Papan kanssa putouksille

June 1st 2009
Published: June 11th 2009

24.5. Helle

Ranskan reissun jälkeen kotona oli tosi kuuma keli. Sunnuntaina tehtiin löytö - meidän lähihuoltiksen viereinen "ouzerie" onkin oikeasti kreikkalainen ravintola. Ollanakin ihmetelty, että missä täällä on sellainen, ne kun on Saksassa yleensä niin mukavia. Henkkakin pisteli lihaa vartaasta minkä kerkis.

25.-26.5. Ihan outoa

Viikon alussa Juha meni pariksi päiväksi Turkuun hoitelemaan Pirkko-mummun kanssa asioita. Tupu ja pojat olivat kotona ihmeissään. Lare-parka muutenkin ihmettelee elämän suuria kysymyksiä, nyt vielä tällainen sen silmissä täysin ennenkuulumaton juttu, että ei lähdetäkään kaikki johonkin... Pärjättiin kuitenkin.

27.-28.5. Pappa tulee

Keskiviikkona tuli Kiukaisten Pappa meille kylään. Pääsi ihailemaan "meidän" maisemia tähänkin vuoden aikaan, viimeksihän täällä oli ruska, kun Pappa oli käymässä. Esiteltiin sille Laren fillarointia, Henkankin narupuistotaitoja, Neckarin rantaa ja yleensä meidän kotihemppulointiamme.

Henkka alkoi pärskiä taas, sillä oli jälleen ylähampaita tulossa. Larella taas iski päälle tosi paha kyselyikä. Se ei saanut käveltyä kauppaan kysymättä että miksi lohikäärmeet mahtaa syöksyä tulta, miksi vastaantulevalla pojalla oli aurinkolasit ja miksiköhän ihmisten pitää tehdä töitä. Poikien yhteinen riiviöintiproggis tätänykyä oli kipata kaikki lelut pikkuhuoneen lattialle, ja sirotella vielä kaikki palapelit ja korttipelit päälle. Ilmeisen hauskaa, mutta todella ärsyttävää korjata.

Ylimääräistä hupia lähiömme elämään toi Fichtenweg 15 tornitalon peittyminen rakennustelineisiin vähitellen. Pojat tykkäs telineitä kuskaavista trukeista, aikuiset katselivat moniko opiskelija uskalsi ikkunastaan telineille. Aika moni.

Pappa oli hyvä pappa - ihaili poikien tekosia - Laren duploista tekemää kotkaa ja Henkan hemppulointeja - ja
jutteli muille mukavia.

29.-31.5. Reissu etelään

Perjantaina lastauduttiin autoon (Henkka takapenkille keskelle selkä menosuuntaan). Pojat hulinoivat osan matkaa, plätkivät toisiaan, riitelivät leluista ja mökäsivät, rauhoittuivat sitten onneksi. Ajeltiin pikkuteitä etelään Konstanziin. Maisemat olivat taas kerran mukavia. Konstanzissa saatiin tilava huone ja järvi näkyi ikkunasta. Sama hotelli kuin viimeksi. Roikuttiin ikkunasta katselemassa rautatieaseman edessä liikkuvia ihmisiä, tähyiltiin vuorille järven taakse.

Lauantaina lähdettiin lautalla Meersburgiin Bodenseen toiselle rannalle. Ajeltiin bussilla sinne, mistä autolautat lähtee ja käveltiin lautalle. Järvellä sukkuloi melko kovassa tuulessa purjeveneitä suuntaan jos toiseenkin. Viiniä kasvavat rinteet rannoilla näyttivät kivoilta. Meersburg oli hauskan turistinen paikka. Ihailtiin ensin rannassa olevaa katua, sitten kiivettiin ylemmäs. Meersburgin linnassa oli lähes kolmekymmentä huonetta näytillä, toiset enempi autenttisessa kunnossa kuin toiset. Larelle löytyi ritarihaarniskaa ja vaikka mitä. Ikkunoista oli hienot näkymät järvelle.

Syötiin tuulisessa säässä terassilla, kun Henkka kuorsasi rinkassa. Sitten suunnattiin takaisin Konstanziin. Hemppuloitiin rantabulevardilla. Nähtiin muotikenkäkuvaus - ilmeistä syksyn mallistoa, koska laituriin oli niitattu kuivuneita lehtiä rekvisiitaksi! Hyvän kreikkalaisen ruuan päälle (jota ensin Henkka terrorisoi yliväsyneenä, mutta rauhoittui sitten leikkimään lattialla tyytyväisenä) vietettiin iltaa hotellissa. Lare intoutui telkkarin jalkapallo-ottelusta esittämään spektakuläärisiä kaatumistemppuja. Peilin edessä tosin hurjia ilmeitä ja dramaattisia asentoja ottaen se vaikutti pyjamassaan enemmän maaniselta nurejevilta kuin jalkapallosankarilta.

Sunnuntaina lähdettiin Sveitsiin. Passit muistettiin, vaikkei niitä kysytty, sveitsin frangeja ei ollut, mutta ei niitä olis tarvinnutkaan. Ajeltiin järven rantaa, pysähdyttiin katselemaan maisemia kun järvi muuttui Reiniksi. Pääkohde oli Reinin putoukset, Rheinfall. Neuhausenin kohdalla oli komeat putoukset, Euroopan suurimmat kuulemma. Siinä sitä kohisi, pyöri ja pärski vettä ja porukkaa riitti ihmettelemään. Ihmettelimme mekin, kuljimme putouksen viertä sen alapuolelle. Sieltä käytiin veneretkellä - kapeat tasapohjaveneet ajelivat ympäri kuljettaen ihmisiä ihmettelemään kuohuja lähempää. Hauska kokemus! Kotimatkan pojat nukkuivat.

Kotona Lare rynnisti leikkimään vesiputousta ja siellä olevia veneitä, ja piirsi matkalla nähdyn zeppeliinin.

1.6. Odottamaton pyhäpäivä

Maanantaina oli Papan määrä lähteä lentokenttäbussille. Ihmeteltiin kun rakennustelinetyömaa oli hiljaa. Vasta kun Tupu epäluuloisena katsoi kirjaston aukioloaikoja netistä, tajuttiin että on PYHÄ. Hoh. Eihän meillä ollut edes ruokaa varastossa. Lähdettiin siis autolla viemään Pappaa ja samalla käymään ruokakaupassa lentokentällä. Tehtiin töitämme, mutta olo oli jotenkin sunnuntainen.

Tot: 0.097s; Tpl: 0.012s; cc: 9; qc: 50; dbt: 0.0544s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb