Breaking the chaines of fear!

Italy's flag
Europe » Italy » Piedmont
September 17th 2016
Published: September 18th 2016

'Breaking the chaines of fear' was een mooie omschrijving voor onze laatste avonturen. Nog nooit heb ik zo voluit geklommen en keihard genoten!

Erik en ik trokken samen met Kobe en Jerina terug naar Valle dell'Orco, Italiƫ. De mooie vallei heeft zoveel te bieden op het gebied van trad, niet voor niets : 'Yosemite of Europe' genoemd. De prominente granieten rotswanden domineren de vallei. In de weekenden zakken heel wat klimmers af naar hier. In de week bleef het vrij rustig en genoten we van verschillende klassieke lijnen.

De bergmarmotjes en gemzen waren volop aanwezig en leuk gezelschap! Het Gran Paradiso National Park is uniek in zijn schoonheid! Voor mij een zoveelste thuis!

We stonden op de camping La Pescheria. De camping is sinds dit jaar overgenomen, maar de sfeer blijft klimgewijs met lekkere zalmforel.

Elke dag kozen we een andere regio, soms ook nieuwere gebiedjes. La Piramide blijft een leuke gemakkelijke starter om te acclimatiseren. Massi sotto il Carporal is daar ook perfect voor. Diedro di Tantatos 5B of 'frigo' genoemd door ons omwille van de kleine schaduwrijke hoekversnijding met een brede crack.

Onlio 5A is voor de zeer brede crack-freaks zoals ik. Erik klom Sensa Cugnisiun 6C op kop op de kleinste friends en klemblokjes. Goede start van ons verlof!

Dag twee bezochten we Incastromania 6A zoals iedereen! Altijd leuk!

Nicchia delle Torture 6B stond al lange tijd op mijn lijstje. Erik klom de inklim en ik de tweede zware lengte. Twee weken later en ik ben er nog gelukkig van. Wat een prachtige offwidth-lijn. En gelukkig zijn we in het bezit van friends 5 en 6. De eerste sectie was spannend traverseren en nogal tricky qua afzekering. De tweede sectie is een overhangende offwidth die fysiek zwaar is, eindigend met een verticale crack die er mag wezen en ook de crux is. Maar wat een lijn!!! Iedereen was wat aan het puffen om boven te komen....

Het massief Dado met Apogio 5C+ en Parete Bianchi 6B+ zijn dikke toppers. Erik klom beiden glansrijk op kop!

Droide heeft vele mooie juweeltjes; L'Imbuto 6A+, Las Landras 6B, Non dire Quattro 6B en Driedroladruida 6A. Die laatste klommen Kobe en Jerina beiden op kop!

Las Landras 6B was echt iets voor mij, een fijne vingercrack met enkele speciale bewegingen. Lenigheid helpt! Kobe klom hem ook op kop.

Non dire quatrro 6B was een vuist-arm-crack met een kristal-blokjes-structuur. Erik en ik deden hem beiden op kop. Verklemmingen in een 15cm brede crack! Speciaal!!!

Pietra Filosofale is altijd een bezoekje waard. We klommen de klassieke lijnen bijna allemaal op kop. Piton 6B was een zeer technische ronde arete die een serieuse uitdaging was op kop. Erik koos voor Edvige 6B op kop. Alleen spijtig van de gekapte greepjes.

Prato Rotonto is een klein massiefje onder de hoogste stuwdam gelegen in een prachtige alpenweide. Perfecte dag voor mij als rustdag. Liggen soezen in het zonnetje op een kleine rotsblok tussen de bloemetjes en beestjes. Erik die wisselde af met Jerina en Kobe om te klimmen. Zowat elke route werd gedaan. Buiten de meest rechtse, best af te raden omwille van de losse rotsstructuur.

Fessure delTramonto 5C is voor iedereen een dikke must. Dus dat deden we!

Parete di Falchi met de route Diamantina stond ook op het programma. Maar de wegbeschrijving was zeer onduidelijk. Het werd daardoor een leuke trainingstocht met stone-hopping! Beter de lager gelegen route uitklimmen en vandaar verder. Goed om te weten voor de volgende keer.

Kosterlitz 6B stond ook op het programma voor Kobe en mij. Maar regen is niet altijd bevorderlijk. Dus ons tweede bezoekje was nodig. Een leuke crack met een zeer gladde structuur. Sommige boulderen ze. Wij klommen ze liever met de nodige friends.

Op Eriks verjaardag regende het. Juist tijd om twee zeer korte routjes in de buurt van de camping te doen. Maar zoals altijd was er lekker eten! Een tripje naar de Ipercoop was daar voor nodig.

Nautilis 6A was een prachtige multipitch van ongeveer 270m. Ik klom als eerste afgewisseld met Kobe, en Erik met Jerina. De start-crack 5C was een goede graadmeter van de route. Echt wow!! We hadden zovele verschillende technieken nodig: verticale crack, hoekversnijdingen, overhangende secties, zigzag, vuist- en vingerverklemmingen, een non-vingercrack (voor Erik), diagonale crack, schoorsteen, traverse en niet te vergeten de mogelijke touwwrijvingsproblemen. Een echte aanrader!

In enkele rappels stonden we alweer op het 'pad'. De regen waren we juist voor gebleven. Een mooie dag!

Bijna elke avond werd er zeer lekker en gezond gekookt en gegeten. Enkele keren bezochten we 'El Fonti', een lokaal restaurant met lekker eten, vooral de pannacotta! Het terras van het Blanchetti Hotel is ook een aanrader voor de zelfgemaakte ijsjes! Het was echt verlof!

Toen kwam de regen en onze vakantie werd vroeger beeindigd. Spijtig maar de weergoden hadden beslist. Alle alternatieven waren hetzelfde.

Het was een schitterende verlof vol prachtige routes. Voor iedereen waren er uitdagingen genoeg. En nog genoeg uitdagingen om terug te komen.....

Merci Kobe en Jerina voor de leuke verlof.

Tot: 2.392s; Tpl: 0.048s; cc: 11; qc: 27; dbt: 0.0291s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb