wat sneller of soms iets ongecontroleerder, met als gevolg dat je handen over die scherpe kiezeltjes schaven.

Tegelijkertijd hier en daar een friend proberen weg te steken om je te kunnen beveiligen. Maar na een keer blazen of vloeken, ga je weer verder en werk je de route af.
De wind was vandaag erg toegenomen, waardoor je af en toe moest rekening houden met rukwinden. De torenvalkjes vlogen laag boven ons hoofd om de weg te wijzen, zo leek het wel.
Als laatste route, the file, (orgineel 4c, voor andere E2, rare jongens) terwijl we beiden te moe waren. Was echt geen weggevertje. Compleet op spanning en handverklemmingen, niet te vergeten licht overhangend. Ik riep halverwege; "Sjoeke, we gaan dat hier SAMEN doen he!!!!" En de volgende zin was "Bloc, ..... Trekken sjoeke...." Wel een heel mooie route, maar zeker niet eenvoudig. Was ook gewoon te moe; Maar het was een prachtige, leerrijke dag!
We keerden voldaan terug naar de camping, waar we een lekker potje kookten.

Maandag 10/09/2012
We kwamen traag op gang, maar het is vakantie dus... Het mooie stralende weer van de laatste twee dagen verdween achter de dreigende wolken. We besloten nog een lekkere cake met koffie te nuttigen in Hathersage. Een bezoekje aan the square (de andere grote outdoor-winkel). Daarna vertrokken we terug richting Stanage popular. Het vervolg van de eerste dag. Als maar meer naar links opschuivend op de ridge. Keuzes zat!

Afwisselend klommen we voor. Met regelmatig een serieuse drachbui over onze hoofd. Af en toe schuilend onder het zeiltje van onze touwzak. Maar we bleven door klimmen. Op de rotsen kwamen we Katherine Schirmacher tegen, een Engelse topklimster. Ze waren aan het filmen in verschillende routes. Leuke ontmoeting!
Erik klom nog verschillende stevige zaken, en het volgen lukte voor mij iets beter, maar toch af en toe met de nodige verzuring.
Enkele mooie projectjes gezien, misschien voor morgen?
s 'Avonds reden we voldaan naar de camping, waar we ons potje kookten.

Dinsdag 11/09/2012
s'Morgens rustig verschillende keren kunnen omdraaien in onze warme slaapzak. Van de nacht was de geplande storm overgekomen, die de warmte voor zich uit zou drijven. En ja, dat was direct voelbaar. Ipv 20'C werd het vandaag 11'C met hevige stormwind.
We besloten dan maar wat te 'Outsiden', rondhangen in de bekende klimwinkel en een overdadig vettig ontbijt, cake en koffie om U tegen te zeggen. Was best gezellig, hoewel klimmen toch als nummer 1 op het lijstje staat.

Tegen 11u besloten we het er gewoon op te wagen, en reden richting Stanage. Met nog een nieuwe rode friend aan de klimgordel (die we moesten vervangen na 13jaar), wandelden we naar de klassieker 'Tipler'. Erik klom hem moedig uit. De koude maakte het bar moeilijk, de verzuring in de armen was direct aanwezig. De vingers werden al snel gevoelloos en maakte het er echt niet gemakkelijker op. Deze route is een traverse in een dak en de crux komt in de uitklim.
Ik had het te koud gekregen met het zekeren, waardoor de klim zelf niet gemakkelijk was. Maar we moesten het er mee doen, en al blij zijn dat de regen even ophield.
Na dit routje verdienden we een warm tas koffie. En Erik toverde die dan ook uit onze rijdende Hilton. Ik hou van mijn man en mijn rijdende Hilton.

Na een korte siesta reden we richting Burbage. Daar deden we enkele leuke gemakkelijke routjes. Ik klom een 6a boulder met touw. Knappe prestatie! De Engelse klimstijl is toch iets anders, dan dat we gewoon zijn. Mijn Ocun-handschoentjes hebben hun nut hier al wel serieus bewezen. Geen getapete handen meer voor mij.
Rond 19u30 renden Erik en ik met onze volle rugzakken terug naar de auto. Juist te laat om de serieuse regenbui voor te zijn.
Na een lekker potje deed het liggen goed aan ons lijfjes....

Woensdag 12/09/2012
s 'Morgensvroeg miezerde het nog in vlagen, dus begonnen we rustig aan een gezond ontbijt met fruit en graantjes, vooral koffie-graantjes. Een potje rijstpap om het af te maken. Een feestelijk ontbijt voor onze jarige, Erik.
Vol grootse plannen vertrokken we richting Bamford. Nog enkele projectjes lagen er op Erik te wachten. Het begon echter goed te regenen en de mist vulde de vallei compleet. Dus op beterschap moesten we niet echt hopen. Toch hielden we vol. Ik klom het ene makkelijke routje na het andere in de regen. Was echt plezant klimmen!
We hoopten echter te vergeefs op verbetering, de drizzle werd serieuse regen, en de wind wakkerde serieus aan. Na even schuilen besloten we toch maar om af te druipen. Dit werd echt wel heel letterlijk. Het zicht werd herleid tot 20meter in de mist en de regen vloog horizontaal op ons in. Ons waterdichte vesten en broeken werden danig getest. Alles was compleet nat tegen de tijd dat we aan de auto stonden. Direct de verwarming volle bak en via een kleine omweg naar Castleton, The three roofs. Een gezellige tea-room met goede koffie en zeer uitgebreid assortiment cake. Smullen maar en drogen.....
De regen bleef met bakken uit de hemel vallen. Dus besloten we door te stappen naar The Castle, een zeer oud en gezellig restaurant-pub. Een echte vettige Engelse maaltijd was nu iets te veel van het goede, maar we droogden gestaag.

Tegen 18u trok de hemel eindelijk open, dus sprongen we snel de auto in en reden naar Burbage North. De parking is er dicht bij gelegen en ons gerief nog wat laten uitwaaien en drogen. Erik klom de ene na de andere route alsof het de laatste was. Vol enthousiasme begon Erik aan een E2 6a, en topte zonder problemen. Ik vond het precies spannender om te zekeren dan hij, terwijl hij het klom. Een prachtige prestatie, en zeker op zijn verjaardag. Nooit te oud om te klimmen!!!!!!
Dit was een prachtige afsluiter van een toch fijne dag. Het weer deed het iets anders verlopen, maar we hebben toch met volle teugen genoten. Wat wil 'n mens nog meer?

Donderdag 13/09/2012
We begonnen er vroeg aan, de zon stond even aan de hemel.....
Na een relax ontbijt direct naar Bamford. We begonnen helemaal van achter met een project van Erik. Hij raakte opnieuw in de knoop in de crux. Een overhangend dak met een verticale crack die weinig pakt en met nauwelijks voetjes aanwezig. Spijtig! Hij heeft zich er wel compleet door uit geploegd, dat wel, wat ik op zich al een mooie prestatie vind!!! De temperatuur was barkoud en nog vochtig, maar het regende niet. Af en toe overtrok het wel weer serieus...
We hielden het echter droog en ik klom de ene gemakkelijke route na de andere, al dan niet beveiligd. Gewoon genieten en warm blijven.
Erik klom nog twee juweeltjes op kop, zeker een must als je er bent; Wrong hand route E1 5c en Parliament HVS 5b. Elk een harde crux en daarna volhouden.... Prachtig!!!!
Erik had nog een projectje, maar het weer besliste er anders over. En wij beslisten om vandaag niet doordrenkt te eindigen.
Een vroeg winkeltje doen en lekker eten!

Vrijdag 14/09/2012
De ganze nacht stormwinden. Verschillende keren moeten opstaan om de tent terug vast te zetten. De storm maakte het ons niet gemakkelijk om te slapen. De wind gierde door de tent, trok heel de tent bijna los. En ipv dat de rukwinden afnamen, namen ze toe. Om 6u evacueerden we onze tent, terwijl de takken van de bomen werden gerukt.
In de auto brachten we alles snel op orde en genoten van enkele uren ongestoorde slaap. De tent bleef gelukkig staan. Overal op de camping waren overal tentzeilen los gerukt. En ipv dat het opklaarden, bleven de wolken langs de hemel razen. Versteld stonden we van de snelheid. En de regen liet niet op zich wachten.
Een rustig voormiddag in de luxe van onze camping-auto, met een lekker tasje koffie. Rond de middag vertrokken we naar Hathersage om te lunchen met een lekkere BLT (bacon-lettuce-tomato).
Rond 15u starten we onze wandeling naar Stanage Plantation. We hadden er nog enkele af te maken, maar de enorme rukwinden bliezen me bijna omver. Dus klimmen werd een grote uitdaging. Jezelf vastplakken tegen de wand om te maken dat je er niet uitkeilden. Boven komen op het grote terras en bijna terug beneden liggen. Oppassen geblazen. Maar vooral Erik hield stand...
Doodmoe van de wind gaan slapen, terwijl die weer aan het tentzeil rukte.

Zaterdag 15/09/2012
Wakker geworden met het zonnetje op de tent. Na de laatste dagen was dit een lichtpunt in de duisternis. Na een ontbijtje direct naar Stanage (juist voor Plantation). Om 10u zat ons eerste routje erop. En er volgde nog velen. Voor mij de gemakkelijke en Erik koos zijn moeilijker. Een leuk technisch routje bijvoorbeeld; de eerste 4 meter de crux en een afzekering die zeker zou volgen, als hij eruit zou komen. Gelukkig gebeurde dit allemaal niet.
Twee vriendelijke Engelsen ontmoet en een leuk babbeltje mee gedaan. Zo'n momenten is echt genieten. Op de vreemdste momenten, op de vreemdste plekken, kom je gelijk gestemde zielen tegen. Met weinig woorden, enorm veel zeggend.
We klommen de hele dag, niet te lange pauzes en zeker geen fotomomenten. Ging allemaal van de klimtijd af. Onze laatste dag......
Tegen de tijd dat onze armen niet meer wilden afblokken, besloten we de klimdag en vertrokken richting winkel voor een laatst Engels avondmaaltijd.

Het afscheid nemen, was een beetje triest. Dit landschap, deze rotsen, ... we gaan ze missen. Maar zoals ik meerdere keren tegen Erik zei; "We komen terug!!!"
En zoals de UK nu eenmaal is; met veel ups and downs, maar compleet zoals het hoort.... Wij komen terug!!!

Tot: 3.115s; Tpl: 0.054s; cc: 13; qc: 58; dbt: 0.0443s; 3; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.4mb