IJsland

Iceland's flag
Europe » Iceland
June 11th 2019
Published: June 13th 2019

Van Reykjavik naar Thingvellir gereden via Mosfellsbaer. Vlak voordat wij bij de breuklijn tussen het Noord Amerikaans plateau en het Europese kwamen hebben wij een wandeling gemaakt door een kloof waar volgens overlevering vonnis werd geveld en terechtstellingen uitgevoerd door IJslanders in de periode vanaf 930. Uiteraard betreffende mensen die toen ook al de medemens bedrogen, benadeelden of dood maakten. Mannen werden opgehangen en vrouwen verbrand. We hadden nog een discussie over wanneer de mens het touw had uitgevonden. Al deze handelingen tegen een schitterend decor. Vervolgens een uitgebreide wandeling gemaakt, we lopen wat af, over het terrein van het breukvlak even verderop. De plateaus drijven elk jaar 2 cm uit elkaar. De minister president van IJsland heeft hier zijn zomer residentie voor officiële gelegenheden. Via een omweg door naar Geysir, voor het vulkanische vermaak. Wel nog gelunched op een mooi uitkijkpunt. De grootste geiser de “geysir” doet het al jaren niet meer. Hij heeft echter een waardige vervanger de “Strokkur” die elke 8 minuten een behoorlijke straal heet water en stoom de lucht in gooit. Een groot terrein van een paar voetbalvelden borrelt en sist en produceert veel 100 graden water dat in allerlei beekjes en watertjes wegloopt. Het weer blijft onveranderlijk stralend zonnig. Als je ergens gaat zitten moet je wel uit de wind blijven. Buiten gegeten zo heerlijk weer was het.

Tot: 0.247s; Tpl: 0.011s; cc: 8; qc: 48; dbt: 0.0584s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb