Aangekomen in Vladivostok: 9289 km van Moskou!


Advertisement
Russia's flag
Europe » Russia » Far East » Vladivostok
February 5th 2007
Published: February 5th 2007
Edit Blog Post

Privjet!

Het laatste gedeelte van de transsib express (deze keer wat luxer in kupe gereisd; de Rossiya heeft geen platzkart plaatsen).
Nieuwsgierige gezichten. "Hoe heet je?", vragen we. "Ik heet Alexandr". "En jij?" "Ik heet Alexandr." Zo ontmoeten we vijf soldaten waarvan er vier Alexandr heten. Al snel proosten we op de vriendschap en wordt de ene piva na de andere piva aangevoerd (onze provodnik heeft een handeltje in bier). Ina uit Leipzig vertaalt voor ons, ze leerde Russisch op school tijdens de DDR-periode. Bier wordt gedronken als thee, dus als ze je uitnodigen om bij hen langs te komen de volgende dag, verwachten ze je om 9:00 (op de koffie?) met een ladinkje Piva. Echt lol gehad met deze vriendelijke Russen. Praatten we over hun werk als grenssoldaat, dan werd de coupedeur gesloten. Alexandr heeft een contract voor drie jaar en hierdoor mogen hij en zijn familie Rusland niet verlaten. Toen wij een foto van ons samen op deze weblog plaatsten, vergaten we even dat ze gezegd hadden dat dit gevolgen voor ze zou kunnen hebben.
De hele reis zagen we witte heuvelachtige vlaktes. We passeerden de meest bizarre kleine dorpjes, maar vaak zag je urenlang geen weg of huis. Van de Buryat regio (waar het boeddhisme een belangrijke religie is) tot de zelfstandige Joodse regio met stationsnaam in het Hebreeuws.
En dan de handel onderweg. In de twintig minuten dat je stilstaat bij een station wordt er een marktje opgezet waar je voor weinig geld van alles kan kopen. In de ijskou naar buiten op zoek naar avondeten. Rode koolsalade en dampende aardappelen (hoe kunnen die zo warm zijn bij zoveel kou buiten?) kopen bij verschillende kraampjes. Soms word je een beetje high in je hoofd van de kou. Snel weer naar de warmte in de trein waar ze het met kolen tot zo'n 25 graden stoken.
En dan ben je er ineens, Station Vladivostok. Kunnen we niet nog langer blijven zitten? We hebben het zo gezellig...

Havenindustrie in Vladivostok, stad met ruim 600.000 inwoners. Voor 40 roebel op en neer naar Russkii, een van de eilandjes vlakbij Vlad. Het veerpontje breekt door het bevroren water heen en we zien ijsschotsen onder elkaar glijden. Het ijs verandert in een grote slushpuppie; rinkelend geluid van kettingen die het ijs breken. Op de weg terug vult de boot zich met ijsvissers die een lange werkdag erop hebben zitten.

Nu nog een paar uur Russisch praten...Kak da La? Privyet, da svidanya, ni panima, moshna..., pa angliski?, zdrasvietje (grasprietje?), nistsjak en charishoo: we redden ons al aardig in het Russisch. Overmorgen zitten we in Harbin, China!




Additional photos below
Photos: 23, Displayed: 23


Advertisement



5th February 2007

Vette fotoos!
Echt super! Ben erg jaloers..
6th February 2007

ohohohohohoho wat ontzettend bijzonder en speciaal. ik denk veel aan jullie in de koude. Morgen ga ik schaatsen op de jaap eden baan...het is hier +6 graden hoor, dus het stelt niet veel voor... Wat een mooie foto's! Voroal de theekop in de trein vind ik ochen charasjo (dat betekent toch "heel goed"? xxxls
6th February 2007

woooooaaauuuuw
waaaaauw Lina dat ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit!! Wat is jullie volgende halte? Ik kijk er al naar uit! Ondertussen gaat alles hier z'n gewone gangetje, vandaag met Sarah (het meisje uit Zwitserland) naar Brussel geweest. He groeten aan Sjoerd en tot snel! Ik denk veel aan jullie! beso, Marijke, en bedankt voor het smsje!!
7th February 2007

Lieve Lien en Sjoerd wat mooi en bijzonder jullie verhalen...! Ik ben echt onder de indruk, en heel benieuwd wat er nog meer op jullie pad komt. Van Urb en Mo kreeg ik laatst een smsje van jullie door over kool en aardappelen, leuk. Hier in Napels is het fijn. Gisteren was het weer volgens de Napolitanen 'echt winters vies en koud', dwz 13 graden en een miezerbui. Wat een watjes hè ! Ik wens jullie nog heeel veel plezier samen, un bacione! xxxRosa
7th February 2007

koud?
Er zat vanochtend ijs op mijn zadel en mijn handjes waren helemaal rood toen ik aankwam op de uithof. Maarre... volgens mij hebben jullie het kouder iig relax dat jullie nie ontspoord zijn!
7th February 2007

Zo gaat ie beter..
H Ik hoorde dat jullie Titanicje (Tietaanikje ?) gespeeld hadden in Wladiwostok, was dat niet eng ? En nou naar Harbin... pfeeww. wel jammer dat die Chinezen geen Vodka hebben. Ben benieuwd wat jullie dan tegenkomen... (en niet alleen ik !)
8th February 2007

Gaaf. Ik krijg zo het gevoel dat ik in jullie rugzak meereis en af en toe er uit mag om mee te kijken. Ik hoop dat jullie nog meer moois tegenkomen en spannende avonturen beleven!
12th February 2007

Kaasnieuws
Nu de Vodka jullie geest niet meer kan bedwelmen, zal de kaas-wee wel gauw toeslaan. maar wees niet getreurd: een tip voor de echte kaasliefhebber -> Er zit in 't noorden van China een Hollandse kaasboer die Chinezen aan 't werk helpt door voor de rijke chinezen en alle expats echte Goudse te maken! Wie weet komen jullie in de buurt: http://www.cheeseinchina.com/dynamic/ xxxls
13th February 2007

dus...
Ik hoor dat jullie het leuk hebben! jullie missen hier niets, behalve dan Carnaval ! nog 1 week.... Groeten uit het 12 graden warme Nederland
22nd February 2007

lache....
Hey Sjoerdjz en Lina, leuk om jullie reisverhalen te lezen terwijl ik aan t revalideren ben van carnaval (lol). T ziet er allemaal heel mooi uit en geloof dat jullie niet meer snel zullen roepen dat 't koud is als je terug bent in Nederland. Nog een hele mooie reis en heel veel plezier !!! Groetjes liefs MuZ

Tot: 0.047s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 20; dbt: 0.0259s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb