Hello Nissedal

Norway's flag
Europe » Norway » Southern Norway » Dalen
June 5th 2017
Published: June 9th 2017

Erik en ik hadden een nieuwe topo van Fyresdal en Nissedal (Telemark, Zuid-Noorwegen) in handen gekregen en besloten op onderzoek uit te gaan. Lange lengtes tradklimmen, dat moesten we beleven.

Dus met ons vol geladen busje op weg via Nederland, Duitsland, met de ferrie naar Denemarken, met de volgende ferrie naar Zweden en de laatste ferrie onder Oslo (Noorwegen). Het Nissedal ligt zo'n 4u vanaf die laatste ferrie. Vooral het laatste stuk verloopt traag door de kleinere bochtige wegen vanaf het ene meer na het andere. Het laatste half uur werden we omringd door massieve granieten rotswanden. Een prachtig zicht! Noorwegen heeft een stukje van ons hart veroverd door die prachtige natuurpracht.

Ons neus bracht ons eerst naar het Fyresdal, een kleine zijvallei van het Nissedal. We verbleven op de Oyne camping gelegen aan het water met zicht op verschillende rotswanden. Ook niet ver van verschillende boulders blijkbaar. Maar we kwamen voor de langte lengtes. We deden verschillende lokaties aan om de mogelijkheden te bekijken.

Na drie dagen konden we concluderen dat het een vallei was waar minder geklommen werd of we waren de eerste van het seizoen. De parkingplaatsjes waren niet altijd evident om te vinden, zelfs met de hulp van de topo. De padjes naar de rotswanden waren voor ervaren spoorzoekers, zelfs met af en toe het doorploeteren van de overal aanwezige beekjes. De juiste route vinden, vergde soms ook nog wat zoekwerk. Het zegt maar dat dit soort beklimmingen een meer alpine karakter hebben.

De rotswanden waren vooral dalle met hier en daar een hoekversnijding of een dakje. De relais waren zelden aanwezig bij de routes die wij klommen. Indien er wel haken waren, dan stonden ze op z'n Noors, zoals 3 haken op 30m. Als je met al deze gegevens omkunt is het reuze klimmen.

Op de Drugwall was de 'White grey book' een prachtige lengte. Een hoekversnijding-crack. Alleen hadden wij de pech dat het water er nog hard doorstroomde. Vuistverklemmingen en ellebogen die nat werden, friends in een watergeul steken, .... Speciaal maar mooi.

Ook Trolhaugen met de 'Just for fun' 4+, A/E1, 215m was een leuke klim zoals aanbevolen in de topo.

Vandaaruit reden we naar het Nissedal waar duidelijk veel meer klimmers vertoefden, zeker aan de imposante 'Haegefjell' en enkele kleinere massiefjes zoals 'Sunshine cliffs' en 'Kjoberg'.

We verbleven op de Nisser-camping met een geweldige solide blokhut als receptie. Goed verzorgde camping met vriendelijke mensen en vlak aan het water gelegen. De zwaluwtjes vlogen er de hele dag door. Perfecte lokatie!

'Haegefjell' brachten we al snel een bezoekje voor de drie sterrenroute 'Via Lara', 4+,A/E1+, 380m. Het was nog een uur rijden op een onverharde privé tollweg (50NOK). Maar 'Haegefjell' is een zeer grote imposante granieten berg! Hoe dichter we kwamen, hoe stiller het werd in de auto, zo indrukwekkend. Waarom gaan zoveel mensen naar Noord-Amerika voor zo'n rotswanden, Noorwegen heeft ze ook en minder bekend. Gelukkig misschien.

De meeste klimmers bivakeren op de parking aan het water. Duidelijk meer klimmers!

De padjes waren zeer goed te volgen naar de rotswand, zelfs door het drassige landschap. Gore-tex schoeisel is een aanrader trouwens.

'Via Lara' was gewoon fun, niet moeilijk en ook zeer straight forward, volg de crack-systemen. Geen relais dus klimmen tot je touw op is. Van vrijheid gesproken.

De rappelpiste liep er links van en best geen enkele relais missen of je komt in de problemen. De meeste lengtes zijn rond de 50m vandaar.

We bezochten ook het kleinere massiefje Kjoberg. Verschillende hardere en makkelijkere enkele touwlengtes voor een rustdag of bij minder goed weer. Wel muskietenland, weinig wind en gelegen in de dichte moerassige bossen. Maar zeker de moeite waard om te bezoeken.

'Skalfjell' is een grote slab juist buiten het stadje Treungen gelegen en we klommen er 'Rapunzel', de meest evidente lijn omwille van de lange donkere strook op de wand zoals Rapunzels haren. 'Rapunzel' was een 5+, A/E1, 280m en een echte 'klamme handen'-uitdaging! Een gigantische slab met weinig relief dus ook weinig trad-mogelijkheden, wel relais om de 50m. Met als gevolg dat er af en toe run-outs waren op minder goed gerief van 10à15m. Ik kan je verzekeren dat de zekeraar met klamme handjes toekeek, zowel Erik als ik. Erik had de laatste moeilijkere sectie met gammel materiaal en dan een dakje met weinig in de handen. Spannend, maar juist nog fun. We waren beiden trots op deze toch wel in-het-kopje-kruipende-route.

We hadden ook een dag les in signalistiek! Kort gezegd: verkeerde parking, verkeerde aanloop, dan de juiste rotswand niet vinden omwille van gebrek aan overzicht, te warm (27°C), actieve muggen, veel te veel 'oude eiken' als herkenningspunt van de topo, gestart met een klim op korstmosjes en veel groen, toch maar gerappeld aan een boompje door nog meer groen, ....

Leerrijk! Niet onze beste dag.

Dus op de warme dagen eindigden we aan een stukje verlaten strand en koelden we af in het verfrissende water. Zelfs een keer gezwommen!

Zeer relaxend, echt hetgeen we nodig hadden...

Door de regen werden we gedwongen om flexiebel te wezen, dus reden we naar Oslo voor een bezoekje.

Het Vigalandpark is echt indrukwekkend met de stenen -en metalen sculpturen.

Het vikingsmuseum met de verschillende boten en het Norsk Folke museum met de verschillende oude gebouwen zijn ook een must. Zeker de lekkere koffie en cake niet overslaan aan het Nosk Folke museum. Oslo is trouwens de espresso-stad en dat merk je op alle hoeken en kanten van de stad. We reden en wandelden nog een tijdje door Oslo en deden verschillende winkeltjes aan zoals; een gezellig wolwinkeltje 'Tjorven'. Het operagebouw is ook zeer mooi gebouwd.

In het station van Oslo aten we sushi vooraleer door te rijden naar Kungsham, Bohuslan, Zweden.

Het weer bepaalde veel op onze trip. Naar Nissedal gaan we zeker terug, er is nog keiveel te klimmen voor ons, maar het was nu anders, dus dat is ook goed.

Bohuslan is altijd de moeite waard. We bezochten de rotsmassiefjes; 'Fenjan', 'Skalfjell', 'Broberg', 'Galgeberget'. De laatste drie gaan we zeker opnieuw bezoeken na een stevige training. Van de winter niks mogen trainen voor mijn eigen goed. Misschien in de toekomst....

Toch heeft Erik zijn gangen gegaan in de ene keimooie 6 na de andere. Ik was reuze gelukkig om het te proberen na te klimmen. Rechte rotswanden ipv slab is helemaal even iets anders.

'Lassaley' 6+ en 'Norsk Espresso' 6- staken er met kop en schouders boven uit als juweeltjes!

In de twee dagen slecht weer tussendoor bezochten we Uddevallah en Grebbestad. Vooral het Algpark of het elandenpark was een hoogtepunt in Bohuslan-alternatief-programma!!

Elanden appeltjes gaan voeren uit je hand, dat is een machtig gevoel! Bij de herinnering moet ik nog spontaan glimlachen. Een hartverwarmende ervaring!

Het was een prachtig avontuur en als afsluiting trakteerden we ons op meerdere flessen Valhallah op de ferry. Zeker een must voor de mensen die graag in het noorden vertoeven. En wij komen zeker terug!

Tot: 3.292s; Tpl: 0.061s; cc: 13; qc: 54; dbt: 0.0438s; 3; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb