Westport

Europe » Ireland » County Mayo » Westport
June 20th 2016
Published: June 26th 2016

Dejligt med et lift

Som altid skulle arbejdet lige klares inden jeg kunne tage af sted, men i dag fik jeg et lift, i stedet for at skulle tage bussen. Brendan’s ven Shane og hans kæreste Sarah skulle mod Westport, så de ville tage mig med. Mega sødt af dem. De skulle besøge Sarah’s bedstemor på vejen, så jeg blev sat af i Swineford, hvor jeg havde en lille time inden bussen gik. Det tog ikke særlig lang tid fra Swineford til Westport.

Jeg faldt i søvn på turen og var rimelig desorienteret da bussen var fremme. Jeg spurgte om, det var der jeg skulle stå af for Westport, hvor til han svarede lidt kækt at ja, det her er storslået Westport. Jeg kunne have fundet på at svare det samme selv, men jeg var lige vågnet, så jeg kiggede bare opgivende på ham og smuttede ud af bussen.

Jeg ankom til hostellet fem minutter senere. Jeg blev mødt af en fransk(tro jeg) receptionist, der virkede lidt genert og meget ny. Jeg fik af vide hvor mit værelse lå og så fik jeg en seddel med koden til hoveddøren og mit værelse. Jeg smuttede op på værelset og lavede ikke mere den dag.

Bestigning af Croagh Patrick i Converse

Jeg gik ned og fik morgenmad. Dagen før havde jeg snakket lidt med en sød ældre dame, der var på samme værelse som mig. Hun var vildt sød og hun fortalte om de forskellige steder hun havde været. Hun fortalte mig om Camino ruten. Hun inspirerede mig til at gå den, så det gør jeg i oktober. Jeg håber virkelig, jeg kan holde denne livsstil kørende i et godt stykke tid! Den passer mig helt fantastisk!

Jeg ville gerne cykle rundt i området, men det skulle visse sig, at det ikke var så nemt at få fat i en cykel. I receptionen var der et skilt omkring udlejning af cykler, men den franske pige fra dagen før kunne ikke rigtig hjælpe mig med det. Hun kunne ikke få fat i fyren, så hun forslog at jeg gik op til en udlejningsbutik, som de har en aftale med. De skulle åbne kl. 09, men de var der først kl. 10.00. De tager virkelig ikke tidspunkter særlig højtideligt herovre i Irland. Det er meget interessant, men nogle gange lidt træls.

Jeg fik lejet en cykel og så tog jeg mod Croagh Patrick. Der var en mand fra hostellet, der gerne ville joine, så det gjorde han. Det var en fantastisk flot tur. Vi kørte først over og så Westport house. Virkelig flot bygning, men det kostede 13 euro at få lov at se værelserne og det synes jeg umiddelbart ikke at det var værd.

Der er 8 km fra Westport til Croagh Patrick og det var en helt fantastisk flot tur. Det meste af tiden fulgte vi kysten. Det var en skøn cykeltur. Solen skinnede og temperaturen var perfekt. Vi var fremme ved Croagh Patrick omkring 11.30. Vi fik lidt frokost inden vi gik op af Croagh Patrick. Jeg havde ikke mine vandresko med, så det ville blive interessant. Det gik fint på vejen op. Det var en rimelig hård stigning, men vi kom da helt op. Det føltes som om man kunne se hele Irland! I realiteten var det nok ”kun” Co. Mayo og Co. Galway. Det var en helt fantastisk udsigt og helt klart turen værd! Turen ned var helt klart den sværeste del. Stenene rullede og skred rigtig meget. Der var et par gange, hvor jeg var ved at ryge på røven og der var én gang hvor jeg gjorde, men jeg landede på min taske, så det gjorde ikke det store. I alt tog det os fire timer at gå op og ned. Det syntes jeg var meget godt, specielt når jeg havde de værste sko på. Helt klart ha’ fornuftigt fodtøj på, hvis der er nogen der skulle have lyst til at bestige Croagh Patrick.

Jeg afleverede cyklen, da vi var tilbage i Westport. Jeg købte lidt mad i Supervalu, så jeg kunne lave aftensmad. Der var en pige i køkkenet, da jeg kom tilbage og hun var mega sød! Der var også en ny receptionist, der var vildt venlig og imødekommende. Han ændrede fuldstændig mit syn på hostellet. Jeg havde været lidt mehh, men han ændrede min mening. Vi sad alle tre og spiste og snakkede om alt. Det var mega hyggeligt. På et tidspunkt skulle hun, Chiara btw, snakke med en vedr. at komme og arbejde hos hende. I mellemtiden ringede jeg til mor og hørte hvordan det gik derhjemme. Chiara kom tilbage til køkkenet, da jeg snakkede med mor. Bagefter fortalte hun mig, at hun havde fået lidt hjemve, da hun havde hørt mig snakke med min mor. Hun er fra Schweiz, så jeg blev lidt forbløffet, men det er fordi at hun derhjemme fulgte med i tv serien Rita. Hun syntes dansk er et smukt sprog. Jeg var lidt stolt der.

Planen for aftenen havde været at mødes med Chiara på en bar, men jeg faldt i søvn, så der skete ikke særlig meget andet. Dagen efter ville jeg få et lift tilbage til Killybegs af Shane og hans far, så det var jo bestemt ikke dårligt.

Sliabh Liag

Jeg var i Killybegs omkring kl. 13, så jeg hørte, om jeg kunne låne bilen til at kører til Sliabh Liag. Det måtte jeg gerne, men på en eller anden måde gik der næsten to timer før jeg rent faktisk kom afsted. Sådan er det altid. Det var rart at være ude og kører igen. Jeg besluttede mig for at kører op til den sidste parkeringsplads. Det fortrød jeg lige med det samme. Det er en vildt snæver vej og så er det ikke en bakke man kører op ad, men en vildt stejl klippe!! Jeg ved ikke lige, hvad jeg tænkte på, men jeg kom da helt op. Det var lidt nice at jeg havde klaret det da jeg var helt oppe. Jeg begyndte at gå op af klippen. Jeg havde ikke rigtig et mål for, hvor højt op jeg ville, men det var rart at være ude og gå. Jeg gik okay højt op og det var som om at jeg stod og så ud over verdens kant. Det var helt vildt sådan som havet bare fortsatte i evigheder. Det var en helt fantastisk udsigt og det var lige præcis det jeg havde brug for. Det var den perfekte afslutning på mine to fridage.

26th June 2016

Hyggeligt med læsning til natten
Love You

Tot: 2.809s; Tpl: 0.052s; cc: 10; qc: 53; dbt: 0.0503s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb