COK HUZURLU ULKE: SAN MARINO

June 30th 2012
Published: January 15th 2016

RIMINI-SAN MARINO-RIMINI

GÜN 24 GÜNLERDEN CUMARTESİ:
Bugünü dinlenmeye ayırdım.
Kahvaltıdan sonra plaja gittim .
7 E vererek güneşlenme şezlonguma kavuştum..
Kamp şemsiyeyi bedava veriyor ama şezlong paraynan…
Güzel numara…
Herkes, başıma Marketing'çi oldu çıktı ...
Öğlen yemek için kampa döndüm ama sıcaktan fazla yiyemiyorsun..
Tekrar plaja döndüm şemsiye altında uyuyayım dedim.
Şemsiyenin altında 1 milim oynamadan yattım.
Saat 16.00 da baktım ki yine de biraz yanmışım…
Doktorum çok kızacak…bana yanmak yasak …
Nasıl oldu anlayamadım ?
Duşumu aldım.... doktorum kızmasın diye yağlarımı sürdüm..
Saat 17 :00 de toparlandım ve San Marino ' ya doğru yola çıktım…
MIO nedense bu yolları bilmiyor..ve sapıtıyor ..
Bunun en temel nedeni ,çok fazla sert ve helezon viraj olması nedeniyle, tepedeki uydu yerinizi tam olarak belirleyemiyor ..
Uyduya göre, sen durduğun yerde, bir ileri ,bir geri gidip geliyorsun
Haliyle MIO sapıtıyor ..
Arabayı, teleferik ( funiküler ) altına parkedip, teleferikle ( Funikuler ) yukarıda ki kartal yuvası gibi yere tırmandım…
San Marino veya resmî adıyla "Çok Huzurlu San Marino" Cumhuriyeti (İtalyanca: Serenissima Repubblica di San Marino) Güney Avrupa'da İtalya Yarımadası içerisinde Apenin Dağları'nın küçük bir tepesinde bulunan bir ülke.
Hiçbir denize kıyısı olmayan
ülke, Avrupa'nın beş mikro devletinden biridir.
Dünyanın en eski ülkerinden biri ve aynı zamanda en eski demokrasilerden biri olan San Marino, Roma İmparatoru Diocletianus'un Hristiyanlara işkence etmesi üzerine 3 Eylül 301 tarihinde Dalmaçyalı Hıristiyan bir taş ustası olan Marinus tarafından kurulmuştur..
San Marino, tamamı İtalya toprakları içerisindeki Emilia- Romagna ve Marche bölgeleri arasında yer alan bir ülkedir.
Adriyatik Denizi kıyısından 20 kilometre batıda bulunanülkenin tek komşusu dört yanını çevreleyen İtalya Cumhuriyeti'dir.
Siz, buna İtalya'dan kurtarılmış bölge de diyebilirsiniz
Başkenti, Monte Titano üzerindeki San Marino şehridir. Ülke, Avrupa'da Vatikan ve Monako'dan sonra en küçük ülkedir.
61,2 km²'lik yüz ölçümüne sahiptir..
Ülke, tarihi boyunca genel olarak barış içinde yaşadı. ( Yaşamasa ne olur ??)
Kent IX. yüzyılda özerklik kazandı ardından San Marino XIII yüzyılda Cumhuriyet oldu.
1503 yılında bir süre Cesare Borgia tarafından işgal edildi.
1739 yılında Papa XII. Clemens'in emriyle bir süre Papalık ordusu tarafından işgal edildi.
Papalık, böyle başına buyruk yaşayan beylikleri pek sevmez…
1815 yılında toplanan Viyana Kongresi, San Marino'yu bir devlet olarak tanımaya devam etti.
San Marino, Giuseppe Garibaldi'nin çabalarıyla gerçekleşen İtalya'nın Birleşmesine katılmadı.
İlla ki çıkıntılık yapacaklar…
Ülke, 1944 yılında önce Nazi Almanyası sonra da
Müttefikler tarafından işgal edildi.
San Marino II. Dünya Savaşı'ndan sonra 1945-1957 yılları arasında Komünist Parti ile Sosyalist Parti tarafından kurulan bir koalisyon hükümeti tarafından yönetildi. Böylece, Batı Avrupa'da Komünistler tarafından yönetilen ilk ülke olma niteliğini kazandı.
Şaka gibi ….
Yaklaşık 32.500 kişilik ülke nüfusunun 2.000 kadarı yabancıdır ve yabancıların büyük kısmını İtalyanlar oluşturur.
Yaklaşık 27.000 kadar San Marinolu da yurtdışında, özellikle de İtalya'da yaşar.
Yurt dışı dediğimiz de, oturdukları dağın etekleri yanlış anlaşılmasın ….
San Marino'da konuşulan dil İtalyancanın Emilia-Romagna lehçesidir. Halkın çoğu Roma Katolik Kilisesi'ne bağlıdır.
Ülke, son yıllarda, turizmde büyük gelişme kaydetmiştir.
San Marino Avrupa Birliği'ne üye olmamasına rağmen para birimi olarak Avro'yu kullanır.
Avro'dan önce İtalyan lireti ve San Marino lirası'nı kullanan ülke Avro'nun Avrupa Birliği'nin resmi para birimi olması ve bu nedenle İtalyan lireti'nin tedavülden kalkmasıyla ,abisi İtalya ile birlikte Avro'ya geçmiştir.
Ülke, Gayri safi yurtiçi hasılasında ki en önemli pay %! (MISSING)ile turizmdir.
1997 yılında 3.3 milyon kişi ülkeyi ziyaret etmiştir.
Geri kalan %!l(MISSING)ik bölümü ise bankacılık, elektronik ve seramikçilik gibi ekonomik etkinliklere aittir.
San Marino, nüfusunun önemli bir kısmı komik ama tarımla uğraşmaktadır.
Ülke tarım
sektöründe en çok peynir ve şarap üretir.
San Marino'nun bastırdığı pullar filatelistler ve pul koleksiyoncuları tarafından rağbet görür.
Ülke Küçük Avrupa Posta Birliği'ne üyedir.
Her yıl milyonlarca insanın ziyaret ettiği San Marino, bir ovanın ortasında yükselen büyük bir kayanın üzerine kurulmuştur.
Ortaçağ Burçları, San Francesco Kilisesi, Aziz Marino'nun kutsal eşyalarının sergilendiği bazilika ve hükümet konağı San Marino'nun görülmeye değer tarihi birer dekorunu oluştururlar.
Biraz da yönetim biçimine değinelim ..
Çok ilginç ,zira …San Marino çok partili temsili demokrasi ile yönetilen bir demokratik cumhuriyettir.
Yürütme, hükümet tarafından uygulanır.
Yasamaya ilişkin güç, hem hükümetle birlikte ,görkemli genel konseydekullanılır.
Yargı, yönetici ve yasama organından bağımsızdır.
Ülke, Avrupa'nın en eski anayasası olan 1600 tarihli bir anayasa'ya sahiptir.
Yürütme görevini iki yüzbaşı üstlenmiştir.
Daha üstü de gerekmez tabi !!!
Bu yüzbaşı'lar, her 6 ayda bir yapılan seçimlerle yenilenmektedir.
Gözünü açıp kapayana kadar,iktidar nimetlerini daha anlamadan, kapının önünde bulursun kendini…
Yüzbaşı seçimleri ,Büyük Konsey'de gerçekleşir.
Büyük Konsey'in 60 üyesi 5 yıl için serbest seçimlerle işbaşına gelmektedir.
Dünyada, yürütme erkinin, bu sıklıkla değiştirildiği, bir başka ülke yoktur.
Sizin anlayacağınız götürmek zor…
Küçücük bir ülke olan San Marino,9 yerel idari, bölgeye ayrılmıştır.
Her bölgenin kendi yerel konseyi vardır.
Bir çok akademisyene göre San Marino gerçek Demokrasi'nin uygulandığı tek ülkedir.
I. Dünya Savaşı sırasında İtilaf Devletleri arasında yer alan ülke, İttifak Devletleri'ne savaş ilan etti.
Savaş bitiminde ,Türkiye de, Cumhuriyet kurulduğunda tüm ülkeler ile anlaşma yapmış olmasına rağmen, San Marino ile anlaşma yapmamıştır.
Bu yüzden resmi kayıtlara göre, iki ülke, hala savaş halinde gözükmektedir..
Şükür geri döndüm ......savaş esiri olmakta vardı…
Aslında Türkiye ile San Marino arasında yaşanan bu savaş olayı yanlış algılanmıştır, Hatta bu savaşın bu şekilde olmadığını, Oda tv.com'a anlatan, San Marino Cumhuriyeti Fahri Konsolosu, Rıza Tevfik Morova'nın haberi şu şekildedir:
"Birinci Dünya Savaşı sırasında, İtalya, Osmanlı İmparatorluğu'na savaş açtığı zaman, San Marino'dan bir sürü insan gönüllü olarak İtalyan ordusunun yanında savaşmış. Fakat bu San Marino'nun Osmanlı İmparatorluğu'na savaş açtığı anlamına gelmiyormuş.
Bu yüzden, herhangi bir savaş ilanı olmadığı için otomatik olarak da herhangi bir barışma konusunda ,bir imza atılmasını gerektiren bir olay değilmiş, o yüzden böyle bir, Türkiye ile San Marino'nun savaş halinde olması gibi bir konu söz konusu değil. Sadece San Marino vatandaşlarının gönüllü olarak İtalya Ordusu'nda savaşmış olmasından dolayı, ortaya böyle bir rivayet çıkmış. Olay bundan ibaretmiş.
Türkiye ve San Marino arasında diplomatik ilişkiler olduğu için böyle bir savaş durumu zaten söz konusu değildir. Anlaşılan Türkiye,memlekete bakmış "her tarafın Cumhuriyet olsa ne yazar...cürmün kadar yer yakarsın" demiş...Monte Titano üzerinde bulunan San Marino'nun Üç Kulesi ,ülkenin simgelerinden biri olup, hem ülke bayrağı hem de armasında bulunur. Bu kulelerde üretilen çikolata ve kek oldukça ünlüdür.İtalya ile beraber San Marino'da en ünlü spor futboldur. Ülkedeki futbol klupleri San Marino Futbol Federasyonu çatısı altında birleşir. Yaklaşık on beş takım, San Marino Şampiyonası'nda birincilik için yarışır. Nufusa bakılırsa pratik olarak vatandaşın neredeyse yarısı futbolcu... San Marino Calcio adında bir kulüp de İtalya Futbol Federasyonuna bağlı olarak Serie C2 liginde oynamaktadır.San Marino Millî Futbol Takımı ,ilk gayriresmi maçını 1986 yılında Kanada Olimpiyat Takımı ile yapmış, ve 1-0 yenilmiştir.Ülkede ikinci önemli spor olan Formula 1, dünyaca ünlü San Marino Grand Prix'inde yapılır.Bernie' ye gerekli avanta sağlanmadığından olacak…2007 Formula 1 sezonu'nda pist yarışa dahil olmamıştır.San Marino mutfağının en özgün yemeği, San Marino'nun Üç Kulesi'nde üretilen çikolatalı keklerdir. Ayrıca ülkede küçük bir şarap endüstrisi vardır.San Marino ordusu, dünyanın en küçük ordularından biridir ve o yüzdendir ki ülkenin toplamda gönüllülerden oluşan 225 kişilik bir askeri gücü bulunmaktadır. Ben ,belediyenin önünde nöbet tutan 2 askeri görünce, "ordunun %! (MISSING)ini kullanmışlar" dedim ama yanılmışım.Törensel vazifeler, sınırları devriye gezmek, hükümet binalarında bekçilik yapmak, büyük suçlarda suçluları polise teslim etmede polise yardım etmek ve ülkeyi savunmak bu ordunun görevidir. Ayrıca San Marino'da personel sayısı yaklaşık 700 kişi olan bir Polis Teşkilatı bulunmaktadır. Ülke 61.2 km²'lik bir alan kaplamasına rağmen 290 kilometrelik bir karayolu ağı vardır ve bunun büyük kısmını otobanlar oluşturur. San Marino'nun plakalarda kullandığı kod "RSM"'dir.Hala 4 rakamlı plaka kullanılıyor.. Araç hırsızlığı, pratik olarak imkansız zira herkes herkesin aracını tanıyor… Ülkeye giriş çıkışların büyük kısmı karayolu ile yapılsa da ülkede Federico Fellini Uluslararası Havalimanı adında bir havalimanı da vardır ve birçok Avrupa ülkesinin büyük kentlerinden San Marino'ya direkt seferleri vardır. Ülkenin denize kıyısı olmadığı için limanı da yoktur !!!Eski şehri gezerken Rus nüfus yoğunluğu dikkatimi çekti..Nerede çok Rus varsa ,orada avanta bir durum vardır…demektir.. Baktım dükkanlarda dünya markalarının en tavlayıcı ürünleri satılıyor …Saatler,gözlükler,kadın ayakkabısı ve takı var… Bir kere silah satışı serbest.. Bir tek özellik yaygın …ucuz ,hesaplı gibi ilanlar var ama fiyatlar yok … yakalarsa içeride söyleyecekler fiyatı… Zaten bu işlerle ilgim yok ama şahsen çok huylandım …Herşey var ama zar zor bir internet cafe buldum.. Evle yazıştım.. Sonra teleferik yerine, San Marino sokaklarının keyfine varayım diye yürüyerek aşağı indim.. Aracıma bindim ve gümrüksüz kontrolsüz tekrar İtalya' ya girdim .. Şahbaz (minibüsüm) yolu ezbere biliyor.. Kampıma döndüm.. Kendime güzel bir sofra hazırladım.. İtalyan şaraplarının tadına baktım ve yattım.. Görsel malzeme olarak elcağızımla San Marino Videosu ve Her gün,günün karelerini toplayarak video haline getirdim ve kolaylık olsun diye You tube'a koydum ...ilgileniyorsanız aşağıdaki linki tıklamanız yeterli:

San Marino Video:

Hava Durumu Rimini ile aynı...

Tot: 0.196s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 26; dbt: 0.1396s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb