De eerste fjorden

Norway's flag
Europe » Norway » Northern Norway » Senja Island
July 19th 2013
Published: July 20th 2013

Gisterenavond/nacht toch al een beetje mijn verjaardag gevierd. Een helder blauwe hemel en een stralend zonnetje die de bergflanken naast de camping prachtig oplichten. Zeg maar 'a once in a lifetime' gevoel. Toch deze prachtige plek moesten we al verlaten op zoek naar een volgend prachtig Noorse Fjord, een te mooi uitzicht en gezellige verjaarnamidag.

Na een beetje gesukkel met het draaien en keren van de caravan waren we rond 9h30 klaar om te vertrekken. We hadden ons doel gericht op een charme camping, een 20km boven Tromso. Het zou tevens de eerste Noorse charme camping zijn die we bezoeken. Enkele mensen waarschuwden ons al voor de korte afstanden en de lange tijden dat je er over doet. De gps vertelden ons dat we 4h zouden doen over 260km, dit trouwens over een 'E'-weg zeg maar een noorse snelweg.

Wederom bleek dat de weg slingerde rond verschillende fjorden, bergop en bergaf, soms een sneller stuk en zelfs een ministukje met een inhaalstrook. Plots kwam ook Tromso in beeld, volgens het boekje het Parijs van het Noorden. Toch echt steden bezoeken stond ons hoofd niet naar, de rust, de natuur des te meer. De gps liet de stad dan ook links liggen om 20km verder de camping te bereiken.

Een oudere receptionist maakte trots de optelsom 250 kronen, een kleine 32€, wat volgens onze boeken een gangbare prijs is voor caravan + elektriciteit. De wifi is 'free of charge' wat weer meevalt, want dat is zeker niet overal het geval. Een wijze les hadden we in het verleden al wel geleerd: betalen doen we maar voor 1 nacht, als de camping echt meevalt zien we wel of we langer blijven.

De camping was enorm teleurstellend, oke een fantastisch uitzicht op prachtige fjord met daarachter een mooi heuvelachtig landschap. Verder trok de camping op niet veel, de douches duur en niet onderhouden, de wasmachines dateerden uit de jaren 70 en tevens verschrikkelijk klein, de weide was meer modder dan er gras was. De schrijvers van het boekje kunnen beter nog een keer passeren.

Ondanks de tegenvallende campingfaciliteiten maakten we er toch een leuke dag van, gezellig een pintje drinken, wat spelen met de kindjes en gelukkig vielen ze een keer vroeg in slaap zodat wij ook eens wat meer "quality time" hadden.

's ochtends stonden we wat vroeger op om snel te ontbijten en zo snel te kunnen vertrekken. Toen we aan de ontbijttafel één van de rolluikjes openden, zagen we plots een bekende nummerplaat. De mensen uit Zemst, die we in Karasjok en op de Noordkaap hadden tegengekomen, stonden vlakbij ons geparkeerd. Van een toevalstreffer gesproken. Van een snel vertrek was dus geen sprake, we moesten toch snel even onze avonturen delen.

Omstreeks 10h30 vertrokken we dan effectief richting onze volgende locatie. De australische-nederlander die we ontmoet hadden in Zweden had ons er op attent gemaakt dat we zeker eens moesten passeren langs het eiland Senja. Dit eiland is makkelijk te bereiken, want ze is verbonden met het vaste land door een brug en was niet te ver rijden. Alleen van campings is er in het boekje charme campings en de grote Acsi-camping gids geen sprake, het werd dus zeker hopen op een beetje geluk.

Inderdaad, het eiland is echt buitengewoon mooi. We hebben er nog niet veel van gezien, maar toen we even te ver gereden waren en even stopten aan een meertje vielen onze monden open. Het meertje lag echt vol kleine eilandjes, was omringd door riet en in de verte zag je besneeuwde bergtoppen. We keerden terug op onze stappen en sloegen een weggetje in met het bordje Senja-camping 5km. Aanvankelijk (eerste 100m) een asfaltbaantje, daarna 5km slijk, modder en stenen. De caravan zag er bij aankomen serieus smerig uit.

Op de Senja-camping aangekomen werden we begroet door een vriendelijke jonge dame en zelfs onze eerste indruk van het terrein was veel beter. Toen we de prijs zagen waren we helemaal verkocht, ook 250 kronen wifi en elektriciteit inclusief. We zochten ons een plekje boven op de heuvel, waardoor we ook nu weer een prachtig uitzicht hebben.

Gisterenavond beperkten we ons tot het draaien van wasmachines, droogkasten (met dit weer zou het dagen gekost hebben om alles aan de waslijn droog te krijgen) en om middernacht ons vislijntje op het aangrenzende meer even uit te werpen. De vislijn, een startpakket dat we in Winipeg Canada gekocht hebben, heeft voorlopig in het Europese hoge noorden echter nog niets opgeleverd.

Nog een weetje, vertrek nooit met maar 20m elektriciteitskabel naar Noorwegen. Verschillende keren hebben we het geluk aan onze zijde gehad, er net te geraken. éénmaal hebben we effectief onze caravan terug moeten van zijn poten halen en opschuiven. Ditmaal is er al geluk een vriendelijke campinguitbater die ons extra verlengdraad en omvormer heeft uitgeleend.

20th July 2013

amai kinderen wat prachtige avonturen maken jullie mee !!Geniet nog maar ten volle !!! dikke x en dikke knuffel mama,mamie

Tot: 0.109s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 52; dbt: 0.0752s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb