Dag 7: (Dan toch) Lipica en de Skocjan Caves

September 26th 2018
Published: September 26th 2018

*geeeuw!

Brrrrrrr!*

Dit waren zowat de eerste klanken uit onze tenten vanochtend.

Vroeg opstaan in de kou en het moeilijkste was de stap zetten vanonder de dekens vandaan te komen. <span>J

Toen we uit de tent stapten, zagen we zelfs dat de dauw erop volledig bevroren was!

Het is hier dus letterlijk IJSKOUD!

Na snel een kom cornflakes en een yoghurtje gegeten te hebben (ons brood was op), douchen en snel tent opvouwen om tegen 9 uur te vertrekken richting Lipica.

Na een rit van ongeveer 2,5 uur, kwamen we aan in Lipica, een beroemde stoeterij voor de Lipizzanerpaarden. Een ‘must see’ voor Kathleen! Aleja, een ‘almost not see’ voor Kathleen uiteindelijk.

De ingang naar de stallen kostte 16 euro per persoon en dat was het ons niet waard.

Gelukkig konden we de laatste minuten van een longeersessie vandoor de grote poort zien.

It’s something!!!

Dan terug de camper in om richting de Skocjan caves te gaan, die gelukkig op een dik kwartier van de stoeterij lagen.

Bij het buitenrijden van het gigantische domein konden we toch nog in de verte een glimp opvangen van een kudde Lipizzanerpaarden. Maar het was letterlijk maar een glimp.

Aangekomen aan de grotten aten we nog even snel een wrap of een hamburger in afwachting op de volgende tour.

Team wrap had gewonnen!

De gids zette er serieus de pas in waardoor we niet echt konden genieten (en Laura zeker niet) van het uitzicht en de grotten.

Gelukkig eenmaal dieper in de grot stopte ze wat meer en bleven wij wat meer achter.

We mochten ook geen foto’s nemen, maar aangezien mijn gebrekkig ‘Sloveens-Engels’ niet zo goed is, heb ik dat niet goed gehoord <span>J

Haar stevige onverantwoord-voor-een-gids-tempo heb ik dus ruimschoots goedgemaakt met mijn rebel-ongehoorzaamheid-omdat-het-kan-mentaliteit! <span>J

Desalniettemin waren de grotten zelf wel heel erg mooi.

Vooral de grote grotholtes waren indrukwekkend!

De grote blikvanger was de brug van 45m hoog boven de rivier.

Dit was echt de moeite om te doen en best cool om in een grot over zo een hoge brug te wandelen.

De paden en trappen van de eerste verkenners waren ook nog aanwezig waardoor we allemaal een ‘Mines of Moria’-gevoel kregen (Lord Of The Rings, Google it!)

We eindigden aan de oorspronkelijke ingang die op zichzelf enorm indrukwekkend was van hoogte.

Ook het vele groen in combinatie met de grotingang was indrukwekkend.

Het was geslaagd, maar het tempo mocht wel wat aangenamer!

Daarna verder richting Ljubljana.

(Na eerst even een winkeltje te passeren voor brood en veel koekjes en chocola! <span>J)

Net buiten de stad wist Kathleen een gezellig restaurantje zijn waar je gratis kon overnachten als je blijft eten.

Blijkbaar was Kathleen niet de enige die het plekje kent, want het stond er bijna vol.

Maar met reden!

We vonden uiteindelijk een plek, zetten een tent op, speelden wat met onze gekochte bal en met de diertjes die aanwezig waren (katten, honden en achter een hek ook zwijntjes, maar die speelden vooral met elkaar).

Kort daarna gaan eten.

Ongelooflijk was dit!

We kregen eerst een champignonsoep als voorgerecht.

Dan konden we uit 3 dingen kiezen. Thomas en ik gingen voor pork ribs en Kathleen en Laura voor Shrimp with potato en veel groentjes.

Het zag er beide lekker uit en smaakte ook echt goed!

Dan kwam er onverwacht nog een dessert.

Een knoedel met een soort van kaneelsuikerachtig iets rond met appelmoes.

Zeer lekker!

Je mag eens raden wat dit ons gekost heeft!

- Voorgerecht (soep)

- Hoofdgerecht (zeer goed gevuld bord!)

- Dessert

- Drinken

- Staanplaats voor vannacht met stroom.

En?

Wat denk je?

15 EURO!!! Per persoon

Ongelooflijk!

Nu ben ik de blog aan het typen en hierna gaan we nog een spelletje spelen en dan slapen.

Morgen Ljubljana!!!<span>J

Groetjes aan iedereen thuis!

(En aan mijn verloofde in Rhodos natuurlijk! <span>J)

Tot: 0.053s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 24; dbt: 0.0357s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb