IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 18th 2019
Published: June 22nd 2019

Eerst maar een wandeling gemaakt in Hofn. Zoals we al eerder merkten bij een bezoek aan andere vissersdorpjes zie je hier een enorme verandering in de laatste 50 jaar. De romantiek is verdwenen. Zag je vroeger tientallen houten vissersscheepjes afgemeerd in de haven liggen, netten te drogen, mannen bezig met allerlei reparatiewerk, tegenwoordig liggen er een paar grote stalen schepen, robuust in uitvoering, netten opgerold, geen mens te bekennen. Vroeger veel meer drukte en bezigheid. Tegenwoordig in de haven geen mens te bekennen Een enkel huis gebouwd in de 19e eeuw doet nog aan die tijd herinneren. Efficiency om de 200 mijls zone om IJsland te bevissen heeft het gewonnen. Niet zeuren uiteindelijk zijn we voor het natuurschoon gekomen. En die krijgen we tussen Hofn en Djupivogur ruim voorgeschoteld. De ringweg slingert zich hier langs de kust om verschillende fjorden die je van verschillende hoogten kunt bewonderen. Het landschap is grijs en toch zijn er onvergetelijke vergezichten. Plotselinge inhammen, grillige bergruggen, rotsen die loodrecht afdalen in zee, hellingen in verschillende kleuren. We stoppen een paar keer en de rest bekijken we vanuit de auto. In Djupivogur wederom een wandeling gemaakt. Een klein dorpje met welgeteld 453 inwoners. Eigenlijk in veel opzichten een tegenhanger van Hofn. Hier liggen nog wel een aantal bootjes en is het wat levendiger. Naar het vertrekpunt van de Hurtigruten gelopen waar 34 granieten gepolijste eieren zijn tentoongesteld van verschillende vogels. Gudmunsson is de internationaal befaamde kunstenaar. Hij is hier geboren. Het is toch nog een beetje zonnig geworden.

Tot: 0.283s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 40; dbt: 0.0461s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb