Sleutelen aan de fiets


Advertisement
Latvia's flag
Europe » Latvia » Kurzeme Region » Kuldiga
June 14th 2010
Published: June 16th 2010
Edit Blog Post

Vroeg uit de veren want ik wil op tijd in Kuldiga zijn voor men voorwiel te laten nakijken. Bij vertrek op de camping wilt de eigenares met nog een stuk met de auto voeren over de slechte weg. Ik bedankt vriendelijk. Dus de slechte weg op, ik reed zelfs een stukje verkeerd. Normaal gaat de route even langs een kustdorpje maar dit wou ik overslaan om kilometers te sparen. Halverwege besef ik het en keer om. Na de nodige stofwolken van passerende auto’s kom ik op een goede weg uit. Deze loopt parallel met kust en Jurkalne dacht ik me te bevoorraden maar geen winkels te bespeuren, wel een tankstation met wat snacks. Ik koop wat pizzabroodjes en een hotdogachtig iets. Deze gaan even de microgolfoven in, lekker wak komen ze eruit. Rare gewoontes hebben ze hier. De weg gaat door het bos en langs weien langs vele grote dorpjes. Het begint hier ook wel wat te heuvelen wat niet in mijn timing past maar het vertraagt me niet teveel. Rond 16u ben ik in Kuldiga en na de toeristische dienst gepasseerd te zijn vind ik een fietsenmaker. Een vrouw aan de balie verstaat geen Engels maar de technieker gelukkig wel. Ik leg hem het probleem uit maar vindt niet direct een oorzaak. Hij besluit de as om te leggen. Door de naafdynamo gaat dit niet zo vlot. Maar uiteindelijk als dat gebeurt is, wordt het probleem duidelijk. Er zit nat in de vooras en zelfs al lichte roest want de kogellagers zijn bruin. Ook de conus is licht beschadigd maar daar heeft hij geen reserve voor. Hij reinigt alles en vervangt de kogellagers aan een zijde, dan steekt hij het wiel terug ineen. Door de naafdynamo gaat dit weer trager maar hij werkt het keurig af. Het resultaat is, dat het beter zou moeten zijn maar door de beschadigde conus, valt het nog af te wachten hoe het wiel zich verder zal gedragen. Over de fietsenwinkel is nog een cybercafé waar ik nog even mail check en kijk hoe het met mijn Couchsurfingverzoeken zit voor Riga. Tot hiertoe nog geen antwoord, ik verstuur er nog 5 extra. Na de supermarkt kom ik op de camping bij de rivier en antieke brug. Weer een prachtlocatie! ’s Avonds komen er nog 2 Duitse meisjes op de camping uit Keulen die me gezelschap houden. De een is een verpleegster en de ander een nanny. Nadat ze in de keuken gekookt hadden met hun gasvuurtje want het fornuis werkte niet komt de eigenares wat later klagen dat ze gas ruikt. Ze is blijkbaar nogal wantrouwig naar Duitsers toe en gas  Later komt ze nog naar mij toe om te klagen dat al haar warm water op is en dat is doordat ik men kleren gewassen heb. Dit is nochtans al even geleden en ik gebruikte enkel wat water om ze uit te spoelen. Ze zegt wel dat ze men kleren in de sauna gelegd heeft om te drogen. Dank U zeggen we dan. Wat later ga ik nog naar het sanitair en er was nog warm water hoor.

Advertisement



Tot: 0.229s; Tpl: 0.01s; cc: 11; qc: 61; dbt: 0.0908s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb