Glacier walking II

Norway's flag
Europe » Norway » Western Norway » Jostedal
September 24th 2005
Published: October 2nd 2005

Op naar de gletsjerOp naar de gletsjerOp naar de gletsjer

Nog eerst een uur lopen voordat we bij de gletsjer zijn.
Door Wim georganiseerd± een wandeling op de gletsjer van de Austendalsbreen. Dit is zijn onderzoeksgebied en heeft voor ons dit uitstapje georganiseerd met een gids. Hiervoor zijn we op tijd vertrokken en na ongeveer ander half uur lopen kwamen we dan eindelijk aan op de gletsjer. Een prachtige plek waar twee gletsjers bij elkaar kwamen. Hier konden we genieten tijdens onze pauze van een paar kleine lawines van ijs die door het warme weer los kwamen van de gletsjer. We zaten buiten de gevarenzone en hebben dit prachtige natuurgeweld kunnen zien op een veilige afstand. Kortom een prachtige dag!

SandorSandor
Sandor

Hier een zicht over de sandor met de morenes. Hier heeft de gletsjer 200 jaar geleden nog gelegen, hij is over die tijd meer dan een paar kilometer teruggetrokken.
Lunch op een prachtige plekLunch op een prachtige plek
Lunch op een prachtige plek

Zit je weer te eten op een mooie plek. Vanuit hier hadden we een mooi zicht op de gletsjer.
De mond van...De mond van...
De mond van...

Hier wordt een puinbed gevormd op de uitwaaier van de gletsjer. Onder deze bulten ligt nog ijs.
En weer klaar om te stijgenEn weer klaar om te stijgen
En weer klaar om te stijgen

Lopend omhoog met de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen. Met op de achtergrond de twee tongen van de gletsjer.
...en hoger......en hoger...
...en hoger...

Na een flinke wandeling wordt het stijler waar de gletsjers bij elkaar komen.
...en nog hoger......en nog hoger...
...en nog hoger...

Bijna op bestemming maar het stijgt hier behoorlijk en de tocht word steeds vermoeiender!
...toen trokken de wolken ineens weg...toen trokken de wolken ineens weg
...toen trokken de wolken ineens weg

En hadden we dit prachtige uitzich door het dal wat uitgelsleten is door de gletsjer.
AVALANCHEAVALANCHE
AVALANCHE

Zit je rustig te pauzeren hoor je ineens wat kraken. Daar kwam ijs naar beneden. Een kleine lawine aanschouwd van een veilige afstand. geweldig...
ZonnetjeZonnetje
Zonnetje

Zo vaak maak je het niet meer mee hier dat het zonnetje echt doorkomt en de lucht echt blauw is. Mooi om de gletsjer zo te zien!
Nog een lawine!Nog een lawine!
Nog een lawine!

Op de terugweg weer dat zelfde geluid, en jawel nog een lawine, met een hele wolk opgestoven sneeuw en ijs.

10th October 2005

Cool Blog
Hey dude, Just thought i'd let you know the photos rock looks really cool. Hope all is well G.

Tot: 0.082s; Tpl: 0.013s; cc: 9; qc: 62; dbt: 0.0505s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb