In search of Valhalla!

Sweden's flag
Europe » Sweden » Västra Götaland » Lysekil
May 16th 2016
Published: May 17th 2016

Drie dagen voor we vertrokken op verlof, stond onze bestemming pas vast. De weersvoorspellingen brachten ons een onverwachte verrrassing; Bohuslan in Zweden.

Sinds vorig jaar is er een veel uitgebreidere topo verschenen van deze regio. Een dikke must-do-bestemming voor de tradklimmers onder ons.

Jerina besloot om mee op avontuur te gaan. Dus woensdagavond, na het werk, vertrokken we en bleven op een parking ergens in Duitsland slapen. De volgende dag reden we de rest met de twee ferry-oversteken als welkome onderbreking. Effe uitwaaien onderweg, was vrij letterlijk. En neen, nog steeds niet genezen van reisziektes.....

We konden Valhalla inslaan in de tax-free-shop. Dit drankje hadden we bij één van onze vorige trips leren kennen. Sterke drank die ik graag drink! Wat een vernieuwend idee.....

Dankzij een tip van een collega had ik een geweldige camping gevonden in Kungshamn, de Johannesvikcamping. Een zeer rustig gelegen camping met een loop- en wandel-parcour, gelegen aan de zee en een prachtig stadje in de buurt. Een grootwarenhuis op 5min rijden (van 8-22u open!). Een perfecte uitvalbasis en gelegen in het midden van verschillende klimgebieden. Van het loopparcour hebben we enkele keren genoten. Als je hier niet geniet, dan doe je dat nergens....

Elke morgen een prachtig warm zonnetje bij de koffie. Een zalige start van onze dagen. Elke avond eindigend met een zelfgemaakte maaltijd en een degustiefje.... En heel de dag aan de rots en/of het water. Wat wenst een mens nog meer in deze prachtige omgeving. We genoten met volle teugen. Van rustdagen was geen sprake, want elke dag voelde als een rustdag voor mij!

Aangezien dit de eerste uitgegeven volledige topo van deze regio is en bijna alleen in het Zweeds geschreven, was elke dag een nieuw avontuur. De wegbeschrijvingen waren gelukkig in het Engels vertaald. De getekende plannetjes best altijd met de tekst bekijken, anders ben je niet altijd op de goede weg zoals wij hebben ondervonden...

De rotswanden zijn bijna allemaal privé-domein, vandaar de nadruk op respect qua parkeren, stilte en geen afval achter laten. Spijtig dat deze zaken geen vanzelfsprekendheid meer zijn!

Voor de eerste dag besloten we bekend terrein te kiezen, Nordens Ark. Een rotswand gelegen in de buurt van de zoo, Nordens Ark. Een masssiefje dat nogal druk bezocht kan worden in de weekenden. Nu dus ook! Maar de routjes zijn keitof en zeker goed als gewenning! Veel variatie op een route; dalle, crack, hoekversnijding of te wel; crack-slab-corner! Geweldige eerste klimdag. Elke dag klommen Erik en ik afwisselend op kop. Jerina deed na dag twee ook mee op kop. Geweldig om te zien!

De bos-anemoontjes stonden overal in bloei en verschillende hertjes gezien.

Ragarsdal was een ander klein massiefje waar we twee maal naar toe zijn gegaan. Ook hier kan het drukte worden in de weekenden. Allemaal makkelijkere en toegankelijke routjes, crack! Fun!!!

Tjörneberget was een zeer klein gebiedje met twee leuke routes, hoewel zelden geklommen. De relais op deze massiefjes zijn altijd wel te brikoleren, maar de rappels zijn touwverslindend. Ons dubbeltouw ging de derde verlof mee en was bijna voor de vuilnisbak na deze verlof. De graniet is scherp en de relais zijn meestal ver over de platte randen. Na dag vier moesten we 7m touw afsnijden, de mantel van het touw was compleet overgeschuurd. Dus opletten!

Svaneberget is een dikke must! "Slippery when wet", "Svanslös" en "Bergkirstis Polska" zijn dikke winners! Allemaal crack, maar de ene vinger-, de andere hand- en de laatste vuist-crack! En dit op een indrukwekkende solide granieten rotswand. Maar pas op voor de adders. Hier zijn ze aanwezig!

Skyggeberg i Sotenäs. In de topo lijkt het een makkie om de rotswand te bereiken. Dit werd echter de ergste bushwak van heel de verlof! Een week later en ik heb de schrammen nog geëtst in mijn benen staan. Een machete had wonderen kunnen doen. Ook hier was van het jaar precies nog niet geklommen. Toch enkele juweeltjes gevonden! De topper van dit massiefje vond ik "Sneda sprickan", een kleine vingercrack.

We eindigden in de kleine baai eronder in het koele verfrissende water. Het was een zeer warme dag, 26°C! Jerina deed zelfs een zwemmetje. Erik bijna en ik bewonderde de schelpjes en de vele beestjes in het knie-diepe water!

Deze avond trakteerden ik ons op mijn nieuwe favoriete dessert; 'Valhalla delight'. Een banaan overgoten met warme chocoladesaus met een vleugje Valhalla. Mmm..... Ook een dikke must!

Kleven was een massiefje gelegen op het eilandje Smögen. Je rijdt langs en door verschillende idyllische Zweedse dorpjes met hun kleine jachthaventjes. Dan volgt een korte wandeling langs de rotsige oevers aan de zee tot een kleine rotswand omringd door paarse bloemetjes (Engels gras). De vissers- en zeilboten passeren met regelmaat. De eendjes kwaakten er op los

De lokatie op zich is de moeite van een bezoekje waard. De rotswand had cracks in alle richtingen, ook kristalstructuren die schitterden in de zon. De afzekering is niet altijd zo evident, nogal wat meet- en paswerk. Maar iedereen klom op kop.

Björkberget was een lokatie die duidelijk meer bezocht word. We hebben de eerste 2 etages rostwand bezocht. De derde etage zijn we niet meer geraakt. Maar zeker nog een bezoekje waard. "The Abyss" deden we allemaal met veel plezier op kop. Een hoeversnijding met 2 cracks in, waarvan één dijbreed! Zalig!

Fossen was een klein massiefje vol mos. Dit jaar is hier niemand geweest en wij hebben dat zo gelaten. Je staat ook midden in een koeien-weide. Meer privé dan dit kan het niet. Ons snel alternatief werd Möhättan, een grote rotswand op een berghelling gelegen en geen duidelijk pad-instructies. Het is dus links, over de oprit van de boerderij en dan de berghelling op. Wij hebben heel de berghelling gedaan. Dikke adders zijn hier aanwezig! Erik heeft zelfs drie lengtes bushwak getrokken. Ik verzeker je dat de Erika-struikjes niet stevig genoeg zijn als hulpmiddel!

Deze dag was niet de dag zoals we ons voorstelde.... De uiteindelijke lijn die Erik klom, was nat en zeer mossig. Hij heeft bijna elke friend-plaatsing uitgegraven om dan aan een dennenboompje relais te maken. We hadden er eensgezind genoeg van!

Die dag reden we nog even langs Ragarsdal om allemaal toch iets te 'klimmen'! "Trotter vaknar till" was de winner!

Hallinds Klack werd onze laatste dag, bleek achteraf. Het weer was omgeslagen. Het was aanzienlijk kouder, 12°C met wind en donkere wolken. Maar geen druppel regen. Dus genoten wij van de verschillende routes. Erik en ik klommen elk de twee toppers van het massiefje op kop; "Väroffer" en "Pulcinella". Echt wow en het voelde een beetje als de kers op de taart van deze verlof. Friends zelf steken is toch altijd een beetje spannend, zeker als je denkt dat je niet toekomt met de juiste maten.

De volgende ochtend had het geregend, dus besloten Erik en ik nog een laatste looptocht te doen in deze prachtige omgeving. Na zo'n 11km waren we klaar om in de auto
te stappen en huiswaarts te trekken. Het was een zalige verlof en iedereen boekte vooruitgang. Maar hetgeen belangrijke was, we hadden fun!

Merci Jerina voor de company en de gezelligheid. Merci liefste voor weer een geslaagde verlof!

Tot: 3.454s; Tpl: 0.057s; cc: 15; qc: 53; dbt: 0.0443s; 3; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb