IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 15th 2019
Published: June 17th 2019

Rijden van Vik naar Skaftafell via de ringweg is een aparte ervaring. Een groot vlakte. Eerst bobbelige lavavelden begroeid met mos en vervolgens tientallen kilometers lange velden met zogenaamd zwart spoelzand waarop nauwelijks iets groeit. Deze terreinen zijn ontstaan doordat een vulkaan onder een gletsjer tot uitbarsting kwam. Grote hoeveelheden smeltwater werden naar zee afgevoerd die voornamelijk lavagruis met zich mee voerden. Dit gaat en ging met zulk geweld gepaard dat zelfs de kustlijn werd verlegd. We zitten nu in het national park Vatnajokull ter hoogte van Skaftafell op een camping. Onze eerste wandeling gaat onder leiding van een gids om 16.00 uur beginnen. En we hebben het getroffen. Een duidelijke uitleg over de gletsjer Skaftafellsjokull. Ook deze trekt zich langzamerhand terug. Eerst met zo’n 30/40 meter per jaar, nu in een sneller tempo. Een wandeling van in totaal 2 uur heen en terug. De gids slaagt erin om ons met andere ogen naar de omgeving te laten kijken. Begroeiing, lavagruis, bergwanden, oneffenheden in het oppervlak, noem maar op. We hebben genoten. Tot slot een film met enkele beelden van vulkaanuitbarstingen, hikers die over een gletsjer lopen, watervallen in al hun glorie enz. enz. Heerlijk die lange dagen met vol licht, maar toch gauw naar bed.

Tot: 0.347s; Tpl: 0.01s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0502s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb