päivä kylpylässä...

Europe » Hungary » Central Transdanubia » Lake Balaton
June 11th 2008
Published: June 11th 2008

10.6 Tiistaina

Taivas oli sininen ja mittarissa elohopea kohosi jo aamusta 30°. Lähdimme ajelemaan läheiseen kaupunkiin, Szerencsiin. Olimme kuulleet, että siellä olisi jonkinlainen kylpylä! Ajatuksissamme oli, että otamme päivän aurinkoa, uimme altaassa ja syömme eväitämme. Kävimmekin ruokaostoksilla tätä ajatellen: Kolbasia, savujuustoa, dieetti Cocosta ja hedelmiä. Sitten, ei kun kohti kylpylää 😉
Hämmästyksemme oli suuri, kun huomasimme, että tämä kylpylä olikin todella luxus-mesta! Siinä ei ollut kyllä ulkoaltaita lainkaan, mutta sisällä oli todella kaunis ja viihtyisä iso, valoisa allasosasto, ylätasolla mahtava yaguzi sekä kylmävesiallas ( 18°). Saunoja oli monenlaisia: turkkilainen höyrysauna, 2 eri lämpöistä infrapunasaunaa, suomalainen sauna sekä suolahuone. Kaiken kukkuraksi olimme siellä monta tuntia ihan kaksin.
Kylpylä oli valmistunut vastikään ja oli ihan tavallinen ”kunnallinen” laitos. Paikalla oli vanha kylpylä rakennus 1800-luvulta, jossa aikaisemmin oli annettu jonkinlaisia allashoitoja, lisäksi ulkona oli ollut uimala. Vuosi sitten aloitettu peruskorjaus oli tehty pieteetillä ja lopputulos oli erittäin onnistunut ja tyylikäs. Vanhaan rakennukseen oli kauniisti liitetty suuri uima-allasosasto, jossa ulkoseinät mallasivat vanhan linnan muureja kauniine kaari-ikkunoineen. Kattorakennelma oli tehty holvimaiseksi ja osittain lasikatteella. Tästä johtuen tila oli hyvin valoisa ja avara!

Tunnelma oli mielestämme outo, sillä koko kylpylässä ei ollut ketään muita kuin me! Henkilökunta oli täysimääräisenä paikalla: siivooja pyyhki heti lattian, kun olimme käyneet suihkussa, baarimikko seisoi paikallaan, respan neitonenkin istuskeli kiltisti kopissaan. Asiakkaat vaan puuttuivat, paitsi siis me, jotka kyllä kokeilimme kaikkia hoitoja innolla, kuin pikkulapset!
Heti tultuamme asetuimme taloksi ja laitoimme ”leirimme” ulkoterassille, jossa näköjään kuului istua tyylikkäänä hillitysti pöytien ääressä aurinkovarjojen alla. Zolle roudasi sisältä lepolaverit sinne ja levitimme päälle Saudi-Arabiasta tuomani beduiiniteltan maton. Sitten kaivoimme tyynen rauhallisesti esiin ostoksemme ja aloitimme piknikin! Massut mukavasti täynnä heittäydyimme kylpylän tarjoamiin riemuihin! En iedä, huomasiko henkilökunta touhujamme, ainakaan kukaan ei tullut estämään syöminkejämme!
Tosin klo 19 aikoihin sinne tuli muutama eläkeläinen seuraksemme ja heti meille tuli tunne, että täällä on ruuhkaa…
Nautiskelimme siis privaattikylpylän antimista oikein yltäkylläisesti koko pitkän päivän! Illalla kyllä väsytti sitten melkoisesti ja uni maistui molemmille!

Tot: 0.091s; Tpl: 0.02s; cc: 9; qc: 51; dbt: 0.0489s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb