Tommelomsk

Russia's flag
Europe » Russia » Siberia » Tomsk
July 11th 2008
Published: July 11th 2008

Hei igjen! Jeg proever igjen, innlegget mitt ble nettopp slettet. Greit aa vaere en taalmodig sjel i blant.

Vi er naa i Tomsk, en hyggelig liten universitetsby i Sibir, 270 km unna Novosibirsk, hvor vi sov i natt. Dagene etter forrige innlegg har stort sett vaert preget av vodka og tog. Utelivet i Irkutsk ble grundig sjekket, og etter noen flasker vodka havnet vi et sted som like godt kunne vaert i et lite norsk tettsted. Klientellet var noe eldre enn oss, og de danset ivrig og komplett rytmeloest til fengende slagere som Life is Life og Who the fuck is Alice. Vi er ikke tunge aa be, og vi inntok raskt dansegulvet sammen med minst 6 jenter som hadde bursdag (DJen gratulerte i hvert fall veldig mange) og med tre voksne damer som var ute paa byen en tirsdag kveld, og som insisterte paa at vi var oesterrikere. Med oss ut var tre ny venner - Anna fra Australia, Alex fra England og Kristy fra Singapore. Noe reduserte, men veldig blide troppet vi opp paa togstasjonen for aa ta toget vestover. Vi stilte oss opp med sekkene og tok bilder av det fine toget, for saa aa finne ut at det ikke var det vi skulle ta. Men naa har vi mange flotte bilder av et random russisk togsett. Togturen begynte med at Inga ble nektet aa stige ombord, for paa hennes billett sto mitt passnummer. Hun maatte springe til vogn nr 9 for aa snakke med sjefen paa toget, som var altfor opptatt med aa roeyke og med ikke aa bry seg til aa hjelpe. Men etter lang venting var nikotinbehovet dekket, og hun ordnet biffen for oss, saa lenge vi lovte ikke aa snakke russisk til eventuelle eksterne kontrolloerer.

Fra naa av reiser vi paa 3. klasse, som betyr at vi sover paa fellesvogn med 51 andre mennesker. Det innebaerer mange lyder, syn og lukter, og er en opplevelse i seg selv. Heldigvis hadde vi Anna, Alex og Kristy paa 2. klasse, og en hyggelig og absolutt ikke overpriset restaurantvogn som var fylt til randen av lekre retter og kaldt russisk oel. Der fikk vi ogsaa flere nye venner. Foerst traff vi russerne Sasja og Andrej, to pensjonerte lokfoerere som var paa vei til Omsk paa ferie. De lot oss forsyne oss av deres russiske konjakk (som hadde fem stjerner paa etiketten), og proevde selv aa forsyne seg av jentene i foelget vaart. Etter en litt troeblete start, hvor de var sikre paa at vi var tyskere og derfor maatte rekapitulere hele 2. verdenskrig, kom vi over paa mer trivielle samtaleemner som kropp og ishockey.

Vi traff ogsaa fem franskmenn som skulle av samme sted som oss, i Novosibirisk. Vi slo oss sammen og fant oss et hyggelig sentralt hotell og en nydelig russisk middag, som ble skylt ned med store mengder vodka. Igjen. Resultatet ble at jeg selv maatte briljere med det jeg kan om fransk populaerkultur, noe som begynner med den velkjente TV-serien Helene og gutta og som ender med dansestilen tecktonik. De ble mot alle odds imponerte, og jeg lot dem rive i skjegget mitt.

I dag har vi tatt en full minibuss til Tomsk. Paa turen ble vi sittende og riste paa hodet sammen med to russiske damer, som klaget over alt fra russiske togpriser, temperaturen i Tomsk versus den inne i bussen, og ikke minst over bussjaafoerens gardinvalg. Tomsk er en trivelig studentby, i dag har det vaert sol, og byens innbyggere har brukt dagen til aa sole seg ved elven Tom og til aa markere aapningen av byens nye monument, en stor enrubelmynt i tre. Vi er slitne og satser paa aa ta sightseeing i morgen, og da skal vi opp i et utkikkstaarn og se paa den hyggelige trearkitekturen. I tillegg har jeg hoert at det lokale sirkuset har en ukrainsk ku med fem bein. Festlig.

I morgen gaar turen videre vestover og nesten helt til Uralfjellene, da er Jekaterinburg neste stopp.

So long!

Tot: 0.077s; Tpl: 0.013s; cc: 11; qc: 30; dbt: 0.0492s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb