Peis pâ.

Norway's flag
Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands
June 30th 2016
Published: June 30th 2016

'Peis pa' of 'Keep going' in het Noors.

Drie weken verlof en we trokken richting het Noorden. Eén van mijn favoriete bestemmingen. De weersomstandigheden was voor heel Europa ongeveer hetzelfde, dus we maakten er het beste van. Dit is ons goed gelukt, bijna elke dag kunnen klimmen.

Ons eindbestemming was zoals enkele jaren geleden, Lofoten, zo'n 400km boven de Poolcirkel in Noorwegen. We maakten een tussenstop in Bohuslan, tussen Oslo en Gotenburg gelegen, Zweden. Ook hier kenden we onze weg al, dat maakten het allemaal een beetje eenvoudiger. We bereikten na 15u rijden en twee ferries de camping in Kungshamn. We reden zonder veel te stoppen.

Drie dagen klommen we op enkele nieuwe lokaties voor ons. 'Hallinden' is één van de bekendere gebieden, ook vooral voor de betere klimmers onder ons. De langpootmuggen en de kleinere versies waren alom vertegenwoordigd. 'Hollandarberget' was een klein massiefje aan de kust gelegen. Een kortere rotswand met enkele zeer mooie cracklijnen. Echt genoten van ons dagje kust, zonder muggen! Enkele Zweedse 6'jes op kop. En zelfs een nieuwe gemakkelijke route geopend. Een dag die nog steeds een goed gevoel geeft als ik eraan denk.

We hadden enkele totemcams gekocht en die zijn serieus gebruikt. Bijten dat die doen in de rotsen, beter dan de kleine versies van BD in vergelijking.

In 'Svaneberget' had Erik nog een lijn gezien. Hij genoot heel de weg luidruchtig!!

'Bröfjallet' was een lokatie in de dichte dennenbossen met mossige rostwanden, hoewel duidelijk geklommen. Enkele leuke routes gedaan. De bomen die als relais dienen, zijn niet altijd degene die ik zou kiezen, maar er is niet altijd een keuze. De rappels zijn touwverslindend als je niet oplet. Zeker een robustere versie van touw is in deze regio Bohuslan niet slecht.

Het Soteleden is een pad dat door heel Kungshamn en regio loopt, zo'n 60km lang. Dit is een prachtige wandeling om de omgeving te zien of om te lopen zoals Erik en ik deden. Veel terrein-wisselingen en van geschilderde (blauw-wit) steenmannetjes tot wegwijzertjes. Een dikke aanrader!

Na twee volle dagen rijden bereikten we de Lofoten Islands, Noorwegen. Het is de E6 volgen van het ene na het andere hoogplateau. De maximum snelheid bedraagt 80km/u. We stopten zeer weinig, maar genoten van de prachtige omgeving. Zelfs een eland onderweg gezien. Een magnefiek statig dier, vooral ook groot.

De Poolcirkel oversteken was nog in de sneeuw. Vooral de desolaatsheid is fantastisch, zelfs met de vele toeristen onderweg.

De laatste dag reden we langs hoge massieve granietenwanden. Deze kunnen toch ook beklommen worden? Nog wat opzoekwerk...

De ferry van Skutvik naar Svolvaer nemen, is een zeer mooie manier om Lofoten tegemoed te treden. Een stralende zon 24u lang is ook een dikke plus!

De hartelijke ontvangst op de camping van Kabelvag deed deugd.

De volgende vijf dagen klommen we verschillende kortere multi-pitch routes omwille van de dreigende bewolking met af en toe wat miezer. Op 'Pianokrakken' zijn verschillende leuke lijnen om te starten, 'Dagens Rett', 'Pianisten' , 'Pianohandler lunds drom', .... Geen verre aanloop en gevariëerde routes.

'Apa' 6 in Kalle was een offwith die op mijn lijstje stond. Zeer kort en stevig!

Regio Gandalf boodt ook verschillende juweeltjes, 3 à 4 touwlengtes.

'Store Festväg' met 'Four pitch route' 6- was testing. Niet overal even solide rots is niet gemakkelijk om solide friends te steken.... Maar zeker de moeite. De temperatuur door de dag bleef rond de 9°C en dat werkte niet altijd in ons voordeel qua verzuring. In de tweede lengte draaide Erik de 6+ in, hij zag dat beter zitten. Liever moeilijker klimmen met afzekering dan makkelijker en weinig protectie. Een overhangende crack hoekversnijding offwith!

De vijfde dag deden we 'Ant Line' 5+. Drie touwlengtes met alle mogelijkheden; diagonale crack, fingercrack, schoorsteen, hoekversnijding, dak, offwith, dalle,.... Vooral de dalle in de gutsende regen was een dikke winner. De wrijving blijft compleet ook al loopt het water langs de wand. Veel geleerd en veel plezier aan beleefd!

Zowel Erik als ik hebben weer kleine vorderingen gemaakt, vooral qua offwith en fingercrack. Om de beurt klommen we op kop. We hadden graag de langere multi-pitch gedaan, maar als de weersomstandigheden niet mee werken, kan je je beter aanpassen en daarmee gelukkig zijn.

Tijdens de dagen met regen, voegden we ons onder de toeristen. We bezochten de 'Blacksmith' in Sund, het aquarium van Kabelvag, een Sami-familie met rendieren, het vissersdorpje Henningsvaer, de hoofdstad Svolvaer, enkele gezellige restaurantjes met verse vis,...

We genoten met volle teugen en keerden onverwacht vroeger terug naar huis. Met een kleine tussenstop in Bohuslan, waar we 'Nordens Ark', de zoo bezochten als intermezzo.

Het was een geslaagde vakantie met veel leuke routes en dit mogen delen met mijn liefste is opnieuw een traktaat om op terug te kijken. Alle onze kleine vorderingen maken me trots!

En klimmen in Lofoten is hartverwarmend voor mij. Wij komen terug voor de vele langere multi-pitch....

Tot: 2.328s; Tpl: 0.046s; cc: 13; qc: 55; dbt: 0.0437s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb