Dags att åka hem, redan?


Advertisement
Spain's flag
Europe » Spain » District of Madrid » Madrid
January 20th 2012
Published: January 20th 2012
Edit Blog Post

Hooola!

Är det verkligen redan dags att åka hem? Hur kan det redan ha gått 4 månader sen jag kom? Det är med blandade känslor jag kommer lämnar Madrid, för även om det ska bli fantastiskt kul att komma hem och träffa alla, familj och vänner, så är det verkligen tråkigt att lämna också, staden och vännerna här!

December månad var inte så kul för dagen efter mitt senaste inlägg, så dog min lilla mormor=( vilket jag på sätt och vis är lättad över för hennes skulle då hon var gamal och sjuk, men det är fortfarande jobbigt för oss som är kvar. Men jag fick hjälp att tänka på annat för helgen efter fick jag då besök med glögg och lussebullar mm. Blev en fantastisk bra helg!
Åkte hem till sveige för jul, och blev sjuk på vägen hem så spenderade hela julen med inlfuensa och var inte alls aktiv-ville inte ens ha choklad!
Nyår blev däremot bättre, tog med mig både syster och pojkvän tillbaka till Madrid och firade med vänner. Här är det tradition att man på tolvslaget skall vara på "puerta del sol" (torg mitt i centrum, där metallgranen står) och för varje klockslag skall man äta en vindruva. Så det gjorde vi självklart. Det var helt galet mycket folk, som festival/konsert-helt packat med människor-Men verkligen en upplevelse!

Min syster stannade sen en vecka in i januari, och jag passade på att utnyttja hennes kontakter då jag var i behov av ett stycke barn=) Jag hade en uppgift där jag spionera lite på ett lekande barn, heheh, så vi gjorde en dags utflykt till en by utanför Madrid och hälsade på en av hennes vänner som passande nog var barnvakt åt sin brorson. Det var roligt att se lite mer utanför stan, för bortsett från min första praktik har jag inte sett så mycket mer.

Mina sista veckor på praktiken var som tidigare bra och det känndes kul att komma tillbaka, även om min handledare trodde att jag slutade till jul och inte visste eller iaf inte hade koll på att jag skulle komma tillbaka i januari. Men hon skrattade bara och sa: jaha, ja ja men då så, välkommen tillbaka, då ses vi i januari. Okej, tack sa jag. Kände min svenskhet i mig och förundrades över hur hon inte hade koll på det, men det var ju inga problem så inget att grubla mer över=)
Jag har också fått prova på att göra ortoser "ferulas" till två barn, det ser så lätt ut när min handledare och hennes kollegor gör det men ack nej, och speciellt inte med barn som verkligen inte vill sitta still eller vill vara där över huvudtaget. Men jag har iaf fått göra dels en ortos till en fot på ett barn i 3-4 års åldern samt en handortos på en troligtvis-6 månaders bebis, som faktiskt var mer stilla=) men svårt att få det rätt och bra. Krävs vist övning på det, märkligt nog!? -jag som trodde jag var en natrubegåvning, hahha.
Igår sa jag hej då till min handlerdare, fick min utvärdering och kan ändå konstatera att jag faktiskt ser fram emot att komma hem och slippa tänka på mer än ett språk!

Ikväll ska jag ut och äta med tjejerna som jag bor med och samtidigt passa på att kombinera mitt avsked med att fira jul, nyår och"los reyes" som hela tiden skjutits upp, de blir nog en bra blandning.

så, Hej då madrid och Hej Suecia!

Hasta luego och ses snart=)


Additional photos below
Photos: 12, Displayed: 12


Advertisement



Tot: 0.077s; Tpl: 0.011s; cc: 6; qc: 48; dbt: 0.0441s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb