Zoektocht naar trollen en vikingen!

Norway's flag
Europe » Norway » Northern Norway » Lofoten Islands
May 30th 2012
Published: June 3rd 2012

Na 6 maanden voorbereiding is het eindelijk zover. Ons avontuur naar de Lofoten in het noorden van Noorwegen kan beginnen.

Zaterdag 26/05/2012
Aangezien we gisterenavond door Dieter en Jerina uitgenodigd waren voor een zweeds bad en een bbq, was het echt wel heel laat geworden. Maar het was echt genieten in een mooie wilde groene tuin met een houten bad, verwarmd door een houtvuur. Gewoon schitterend! De bbq was overheerlijk (hert). Dit was een prachtige start van onze vakantie. Gezellig warm dobberen met vrienden....
Met als gevolg een vertraagde start. Om 9u stond Erik op. Alles was vertrekkensklaar. Dus onze lange rit begon.
Door Nederland was een miserie. Veel oponthoud. Duitsland een en al vol werken. Vanaf Hamburg begon het wat op te schieten. Het eerste tankstation in Denemarken stopten we om te eten. Fiske filet met frieten. Smaakte!
Onderweg zelfs een hert gezien. Onze dag was al goed!
De lange bruggen in Denemarken waren prachtige kunstwerkjes vol zeemeeuwen. Op het tweede eiland stopten we om te overnachten rond 21u.
Nu 22u en tijd om dokes te doen. Slaapwel....
Morgen zweden en noorwegen!

Zondag 27/05/2012
Met stuk en brok geslapen op de parking. Maar toch uitgerust.
Na een simpel ontbijt reden we verfrist verder. Lang leven de cruisecontrol: met beide voeten stampend op de muziek door het verkeer.
De brug tussen Kopenhagen en Zweden is een echt meesterwerk. Zoals later bleek, de meeste bruggen in Zweden en Noorwegen.
We reden heel de dag door, met enkele korte tussenstops om te eten. De 28 graden celsius werden algauw minder dan 15.
De wegen werden alsmaar kleiner en minder snel. De 80km/u werd al snel tot 70 of zelfs 50km/u gereduceerd.
De beestjes langs de weg werden zienderogen talrijker. Uitwijken voor een familie eendjes, de zoveelste ongelukkige das aan de kant van de weg, de springende lammetjes in de weiden,... Leuk uitzicht!
De E6 reed over grote hoogplateaus, met meer en meer sneeuw. Om 22u hielden we het voor bekeken. Op een parking met toilet een kort nachtje.

Maandag 28/05/2012
Weer een vroege start; om 7u alweer aan het rijden. De ene bocht na de andere. De cruisecontrol werd onbruikbaar. De concentratie moest hard toenemen. Vandaar dat we veel meer moesten wisselen met rijden.
Onderweg nam de tempertuur zienderogen af, hoe dichter bij de poolcirkel. De rendieren in de vrije natuur waren een prachtig zicht.
Om 18u stonden we op de poolcirkel, compleet in de sneeuw! Een snelle vettige maaltijd deed deugd. De temperatuur was tot -3graden celsius gezakt. Tijd voor de dikke donsjas!
Dit bracht 1groot voordeel met zich mee; geen gezette mannen met marcellekes achter het stuur van een grote mobilehome!!! Opvallend veel gezien, is dit een voorwaarde?
Zo snel we terug positieve temperaturen hadden, zijn we gecrasht voor de nacht.
De trollen en de rendieren gevonden, nu op naar de vikings!

Dinsdag 29/05/2012
Vanmorgen verfrist wakker geworden. Eindelijk eens goed door gelapen. Erik ook.
Dus we konden weer van start. De rendieren begroetten ons al vroeg. Was zalig om te zien.
Om 12u kwamen we aan waar de overzetboot ons naar de Lofoten zou brengen. 1u boot tot lofoten of 25min boot en 4u extra rijden. Nu hadden we al zoveel gedaan om boten te mijden, en toch.....
Ik ga zeker niet zeggen dat ik heb genoten, maar het bracht op.
Rond 17u vonden we een kleine leuke camping. Maar er werd geen tent opgezet in het drasland. Al heel de dag gereden in sneeuwval. De camping-eigenaar wist te zeggen dat het seizoen 3 weken verlaat is. Vanaf vrijdag worden de weersverwachtingen beter..... We zullen zien. Wij duimen!

Woensdag 30/05/2012
We werden wakker met het geluid van vallende sneeuw op de auto. Best wel een leuke ervaring, moesten we niet willen klimmen. Onze spantix en ijsbijltjes waren spijtig genoeg thuis.
Toch vertrokken we na het ontbijt richting Henningsvaer. Een zeer klein vissersstadje gelegen op een klein eilandje. De gedroogde visrekken kwamen we eerst tegen. Iets dat ik zeker nog wil proeven.
Alle winkeltjes waren bijna gesloten. Ze verwachtten duidelijk niet veel volk. De natte sneeuw kwam in vlagen. Af en toe even schuilen.
In een moment van volle zon vertrokken we richting Kalle. Aan de kust ligt het massief Paradiset. Een goede start om te acclimatiseren. Op graniet klimmen met friends en klemblokken is een zaligheid.
Erik was niet te houden... Enkele prachtige gemakkelijke routjes gedaan. En enkele keren overvallen door sneeuw. Dus af en toe schuilen en verder....
Mijn eerste routje heette; butter balls! Een geweldige start!
Maar de sneeuw meldde zich weer en vluchtten bleek aangewezen.
Recht naar de camping en genieten van een lekkere pasta en een zeer warme douche. De camping is super, de badkamertjes zijn allemaal verwarmd en heeft zelfs een keuken om te koken.
Een zalige geslaagde dag! Zeker omdat ze vrijdag pas beter weer geven..... Het seizoen is om een onverklaarbare reden 3 weken opgeschoven dit jaar. Wij hadden ons niet vergist.
Morgen zien we verder....

Donderdag 31/05/2012
De hele nacht en morgen bracht hevige regen/sneeuw/hagel met zich mee. Temperaturen rond de 2graden.
Dus besloten we naar het dorpje Borge te rijden. Daar zijn in 1999 de resten gevonden van 3 grote longhouses. Waarvan de grootste 8,5 op 85m was. Deze hebben ze volledig terug opgebouwd zoals archeologisch onderzocht. Er was zelfs een copy van de Drakar gemaakt, die in Oslo in het museum staat. Een orginele vondst uit een grafkelder. Allemaal echt wel knap en zeker de moeite waard om te bezoeken.
Maar geen vikingen gevonden!!!!
In de late namiddag klaarde het compleet op. We reden terug naar Kalle en klommen nog enkele lengtes. Leuke ervaring!
Het klimmen is een makkie vergeleken met de zoektocht om tot de wandjes te komen. Wat een blokkenparcour zonder bewegwijzering. Al mijn ervaring van Fontaine Bleau en UK was broodnodig!
Om 20u30 besloten we er mee te stoppen. Aangezien we 24u daglicht hebben, zitten we nooit te kijken op tijd. Alleen zien dat we ons ritme niet draaien... Eigenaardig!
Een lekkere rijstschotel met pesto en vis, was een schitterend einde van een prachtige dag!
Merci aan de weergoden!

Vrijdag 01/06/2012
Na een ganze nacht stralende zon, hadden we er zin in. We besloten een langere lengte te doen. Wel met een aanloop van 1u om dan een route te doen van 6 touwlengtes. Maar de Noorse manier van wandelen, heeft meer weg van klauteren, steentje springen, moerassen overdweilen, .... Het werd een begrip 'zandstrandelen' voor mij!
Nadat uurtje geraakten we niet aan de start van de geplande route, tenzij we een diep sneeuwveld omhoog taffelden. Neen dus!
We kozen voor een andere route, deze 4 touwlengtes. Een begon over een watergeul uit. Nogal slipperig, maar haalbaar. De temperaturen waren rond vriespunt. Ook met getapete handen en extra onderlaagjes was het koud aan de handen en voeten. Maar ook deze cava.
Erik klom de ene lengte na de andere lengte op kop, zonder problemen. Zijn friendjes deden hun werk goed. Het klimmen van deze cracks is een heel andere methode dan we gewoon waren. Veel meer tegendruk gebruiken zowel met handen en voeten. En op de natte stukken blijft het tricky.
Maar we zeilden tussen verschillende daken, schoorstenen en dalletjes. Enorm veel variatie! De relais waren niet voorzien. Dus goed opletten.
We afdaling was moeilijker. Het normale stuk 'wandelende' afdaling zat vol sneew, dus met een beetje zoeken, kwamen we aan het afdaalpunt. Verschillende klemblokken en linten indiceerden de relais. Normaal een gewone rappel. Maar voor ons werd het een avontuur. De laatste 15m zaten we tussen de rotswand en de opgehoopte sneeuw. Een smalle doorgang tot op het afdaalpad. De klim was dus eigenlijk beter dan de afdaling! Maar een leuke leerzame beklimming! (8u durend, dat zegt het wel)
Na de 'wandeling' terug naar de auto, besloten we Henningsvaer nog een bezoekje te brengen. Een koffietje in het plaatselijke, warme klimmerscafeetje deed deugd.
Nadien nog een goed pastaatje en slaapzakje roept.....

Zaterdag 02/06/2012 & Zondag 03/06/2012
Een stralend zonnetje aan de lucht, weet niet hoe lang al. Maar we gaan ervan genieten. En dat deden we.... Maar rustig op het gemak.
Aangezien gisteren nogal een lange uitdaging was, kozen we voor 2 routjes, elk ongeveer 100m. Afwisselend voorgeklommen, allemaal rond de 5+. Maar niets van voorzieningen in de wand. Ook geen relais. Dus zoek je routje maar. En overal leuke spleetjes.....
Echte juweeltjes!

's Zondags kozen we terug voor een langere route, ongeveer 300m. Lekker cruisen naar boven. We volgden de graadroute, maar die was wel 100m breed. Dus elke lijn was goed. Ieder om de beurt! Ik had een tricky moment in een kleine schoorsteen. Ik was vergeten dat ik mijn rugzak droeg. Ik zwenkte meer uit dan ik dacht in de kleine ruimte. De dikke overhangende ingeklemde rotsblok in het schoorsteentje met 2 handen aan trekkend en een toehook. Toen heb ik er een dankbaar klapke mee gedaan, omdat hij zo lief was om te blijven steken. Mijn 2 vorige friends zaten er ook aan vast.
Erik struinde er op zijn botinnen door zonder problemen. Een leuke alpine route!
Maar de top is op de helft. En de afdalingen mogen tellen. Soms precair. Niet voor watjes. Veel losse blokken, maar dankbare graspollen en mosbedjes. Ook de talrijke berkenbomen en de jeneverbesstruikjes zijn lieve vriendjes. Heb al veel excuses aangeboden voor gebruik en misbruik. Lang leven de wilde natuur.
Het uitzicht is prachtig, altijd uitkijkend op de zee en de besneeuwde bergen. De zeemeeuwen die schreeuwen. De vele mobilehomes die naar Henningsvaer rijden, zelfs motorijders. Een graag geziene omgeving, en goed begrijpbaar.
Wij genieten met volle teugen

Maandag 04/06/2012
Voor ik het vergeet, merci aan al onze sponsers; Dieter (overheerlijke honing waar we nog van willen bestellen.), Papa (zalige bosbesjesconfituur), Rita (handige pleisterspray), Kobe (life-saving friendjes ten leen), en alle anderen die ons steunen.
Vandaag een rustig dagje.
Erik klom zijn must do'tje; Svenke diedret. Een prachtig juweel van een route. Een fijn barstje in een hoekversnijding die af en toe wel zeer stevig helde. En het fijne barstje werd soms te fijn, zelfs mijn vingertjes pasten niet. Maar een zalige uitdaging. Ik stond te zekeren met stress voor Erik. De kleinste friendjes en de c1'tjes kwamen boven. Niet te hard vallen dus..... Maar alles verliep vrij vlot. Duidelijk dat hij in form is! Ben trots op mijn lieve schat.
Daarna deed ik enkele minder moeilijke uitdagingen. Chillen en genietend van de mooie omgeving. Geen enkele geluid, buiten de wind en de meeuwen. Wist niet dat dit landschap bestond in Europa!

Dinsdag 05/06/2012 & Woensdag 06/06/2012

Dinsdag besloten we een 100m lange route te doen. 'Gandalf' genaamd. Amai, dat zal nooit meer dezelfde 'Gandalf' zijn!!!!
Erik begon de eerste lengte, maar zoals soms gebeurt na een piekdag. Het dal is er ook. Fysiek nog moe en daardoor iets minder vertrouwen. Het kan je maar overkomen. Terug draaien zijn geen opties, geen relais, tenzij je gerief wil achterlaten. Neen hoor!
Ik draaide op dezelfde vibe! Komisch duo!
We worstelen ons er beiden door, en ik startte de klim van de volgende lengte. Natuurlijk is de topo niet altijd even duidelijk, en het route-verloop ook niet. Het eerste stuk was een duidelijke barst die eindigde in een leuk dakje. Allemaal heel leuk. Ik kreeg vertrouwen. Daarna kwam een ander stukje; ik probeerde iets wat best nog even kon wachten. Na een bijna val, besloot ik vroegtijdig een relais te bouwen. Erik volgde en zei doodleuk, ' een beetje na links'. En ja hoor. Je kon de witte spoortjes van de pof gewoon volgen. Hij klom rustig verder en breidde de volgende lengte erbij aan. Amai, een zware dobber, hoewel in normale omstandigheden best goed doenbaar. Maar niet alle dagen kunnen topdagen zijn......
We eindigden onze dag met inkopen doen. Onszelf eens goed trakteren op lekker eten!

De volgende dag besloten we nog wat genusskletterij te doen in Kalle. De ene lengte na de andere cruisten we op en af. Niet al te moeilijke routes, maar de afzekering was soms veel mindergoed te plaatsen. We wisselden af en genoten.
Een leuk dagje zon, zee, strand en rotsen....

Donderdag 07/06/2012 & Vrijdag 08/06/2012
Een dagje slecht weer; regen, hagel en een temperatuur terug rond de 6graden. Meer dan 10 graden minder dan de vorige dagen. Om nu te klimmen, zou wel heel extreem zijn. Dus wij watjes, speelden sudoku, tikkertje in de auto, een bezoekje aan het museum in Henningsvaer, goed gegeten, ... en vooral wachten op de weergoden. We bleven hopen. Maar zoals de wolken boven de bergen bleven komen, hoopten op morgen beter weer.....
Vrijdagmorgen was de zon volop aanwezig, en de dreigende wolken ook. Maar we waagden het erop. We reden naar Pianokrakken, Erik wou eenlange lengte doen E3 in UK quotatie, ik dribbelden de gemakkelijke lengten tussendoor. Ik mocht elke lijn nemen die ik wou, als ik maar op de juiste relais aankwam. Zalig genieten! We kregen zelfs complimentjes van een gids met klant en gaf ons tips waar te klimmen. De Noren kunnen soms stug zijn, maar ook heel vriendelijk. Een eignaardige combinatie!
Erik probeerde een andere uitdaging. Hij klom hem helemaal uit en besloot daarna te abseilen aan een aanwezige klemblok. Toch een beetje te tricky terrein, meerdere keren uitschuivende voeten omwille van de korstlaagjes op de rotsen.
Het volgende projectje was voor mij, 'applekake krakke'. Amai, ook hier zal de appelcake niet hetzelfde meer zijn voor mij. Het was echt niet moeilijk, maar veel losse blokken en slecht af te zekeren. Op 30meter 6 friends waarvan verschillende niet zo goed. Stressen!!!
De volgende lengte was moeilijker, deze had ik liever gedaan. 1 duidelijk barst, zeer goed af te zekeren. Erik genoot. En ik compleet in de rooie.
Een leuke vrijhangende rappel van 50meter ipv al die scarry padjes!
Van al de padjes die we hebben genomen was er nog nooit hetzelfde padje. Ze zijn ook nooit duidelijk aangegeven, dus zoek maar raak.
Een koffietje in Svolvaer (de hoofdstad van de Lofoten) hadden we wel verdiend!

Zaterdag 09/06/2012 & Zondag 10/06/2012
Op de een of andere manier belandden Erik en ik in een route naast de vorige stressroute. Het begin was goddelijk, nadat we eindelijk gestart geraakten. Bij tradklimmen steek je geen andere cordee voorbij. Je blijft braaf wachten en je slakt er achteraan. Zeker een uur verloren met wachten, in weersomstandigheden die niet perfect waren. 8 graden met af en toe regen! De teentjes worden snel gevoelloos en de vingers zijn gelukkig goed beschermd door de tape. Al elke dag waren we gelukkig met onze getapete handen. Je twijfelt niet als je je handen kunt verklemmen in de openstaande barsten. Zelfs ondanks de goede tape liggen onze handen regelmatig open.
Het tweede deel van de lengte kwam overeen met de vorige route, spijtig! Grote losse rotsblokken, die elke keer weer je tikkertje doet versnellen. De vrijhangende rappel verliep vlot. Erik had een gezellig babbeltje met enkele Zweden op de relais. Zij staken achteraf een briefje onder de ruit, met de uitleg waar te klimmen in Bohuslan. Leuk voor eventuele tussenstops op weg na huis. Wie weet......
Na onze route werden de weersomstandigheden nog slechter. We besloten voor eten te winkelen en te chillen. En dat lukte best wel goed. Het continu aanwezig zijn van licht, put je meer uit dan je denkt.
Wel genoten tijdens de klim van de roep van een zeearend, die zitten hier nog volop. Prachtig, de lente is hier pas 2 weken geleden begonnen.
Het aantal mobilehomes op de weg neemt schrikbarend toe. Het aantal op de camping ook. Files naar de badkamer!
De camping-eigenaar is nog druk bezig om alles in orde te krijgen voor het nieuwe seizoen. Merkbaar over heel de camping, nieuwe sanitair, nieuwe kleine hutjes, overal kleine verbeteringen,... Wel een camping om aan te raden.
De gratis campeerweiden aan de verschillende klimgebieden zijn meestal vol met horden mensen, caravans en mobilehomes. Er is meestal maar 1 klein wc, propvolle vuilnisbakken en 1 waterkraantje. Gelukkig is het drassige toch van de weide.
Maar liever een uitgeruste camping met hete douche, zelfs keuken en een droog/waskot. Zeer vriendelijke mensen!

Zondagmorgen fris en monter opgestaan! De schapenwolkjes begonnen alweer toe te trekken, maar we waagden het erop. Lady jigsaw wachtte. Een 150meter chillen! De eerste en tweede lengte waren echt leuk. Daarna gewoon een zoektocht tussen de blokken. Als de routes niet zo veel worden beklommen, zijn de korstmosjes en de losse blokken overduidelijk aanwezig. De korstmosjes doen de wrijving drastisch verminderen. Maar lang leven de zilver berkjes die overal staan. Ze zijn diep geworteld en geven niet mee. (Dus perfect om als steun te gebruiken in sommige omstandigheden.)
Het 'geinstalleerde' afdaalpunt waren 5 linten van alle leeftijden met 2 maillon rapides. Toch altijd avontuurlijk! Een enkel prusiktouwtje liep rond een andere losliggende blok om als afleiding te dienen, hoop ik. Want als ze dat gebruikt hebben.....
We aten daarna rustig een beverkeksje met gedroogd rendier. Best lekker!
We besloten een beklimming op een ander massief te doen. Spijtig genoeg trok de lucht helemaal toe en de regen zette in. Een ritje door Svolvaer, een winkeltje voor het avondeten en nog enkele kleine verbeteringen doorvoeren aan de waslijn in onze auto. Chillen dus....
Morgen hopen we op een dagje volledig goed weer. Wie weet...

3rd June 2012

helaba limbawers , tis daar weer precies ammmmmmmmmmmazing!!!! Ge hit het toch ma weer schoon gevonne mé ur tweekes. Fantastisch story al , en kei chicke foto s geniet er nog ma wa van grtz kilimate
4th June 2012

waaw
Helaba, Jullie foto's zeggen minstens evenveel als de mooie tekst. Heel veel plezier gewenst op dit prachtig avontuur. We denken hier aan jullie. Groetjes xx
4th June 2012

Hei leuk. Ziet er tof uit. Veel plezier! grts B.
13th June 2012

hey, t' ziet er weer heel mooi uit!!! dikke kus Luna, Norah en Yeimi

Tot: 2.431s; Tpl: 0.07s; cc: 12; qc: 53; dbt: 0.047s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.5mb