Groeten uit Belgrado (2)


Advertisement
Europe » Serbia » West » Belgrade
August 3rd 2008
Published: August 3rd 2008
Edit Blog Post

Nogmaals groeten uit Belgrado! Even weer een snel berichtje.

Gisteren zat ik op het terras voor mijn hotel met wat te eten en een biertje, komt er een Karadzic-demonstratie langs... muziek, vlaggen, posters met het hoofd van K, aardig wat politie eromheen. Niet al te veel mensen, 200 of zo. En verder was het rustig 😊 Toch wel apart...

Vandaar o.a. de ruine van het fort hier bekeken, en een museum over meneer Tesla, die hier blijkbaar vandaan komt. Hij was een uitvinder en heeft bijv. de eerste electromotor op wisselstroom bedacht, die we nu nog overal ter wereld gebruiken. Daarna wou ik naar het Nationale Museum maar dat bleek dicht.

Verder is het eindelijk gelukt om weer ergens wasmiddel te vinden, dus ik heb vanmiddag de was staan doen op mijn hotelkamer! Warm weer dus veel zweten dus regelmatig wat schoons aan...

De rest van de dag eigenlijk een beetje zitten lezen op terrasjes, met koffie of milkshake of biertje erbij. Mensen zitten hier uren en uren op een terras, dus dat doe ik ook maar 😊

Niet veel nieuws verder, morgen nog steeds naar Zagreb met de trein.

Groeten uit een warm Belgrado!
Alard.


Advertisement



4th August 2008

Tesla
Beste Alard, Die Tesla is inderdaad de man die heeft bedacht dat je een electrisch veld kunt laten draaien en dat was de kern van zijn uitvinding van de electromotor. Moet een aparte figuur geweest zijn. Hij was in zijn tijd een van degenen die het allermeeste wist van electriciteit en de toepassingen ervan. Hij was blijkbaar ook ervan bewust dat hij voor sponsors een beetje op moest vallen en deed daarom openbare proefnemingen. Bij een daarvan maakte hijzelf deel uit van een stroomkring waarmee (als ik het me goed herinner) ijzer werd gesmolten, zonder dat hij gekookt of geelectrocuteerd werd. Kun je raden hoe hij dat deed? (Het is een eerlijke vraag met een eerlijk antwoord). Persoonlijk denk ik dat Serven beter trots kunnen zijn op Tesla dan op Kara, Mlada of Milo. Veel plezier daar in het oosten, Dirk de Boer
6th August 2008

Leuk om je verhalen te lezen. Veel gezien en veel lekkere maaltijden, volgens jouw verslag. Nog een prettige reis gewenst, samen met Simone.

Tot: 0.233s; Tpl: 0.009s; cc: 9; qc: 47; dbt: 0.044s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb