Oslo, de stadscamping en zijn bewoners

Norway's flag
Europe » Norway » Eastern Norway » Oslo
August 5th 2013
Published: August 7th 2013

Na toch wel een van de betere noorse campings, met toch wel één van de vriendelijkste uitbaters die we op de reis zijn tegengekomen, was het tijd voor een risico. Grootsteden bezoeken aan het einde van een reis is voor ons altijd risicovol. Seattle bijvoorbeeld was destijds een serieuze afknapper wegens het reismoe zijn en de combinatie grote stad na natuurpracht. Toch gingen we voor een blitsbezoek aan Oslo, inmiddels al de derde hoofdstad.

De rit was niet zo anders dan voorheen, er waren nog wel wat smalle weggetjes en de weg werd pas een tweevaksbaan een 20km voor Oslo. Toch bleef de Noorse natuur enorm mooi. We arriveerden iets na de middag en na het opstellen van de caravan op één van de twee stadscampings trokken we de stad in voor een hapje in het hard rock café en een wandeling door de stad.

Parkeerplek vinden met een dakkoffer was niet zo evident met allemaal parkings met een hoogtebeperking van +-2m, na even zoeken vonden toch een plekje aan de straatkant. Na een half uurtje wandelen door Oslo bereikten we het hard rock café voor onze traditioneel bezoekje. Na de maaltijd, een veel te duur pintje en de kindjes hun papflesjes wandelden we gezellig langs het water en het prachtige relatief nieuwe operagebouw. Sabrina heeft de buggy zelfs naar boven geduwen om even van het uitzicht op het dak te kunnen genieten.

's avonds overheerste bij ons het gevoel van spijt dat we voor 2 nachten de camping geboekt hadden. De stad hadden we al doorgelopen en een stadcamping is niet de gezelligste camping die je je kan inbeelden. Toch even vermelden dat de camping waar wij stonden, Bogstad, naar het schijnt de beste is van de twee het dichtst bij het centrum. Desalniettemin betaal je meer dan 40€ voor een nacht, moet je voor douches en internet bijbetalen, ben je vanaf de aankomst een nummer, moet je voor alles (ook warm water bij de afwas) een batch gebruiken en je plaats is duidelijk afgebakend. De bewoners, nu ja of ze er langs staan weten we niet, waren best wel grappig. Één noors gezin stond heel de dag op de camping en had geen enkele sticker op hun caravan, buiten die van de Bogstad camping wat dus duid op echte fans! Een Zweedse heer was zo blij dat de zon er ging doorbreken na een onweer dat hij al een kwartier op voorrand met zijn zonnebril op ging klaarzitten om het magische moment mee te maken.

Een hele dag op de camping was echt wel te veel van het goeie daarom trokken we in een stralend zonnetje naar de kust van de Oslofjord in het plaatsje Drobak. In onze reisgids stond al vermeld dat het een heel populaire badplaats is en kreeg het ook een vermelding dat er het hele jaar door een kerstsfeer aanwezig was. Al meteen bij aankomst bleek er in het dorpje een enorm pittoreske sfeer te hangen. Heel gezellige en houten huisjes, een jachthaventje en inderdaad in het centrum een minikerstmarkt. Verder is het bureau voor toerisme behangen met kinderbrieven aan de kerstman en achter de balie zit het neefje van de kerstman met plezier alle toeristische vragen te beantwoorden.

Na een wandeling door het centrum trokken we nog even naar het strandje aan het 'Badeparken'. Je moet geen noors kunnen om dit te begrijpen, baden naast het park. De fjord met zijn zwemgelegenheid (inclusief springplanken) grenst aan het stadspark, waarnaast ook een zandstrandje ligt waar we dus met onze kindjes even konden spelen. Een gezellige zomerse namiddag werd op de camping 's avonds afgesloten met een heerlijk onweertje.

De volgende dag was het afscheid nemen van Noorwegen. We reden richting Göteborg om ook hier na een lunch in het hard rock café de overtocht te nemen richting Frederikshavn in Denemarken. De kleinste stad van de vier Scandinavische h-r-café bezitters huisvestte misschien wel het gezelligste hard rock café. Veel tijd voor de rest van de stad was er echter niet, ook een bezoek aan Denemarken staat de komende weken nog op het menu. De ferry was een gigantisch schip, toch zeker in vergelijking met alle boten van Noorwegen en de boten tussen de Calais en Dover. Voorzieningen waren wel prima in orde, voor de kinderen was er een ruime speelgelegenheid en ook voor de ouderen waren tafeltennis, minigolf en een sunshinedek voorzien. De tijd vloog op de 2,5 uur durende boottocht toch was het al enorm laat geworden en bij aankomst op de volgende Deense camping was het reeds 23h.

Tot: 0.031s; Tpl: 0.016s; cc: 12; qc: 26; dbt: 0.0063s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.2mb