Amsterdam-Moskou-transsiberie/mongolie

Europe » Russia » Siberia
August 25th 2008
Published: August 25th 2008

Hoi allemaal,

Inmiddels zitten we in Ulan Bator, de hoofdstad van Mongolie! Helaas geen foto's nog bij dit verslag, want het uploaden van de foto's werkt hier niet.
Onze reis begon in een gezellige 3-persoonscoupe vanuit Amsterdam naar Moskou. Bij de grens met Wit-Rusland hadden we nog een hele happening, want daar ga je over op ander breedte spoor. We werden met wagon en al opgetakeld en daarna werden de onderstellen verwisseld. Erg grappig om te zien en ervaren! Na twee nachtjes kwamen we in de ochtend aan in Moskou. Het hostel zat in een appartementencomplex, wat half uit elkaar viel in het trappenhuis, maar het hostel zelf was redelijk oke en centraal gelegen.
We hebben de standaard-Moskou dingen bekeken, zoals het rode plein, die basiliek, het kremlin van buiten af en de metrostations, die soms ware paleizen zijn. Trouwens erg grappig om met de metro te reizen, die ongeveer 5x zo groot netwerk heeft als Amsterdam en voor ons in onbegrijpelijke taal staat aangegeven. (Dat gaat dan zo: "we moeten eerst op de blauwe lijn richting het korte woord en daarna overstappen op de bruine lijn richting het woord wat uit twee woorden bestaat en dan bij de derde stop eruit")
Meer is er ook niet te zien in Moskou, vond ik. Het is gewoon een grote drukke stinkende stad..:-)
Wel erg leuk om er 's avonds een rondje doorgelopen te hebben. Er speelde een band in een voetgangerstunnel en ik heb nog even de gitaar overgenomen van een andere straatmuzikant.

Na Moskou in de trein richting Mongolie. Prachtig door bosgebieden heen, die later overgingen in steppes. Heel veel berkenbomen (klopt Aafke, ze staan er nog steeds...:-)) en dennenbomen. De steden onderweg zagen er nog treuriger uit dan Moskou, dus we waren er niet rouwig om dat we niet uit hoefden te stappen. Vederop in Siberie werden het wel mooie houten huisjes met felgekleurde daken en raamkozijnen.
De trein zat vol met Mongoolse handelaren. Die kopen massaal in in Moskou en proberen dan van alles te verkopen op de stations. Echt zo'n grappig tafereel!! Ze hangen met paspoppen uit het raam en als er even wat langer de tijd is, wordt het perron omgetoverd tot een complete markt met kleding en schoenen.
Officieel mogen ze het geloof ik niet, want op 1 station stond ook politie met wapenstokken tegen die paspoppen aan te slaan, maar ze zagen ook heus wel dat er wel verkocht werd. Een soort gedoogbeleid dus.
Wij hadden een vrij rustige coupe, maar waren wel de enige niet-Mongolen. Gelukkig heeft Femke een woordenboekje mee, dus we hebben ontzettend veel lol gehad met het communiceren met die mensen en zij waren helemaal verliefd op dat boekje en kwamen er steeds weer om vragen om ook wat Engels te leren.
Op dag vier reden we langs het Baikalmeer, dat 1/5 van de zoetwatervoorraad op aarde bevat! Echt prachtige omgeving met mooi beboste heuvels!
Hierna kwam het grensgedoe. Vooral Rusland uit bleek een hele opgave. Wat ze die drie en een half uur met onze formuliertjes en paspoorten hebben gedaan weet ik niet, maar we waren Rusland uiteindelijk uit! Bij het eerste station van Mongolie ging het een stuk sneller en hadden we onze stempel op het visum te pakken!
Vandaag Mongolie binnen gereden. De eerste gers gespot en verder alleen maar gras en heuvels! We hebben inmiddels een leuk hostel gevonden en vandaag wat praktische zaken geregeld. Meteen bijna beroofd op de terugweg van de wasserette. Ik voelde ineens wat aan m'n tas en draai me in een reflex om en kom tot de ontdekking dat er een gast achter me liep en m'n tas al open stond. Gelukkig zat alles er nog in. Niet dat ik daar m'n geld, pasjes en paspoort in heb zitten, maar m'n fototoestel of mp3-speler zou ook erg vervelend zijn geweest. Verder hebben we nog wat Mongoolse cultuur opgesnoven tijdens wat optredens van dans en zang.
Morgen vertrekken we voor 8 dagen naar de Gobi woestijn!
Groetjes Afke

25th August 2008

Wow!
Ha Afke! Ben enorm jaloers!!! X
25th August 2008

hoi Afke
Wat een avontuur ga je weer aan. Wat heerlijk om het avontuur op te kunnen zoeken zonder dat je een ander benadeelt in aandacht. Heb je wel eens gehoord dat je het beste de dingen op je lijf kan dragen i.p.v. en een tas???? Veel plezier in de Gobi woestijn. We horen wel weer van je. Groetjes van ons (Bert en Gretha)
26th August 2008

Hoi Afke, Wat leuk om je trein verhalen te horen. Erg leuk! Wel mazzel dat je al je spullen nog hebt. Geniet. Annemarie
26th August 2008

treinreis
Ha Afke, Met de trein door een land vind ik altijd zo bijzonder: comfortabel, niet te snel en je ziet heel veel. Deze treinreis klinkt ook zo, zeker als enige twee niet-Mongolen. Heb laatst op tv een documentaire gezien over de Gobiwoestijn. Echt prachtig. Kan me gewoon niet voorstellen hoe je je voelt als je door een woestijn loopt. Ben benieuwd naar jullie verhalen. Veel plezier. Groetjes, Inger
27th August 2008

genieten
Hoi Afke, We lezen, dat het al weer de goede kant op gaat met de avonturen. Kijk goed om je heen en koester je gezelschap op weg naar Peking. Zie je ook nog wat van de Paralympics ? We zijn benoieuw naar de volgende berichten.
28th August 2008

groetjes uit groningen
He Af, afgelopen vrijdag gingen Martine en ik naar Noorderzon. tijdens het eerste biertje vroegen we ons tegelijkertijd af waar je zou zijn en wat je zou doen. nou, daar heb ik nu een indruk van gekregen. Gisteren hebben Esther en ik de laatste aanpassingen voor onze scriptie geschreven. nu heb ik echt veel vrije tijd! goede reis verder (ik ben bang dat ik dit nog 80 keer ga schrijven), Inge

Tot: 0.083s; Tpl: 0.012s; cc: 13; qc: 32; dbt: 0.047s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb