SYROS DURAGI

September 28th 2012
Published: January 22nd 2016

MYKONOS-SYROS

GÜN 16 CUMA :
Sabah kahvaltıdan sonra, öğlene kadar, bir ton zamanımız var..

Önce, biraz havuz etrafında zaman öldürdük
Sonra biraz internete daldık ..kitaplar okuduk
Saat 1300 te otel önünden otobüse binip limana gittik.
Gemimiz geldi.... ama bir rüzgar, bir kıyamet....
gemi tutunamadı.
Adamlar ,hiç üşenmeden demir alıp açıldılar ve tekrar demirleyip gelip limana bağlandılar .
Helal olsun ..bizimkiler bunu hayatta yapmaz..
Gemi ,önce Tinos adasına uğradı sonra da Syros'ta bizi bıraktı.
Syros'a gelme nedenimiz ,daha önce de ifade etmeğe çalıştığım gibi memlekete dönmek için zorunlu bir aktarma istasyonu ..
Mikonos'tan bizim sahillere direkt sefer yok .
Syros'a gitmeğe mecbursunuz..
Gece 23:10 'a kadar buradayız .
Acilen, liman karşısında bir cafe ile ,anlaşmamı yaptım.
Güzel yemek veriyor..
Akşam üstü Ayşe ile münavebeli ( sıra ile ) yer değişerek şehri ziyaret ettik.
Syros'ta (Çağdaş Yunancada Siros, Sira olarak da bilinir )
bizim bulunduğumuz yer, Doğu kıyısındaki bir körfezde bulunan başlıca kenti ve limanı olan Hermopolis ...
Burası aynı zamanda Cyclades adalarının idari merkezidir.
Hermoupolis adını Ticaret tanrısı Hermes ‘ten almıştır ve gerçekten de Hermopolis bölgenin en büyük ticaret,sosyal ve kültür
merkezidir.
Başlıca gelir kaynağı ,deniz ticareti ve ticari gemicilik olan adada ,pamuklu dokuma ve konfeksiyon fabrikalarıyla tersane ve tabakhaneler vardır.
Tepelik ve çıplak bir ada olan Siros'un en yüksek noktası 442 m'dir.
Bizim Heybeli Adaya benzeyen Syros'un, bir heybesi denizden bakınca sağda ve güneyde yer alan tepe Vrontado Orthodox ve solda ve kuzeyde yer alan tepe Ano Syros Katoliktir..
Şimdilik din savaşları yok...kelle alan yok...
Gül gibi geçinip gidiyorlar..
Hermoupolis'in en eski kesimi olan Ano Siros 13. yüzyılda Venedikliler tarafından, antik bir yerleşmenin, yerine kuruldu.
Modern kent ve limanın temelleri ise Yunan Bağımsızlık Savaşı'nın (1821-32) başlangıcında, adaya yerleşen Rum mülteciler tarafından atıldı.
Hermopolis, artık bizim bildiğimiz yunan adaları kalıbından sıyrılıyor ..
Artık öyle mavi renkli mobilyaların hakim olduğu dar sokaklar yok.
Etrafta 2-3 katlı evler görüyorsunuz.
Şirinliğin yerini şehir telaşı almış gibi..
Liman muhitinin mermer kaplı yerleri ,yağmurda ,özellike benim gibi altı tükenmiş terliklerle dolaşanlar için tehlikeli sonuçlar doğurabilir .
Çömleğe dikkat etmek gerekir.
Yakında bulunan Apollon tiyatrosu, ( 1864 ) Yunanistanın ilk tiyatrosu ....
Eser Fransız Chabeau'ya ait olup Milano'da Scala operasının bir replikasıdır .
Biraz daha tırmanırsanız, tepede, Aghios Nikolaus kilisesine varırsınız
1844 model bir Vitalis eseridir.
Vitalis dünyada ilk meçhul asker anıtını yapan mimar..
Bu eseri de Kilisenin önünde görmeniz mümkün..
Şimdi esas önemli yere geliyoruz .
Ano Siros, büyük rembetiko ustası Markos Vamvakaris'in doğum yeri..
Arabeskin ağababası sayılan rembetiko, varoşların sesi olarak önce yurdumuzda doğup daha sonra buralarda gelişmek fırsatını bulmuştur .
Markos usta, 20 den fazla plak bırakmıştır.
müziği ,günümüzde dahi zevkle izlenmektedir .
Adını taşıyan meydana dikilen heykele sevgi ve saygılarımızı sunduk.
İnşallah bir gün bizde de eser sahiplerine sahip çıkılır ve heykelleri meydanlarımızı süsler.
Mikis Theodorakis, bir demecinde ,aynen şöyle der:
"Aslında hepimiz bir ağacın dallarıyız bu ağaçta Markos'tur"
Belki merak edersiniz…
Ustanın bir eserini ,çalışmalarına örnek olur diye koyuyorum:

cafeyi işleten kadın, mükemmel İngilizce konuşunca, dikkatimizi çekti .
Meğersem kadın ,Avustralyalı imiş.... burada bir Yunana vurulup kalmış.
Herif ortalarda yok, ama, kadın hayatından bezmiş olarak burasını işletiyor.
Güneşi bermutad rakı ile batırdım …
Akşam yemeğini hafif geçtik saat 23.00 de gemimiz geldi .
Aussi ile vedalaştık ve geminin ön tarafında güzel bir yere konuşlandık.
Gece Patmos ve Kalimnos adalarına uğradık ..Sabaha karşın Kos' a vardık..
Her gün,günün karelerini toplayarak video haline getirdim ve kolaylık olsun diye You tube'a koydum ...ilgileniyorsanız aşağıdaki linki tıklamanız yeterli:

Syros Videosu:

Tot: 0.105s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 32; dbt: 0.0475s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb