Blogs from Romania, Europe - page 8

Europe » Romania » Muntenia » Buzau » BUZAU September 9th 2018

Dag 13 – Rondreis Roemenië – zondag 9 september 2018 – reisdag naar Buzau (185km) Verplaatsting verder naar het oosten over Roemeense wegen die we nu zoal wat hebben leren kennen. Tweevaks, opeenvolgende dorpen in lintbebouwing, max 50km/u, daarbuiten korte stukken van 90km/u, maar door de bochtige bergachtige weg kan men niet sneller dan 40, behalve als je Roemeen bent. Onderweg interessante dingen gezien, zoals de gefortificeerde Saksisch Luthers Evangelische kerk in Prejmer opgetrokken in fases in de 13de, 15de en 16de eeuw ter bescherming van de plaatselijke bevolking tegen invallers. Rondom de Gothische Rijnland kerk een vestingsmuur van 800m omtrek, 12 tot 14m hoog, 5m dik aan de basis. Langs de binnenkant 270 schuilplaatsen en voorraadkamers tot 4 verdiepingen hoog, bedekt met een zadeldak. Versterkte slotpoort en schietgaten rondom. 't Zal nodig geweest zijn zeker ... read more
gefortificeerde  kerk in Prejmer
Saksisch Luthers Evangelische kerk in Prejmer

Europe » Romania » Transilvania » Brasov » Bran September 8th 2018

Dag 12 – Rondreis Roemenië – zaterdag 8 september 2018 – Busuitstap Berenreservaat – Rasnov en Bran. Met 2 kleine busjes wegens keien bergwegen over smalle brugjes de bergen in naar een geleid bezoek in het Berenreservaat nabij Zanesti. Dit is geen zoo of een berenattractie, wel een soort ngo die beren uit gevangenschap van private attracties redt en een relatieve bewegingsvrijheid geeft in een afgesloten domein van 69 ha diep in de bergachtige bossen. Er zitten er nu een honderdtal opnieuw te wennen aan een relatieve vrijheid en verzekerd van een een onbekommerde oude dag. Mooi initiatief en volledig zelfbedruipend. Spijtig geen foto's met fotoapparaten, tenzij een forse taks. Met telefoon mocht het dan wel. Dan naar de Citadel van Rasnov (Rosenau), gebouwd vanaf de 13de-14de eeuw, als verdediging en toevluchtsoord bij opeenvolgende belegeringen van ... read more
Berenreservaat nabij Zarnesti

Europe » Romania » Transilvania » Brasov » Brasov September 7th 2018

Dag 11 – Rondreis Roemenië – vrijdag 7 september 2018 – Busuitstap Sinaia, Brasov Daguitstap naar Sinaia, een mondain ski-oord aan de rand van de Karpaten, met bezoek aan het voormalig koninklijk zomerpaleis. Niet direct mijn ding, wel dat van honderden anderen die zoals wij moesten aanschuiven om binnen te geraken. Streng verboden binnen te fotograferen. Misschien om de decadente rijkdom van voormalige koningshuizen niet digitaal te verspreiden. Dan naar een wijnproeverij wat ik toch wat interessanter vond. Met als afsluiter een stadstoer in Brasov, niet lang geleden nog Kronstadt genoemd, nu mooie hoofdstad van deze regio.... read more
voor het paleis van Peles
Weingut 'Rhein & Co in Azuga.

Europe » Romania » Transilvania » Mures » Sighisoara September 6th 2018

Dag 10 – Rondreis Roemenië – donderdag 6 september 2018 – Verplaatsing naar Bran via Sighisoara (211km) Reisdag naar Bran in het zuiden van Trans-Sylvanië, de bakermat van de Dracula-mythe. Naar Roemeense maatstaven over een perfecte 'snelweg' met 2 vakken. Toegelaten snelheid 100km/u die om de halve km verandert naar 50 en 30, met doorlopende witte lijnen. Verboden in te halen. Maar dat kennen de Roemenen niet. Ze steken altijd en overal voor, ook als het eigenlijk niet kan of niet mag. Gevaarlijke toestanden. Als je stopt voor een rood licht, zijn er nog die je leuk dubbelen en door het rood licht vlammen. De opeenvolgende dorpen bestaan uit lintbebouwing langs de weg, Voet- of fietspaden zijn er nergens. Voetgangers en fietsers overal. Alles gaat over de 'snelweg'. Ook nog de sporadische paardenkarren en enkele loslopende ... read more
Sighisoara

Europe » Romania » Transilvania » Mures » Sovata September 5th 2018

Dag 9 – Rondreis Roemenië – woensdag 5 september 2018 – Safari door de bergen. Deze namiddag gingen we op safari met 2 oude legertrucks door de bergen tussen Sovata en Targo Mures. Er zouden daar nog beren, lynxen en wolven zitten. We hebben ze natuurlijk niet gezien. Onze plaatselijke gids had dus wel al een paar keer bijna oog in oog gestaan met een beer die zich ongeïnteresseerd omdraaide en ook eens met een berin die achter zijn hond aanging. Het deed me wel een beetje denken aan de berenmop van JVH. De rit ging omhoog tot boven de 1000m langs schapenpaadjes met zeer steile bonkige hellingen. De uitzichten waren spectaculair. Op de summit werden we getrakteerd op, hoe kan het anders, palinca, kaas en harde saucis. Op de terugweg was er een stop bij ... read more
Safari door de bergen

Europe » Romania » Transilvania » Mures » Sovata September 4th 2018

Dag 8 – Rondreis Roemenië – dinsdag 4 september 2018 bezoek aan Sovata en Praid Bezoek aan de zoutmijnen van Praid en wandeling rond het Berenmeer. Allebei drukke Roemeense spa-centra. Het werd aanschuiven voor de zoutmijnen van Praid. Met een gelede-bus worden bezoekers door een 2 à 3 km in graniet uitgehouwen smalle gang diep de mijn ingereden. Dan nog een paar honderd trappen naar beneden tot 200m onder de grond. En daar vinden de Roemenen hun ding. Een heel ontspanningspark onder de grond. Constante temperatuur en vochtigheid. Zou genezend werken voor allerlei kwalen, zelfs op doktersvoorschrift. Overal zijgangen naar een enorme centrale zaal met fitnessruimten, klimmuren, speeltuigen, bars, zelfs een kapel. Een kathedraal zou ook gekund hebben. Ruimte genoeg. Dan met de busjes verder naar het Berenmeer van Sovata. Weeral therapeutisch goed voor allerlei kwalen ... read more
zoutmijn van Praid

Europe » Romania » Transilvania » Mures » Sovata September 3rd 2018

Dag 7 – Rondreis Roemenië – maandag 3 september 2018 – reisdag naar Sovata (238km) Een kuurstadje, druk bezocht door de Roemenen vanwege de heilzame werking van het 'Berenmeer' met zijn extreem hoog zoutgehalte. De route ging door prachtige berglandschappen en hoofdzakelijk slechte wegen. 2 bergpassen, de Bicaz-pas (1256m) en de Bucin-pas (1787m) langs 2 enorme stuwmeren en de Bicaz-kloof met zijn grillige smalle wanden tot 300m hoog. Spijtig dat het stortregende toen we er door moesten. Zo een 238km trip is hier een dagreis met de MH. Slechte weg, ontelbare haarspeldbochten, sommige te nemen in 1e versnelling. Vermoeiend toch. Zeker omdat de ¾ van ons gezelschap de nacht tevoren en/of 's morgens geplaagd zaten met de 'toerista'. Wij ook dus. Was het de middaglunch bij de schapenboer in de bergen die het ons lapte, of ... read more
Onderweg naar Sovata

Europe » Romania » Bucovina September 2nd 2018

Dag 6 – Rondreis Roemenië – zondag 2 september 2018 – Busuitstap naar Vatra Dornei. Ski-gebied, met de stoeltjeslift naar 1850m en wandeling tot bij het zomerinstallaties van een schaapsherder, die daar in grote ketels op houtvuur zijn ambachtelijke kazen maakt. De boer van onze campercamping verzorgde er een lunch met de plaatselijke producten, en we werden verwelkomd door de plaatselijke 'burgemeister' van Vatra Dormei die met onze groep absoluut op de foto wou. Ons kent ons, blijkbaar hier ook. Toch zijn er hier maar nieuwe verkiezingen binnen 2 jaar !... read more
Vatra Dornei - 1850m - uitzicht op het dal
Vatra Dornei - 1850m wandeling naar de schapenherder
Waar staat de 'burgemeister' van Vatra Dornei ?

Europe » Romania » Bucovina » Suceava » Voronet September 1st 2018

Dag 5 – Rondreis Roemenië – zaterdag 1/9/2018 Busexcursie naar het noord-oosten. Rondrit met toerbus door een bergstreek in de Boekovina met geleid bezoek aan 2 kloosters uit de 16e eeuw en een bezoek aan 'het museum van de beschilderde eieren' (5000). Wie begint daar aan ? Er is ook nog een verhaal van een verloren portefeuille, maar dat is voor thuis.... read more
Moeder Tatiana, onze strenge gids van het nonnenklooster van Voronet.
Non-kassierster aan de ingang
toegangstraat naar het klooster

Europe » Romania » Transilvania » Bistrita Nasaud » Bistrita August 31st 2018

Dag 4 – Rondreis Roemenië – vrijdag 31/8/2018 – Reisdag naar Dorna Arini (194 km) Door het Maramures gebergte dat de grens vormt tussen Roemenië en Oekraïne en door de Prislop-pas (1416m). Aanvankelijk nog door dorpjes, met elk zijn blijkbaar nieuw (her-?) gebouwde Orthodoxe kerk met veelvoudige blinkende torens. Hier en daar nog een houten staafkerk, waar we in Noorwegen nog een grote omweg voor maakten. De weg viel grotendeels mee. Er zijn hier 2 soorten wegen. Nieuw geasfalteerde, en zeer slechte. Een mengeling van brokkel-asfalt, kiezel en putten. Een tegenligger kan plots op je eigen rijvak opduiken. Niet om je te rammen, wel om diepe putten te vermijden. Men werkt er wel aan. Werven overal wat niet direct een verbetering is. We staan hier op het erf van een boer. Met voorzieningen voor pension, restaurant, ... read more
Paard en kar door de dorpskern
Door het Maramures gebergte
Uitzicht op de Prislop-pas

Tot: 0.112s; Tpl: 0.007s; cc: 16; qc: 70; dbt: 0.0682s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb