Cornwall in all his beauty!

United Kingdom's flag
Europe » United Kingdom » England » Cornwall » St Just
July 23rd 2017
Published: July 28th 2017

Een weekje Conwall doet iedereen 'Leven' met een grote 'L'.

Kobe, Kris en Dahlia waren ook van de partij. Voor Kobe was dit een nieuw stukje UK en voor ons nog genoeg te klimmen om terug te keren.

De prachtige kuststreek met de rotsen gelegen rond elke bocht. De levendige kleuren van alle verschillende bloemen en grassoorten. De vele vliegende en soms luidruchtige meeuwen, Jan-Van-Gents en diverse roofvogels waren een waar genoegen om tussen te vertoeven.

De ruige zee was nog een extra dimensie om rekening mee te houden.

Zowat alle soorten weersomstandigheden gehad gedurende één week en toch bijna elke dag kunnen klimmen, dat is alleen mogelijk in de UK. We starten in de dichte mist, daarna enkele drizzel-buien met opklaringen, zelfs volle zon tot goed verbrand toe. We eindigden met stormachtige zee met buien die langs ons passeerden zonder nat te worden. Ronduit zalig!

Mits een kleine vertraging omwille van een technisch probleem bij de Eurotunnel, stonden we in de late namiddag op de Trevaylor Campsite in Botallack, naast St Just gelegen (regio Land's End). De eigenaren zijn zeer vriendelijk en herkenden ons nog. Uiteindelijk zaten we er zo goed dat we er de hele week verbleven.

We zetten onze grote tent op om 's avonds droog en eventueel mug-vrij te koken. Voor dat droog houden was het zeer handig. De muggen waren echter zeer duidelijk afwezig. UK zonder muggen hadden we nog niet meegemaakt.

Elke dag koos er iemand een regio om te klimmen zoals; Bosigran, Sennen, Land's End, Carn Bara, Cribba Head en Trewanna Head. Sommige massiefjes bezochten we meerdere keren. Elke regio op zich was wel een speciale ervaring. Soms multi-pitch zoals Bosigran Ridge voor Kobe, een must do! Soms een enkele lengte zodat iedereen op kop kon klimmen met een vaste installatie van een statisch touw met de nodige touwbeschermers. Wel een handigheid om meer klimtijd te behouden elke dag. De cliff zijn niet altijd zo toegankelijk.

Spijtig genoeg speelden de getijden ook niet in ons voordeel, waardoor we de hoger gelegen cliffen moesten uitkiezen. Dus toch nog een keer terug moeten zeker....Met alle plezier!!!

De eerste morgen starten we met een uitgebreid ontbijt door Erik; vers geperst appelsiensap, spek, eieren, zelf gebakken brood en koffie! Was een leuke start!

De tearoom aan Bosigran werd die dag ook bezocht, een beetje uit noodzaak om even op te drogen. Gore-tex schoeisel is dan altijd aangenamer.

Daarna verder geklommen... tot zoals de gewoonte werd rond 20u à 21u op de camping en nog koken...

In Sennen stond de Demo-route nog op mijn lijstje, een echte mooie aanrader! En met de grotere friend 5 zeer aangenaam af te zekeren. 'Zigzag' was een andere topper van een route, door Erik voorgeklommen. Het waren vooral vuistverklemmingen tot en met ellebogen. Nice! Friend 3 en 4 waren onmisbaar en een rustige zee ook. De start wordt anders overspoeld. Gevaarlijk ook!

Kris en Dahlia kozen enkele andere juweeltjes en amuseerden zich.

Vooraleer naar de camping te vertrekken, aten we er nog een krab-sandwich. Mmmm....

Land's End was een zeer populaire bestemming voor de toeristen. Een leuke gemakkelijke multi-pitch voor een relaxte dag! Vandaar gecombineerd met de Bosigran Ridge voor Kobe.

Carn Barra was een klein en vooral warm massiefje. Spijtig genoeg was er een onervaren klimster die tijdens het afdalen een crusciale fout maakte en 2m lager op een ledge viel. Erik en ik zagen het gebeuren en onze goesting was danig zoek. Na twee routjes vertrokken we en eindigden in 'The First and the Last Inn' met de slechtste fastfood ever! Wel best gezellig en zeker ook heel oud. Het kleine kerkje ernaast is nog veel ouder en mooi in zijn eenvoud.

Eén dag bleef het 's morgens regenen, dus bezochten we de Morissons-winkel in Penzance. Lekker eten gekocht en daarna door gereden naar Marazion. Een klein stadje van waar we een bootje namen naar St Michaels Mount, de Mont St Michel van UK. Een pracht van een kasteel boven op de top van een rotsig eiland juist buiten de kust. Met eveneens een klein kerkje erbij. De spectculaire tuinen zijn ook een bezoekje waard. De capuccino en de cake in het 'Island café' zijn een dikke aanrader.

We hebben het hart gevonden van de reus die vermoord is in de waterput. Het kasteel was prachtig en vooral ook tochtig. Speciaal nogmaals terug binnen gestapt omdat we de romantische 'wishing stone' hadden gemist. Engelsen zijn zo vriendelijk in deze contreiren. Doet echt deugd!

Maar zoals de brochure zegt 'the worst site to visit in a wheelchair'!

Na terugvaart met het bootje, even snel gestopt voor nieuwe oorbellen voor mij. Zonder klim-bellen wordt er niet geklommen.... In Marazion zijn dus verschillende zilver-gallerijtjes die de moeite waard zijn.

Aangezien het weer aanzienlijk opgeklaard was, reden we nog even door naar Cribba Head. Er zijn niet veel routes, maar degene die er zijn, zijn wow! Iedereen genoot. Om 22u begon Erik nog eten te maken.

Trewanna Head was klein en fun. Maar na een halve dag regen en lekker eten in 'The Harbour Inn' in St Levan was het oké. Zeker een aanrader was 'the chocolat mint rolade'. Mmmm....

Lange gezellige dagen vol fun en verrassingen...

Wie kan er bijvoorbeeld zeggen dat zijn auto een koe-scrubbing heeft gekregen? De modder heeft er heel de vakantie opgehangen ondanks de regen. De kleine Engelse wegen waren nog steeds niet krasvrij voor onze auto. En de Eurotunnel verraste ons met de volgende vertraging van 1,5u.

Met dit als ergste tegenslagen, was het een bangelijk geslaagde vakantie met verscheiden mooie beklimmingen. Iedereen en zeker Dahlia maakten grote sprongen in het klimmen. Prachtig om mee te beleven.

Wij komen zeker terug, wel liever met andere getijden!

En nogmaals dank aan Erik, Kobe, Kris en Dahlia voor deze mooie en toch dierbare momenten!

Tot: 2.872s; Tpl: 0.051s; cc: 16; qc: 48; dbt: 0.0418s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb