Stierenkuiten, op en neer en het Portugese leven

Portugal's flag
Europe » Portugal » Madeira
October 1st 2019
Published: October 1st 2019

Bom Dia!

Vandaag is welgeteld de 6e dag, plus dat ene uurtje extra - nogmaals dankjewel - dat ik op dit prachtige eiland mag vertoeven. Dit Portugese leventje bevalt me goed en ik merk dat ik wat trekjes over begin te nemen van de plaatselijke bevolking. Bijvoorbeeld. Aan het begin van de week vond ik het water uit de kraan hier niet te pruimen, het had een rare (na)smaak en ik kreeg het niet weg. Nu vind ik het eigenlijk best ok, het warme weer maakt me nog dorstiger dan dat ik uit mezelf eigenlijk al ben dus water uit de kraan is soms noodzaak. En, van de nood moet je een deugd maken, toch?!

Ook maakt het hier niet zo gek veel uit waar je loopt, op de stoep of op de straat; de auto's rijden netjes en beleefd langs je heen en doen dit zonder te toeteren of te schelden omdat je in de weg zou lopen. Prettige gewaarwording. De locals zijn ook hele vriendelijke, behulpzame mensen die altijd bereid zijn te helpen. Van de straten hier krijg je trouwens stierenkuiten en paardenbillen want het gaat op en neer met, jawel, de zon steeds hoog aan de hemel.

Salamanders dan! Daar waar ik in het begin dacht - en vaak hardop zei - "ahh wat een skatje", wanneer ik er weer een tegenkwam, kijk ik er nou niet eens meer van op. Het zijn er zoveel, ze floepen in en uit de kleinste spleetjes, liggen lekker te zonnen of rennen achter elkaar aan. Het blijven leukerds die soms braaf voor de foto poseren om vervolgens te rennen voor hun leven.

De Duitse taal dan! Ik ben zeer-erg Engels georiënteerd maar hier hoor je meer Duits dan Portugees en gek genoeg niet eens alleen uit de mond van de Duitse toeristen maar juist ook die van de locals. Duits is dan ook de taal waar je op terug moet vallen als je er met Engels niet komt. Veel spreken de taal wel maar dat gaat toch wat hakkeliger dan hun Duits. Menu's, de borden langs de weg, heel veel staat in de taal van onze buren! Het zal wel iets te maken hebben met al die Duitsers die hier rondhuppelen.

Madeira kent trouwens geen temperaturen onder de 20 graden, en er is altijd wel een briesje die door je haren waait, het heeft wel een paar keer gedruppeld maar dat stelde eigenlijk niks voor. Een beetje Hollander had het waarschijnlijk niet eens gemerkt en het was ook zo over. Het blijft een eiland dus het waait er flink maar met temperaturen tot vaak 30 graden is dat eigenlijk best lekker. In de avond is het wel verstandig een trui mee te nemen maar je kunt niet alles hebben, hè.

Vandaag was weer even een rustigere dag en na die hike from hell - nee hoor, was hartstikke mooi - was dat zeer welkom. Daarom vond ik het wel tijd voor een massage en die was lekker! Ik durf zelfs wel te zeggen dat ik zelden zo'n lekkere massage heb gehad! Dankjewel, sorry-ik-ben-je-naam-kwijt!

Zo gaat de dag snel dus straks komen we weer allemaal bij elkaar voor het avondprogramma. Morgen is het alweer de laatste volle dag hier en dan scheuren we over het eiland in een heuse jeep dus wat daar allemaal gezien en gedaan wordt, ik ga het beleven!

Wie weet tot dan!

Liefs, Mies

Tot: 1.417s; Tpl: 0.074s; cc: 8; qc: 49; dbt: 0.0343s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 3; ; mem: 1.4mb