Wroclaw

Poland's flag
Europe » Poland » Lower Silesian » Wroclaw
July 3rd 2014
Published: July 3rd 2014

Så endelig kom vi til Wroclaw! Alt vi orket når vi kom var å få oss noe mat, heldigvis lå det en burgersjappe rett over gaten fra hostelet (og de hadde sykt gode hamburgere) , og så gikk vi å la oss. Vi sov lenge dagen etterpå (dvs. Til 10), før vi gikk på sightseeing. Vi hadde egentlig ganske negativ innstilling til alt, at det ikke var noe å se og at alt var så slit og lite fint. Det har nok mye å gjøre med togturen dagen før, som ødelagte humøret. I tillegg til at vi våknet til at det ikke var vann noen sted på hostelet. Verken i toallettet, vasken eller dusjene. Men etter å ha sett den store marketsplassen ble humøret betraktelig bedre. Det er den nest største plassen i Polen og består av fargerike hus med fine mønstre på og en hau med puber og resturanter. I tillegg er byen full av små statuer av gnomer, som representerer et opprør mot autoritetene. Vi prøvde å få øye på som mange som mulig i løpet at turene våre i byen.

Da vi kom tilbake til hostelet kom vi i snakk med en som vi delte rom med. Han var polsk og het Sebastian. Han hadde studert i Wroclaw og søkte nå jobb, men hadde ikke leilighet, så han bodde på hostelet. Det var tydelig at han kjedet seg litt, for han var veldig ivrig på å vise oss byen. Så vi var med han og spiste og gikk en lang tur i byen, denne gangen med en guide, som gjorde turen mer interressant. Desverre måtte vi tidlig tilbake til hostelet for å legge oss, siden vi skulle tidlig opp (05:30), for å ta toget tilbake til Tyskland.

Elven Odra renner gjennom Wroclaw. Den deler seg i to og den lille delen kalles Fosa Miejska. De går rundt gamle byen, slik at den blir en slags øy. I tillegge er det flere små øyer i Odra, med broer fa gamle byen. En av disse øyene eies av kirken og har minst to kirker.

CS - Cecilie

Tot: 0.09s; Tpl: 0.012s; cc: 11; qc: 50; dbt: 0.0512s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb