Vakantie naar Kreta 2011

Europe » Greece » Crete » Rethymno
July 21st 2011
Published: October 5th 2011

Boeken van een vakantie

Vanavond een vakantie uitgezocht en maar meteen geboekt! De reis gaat naar Kreta, één van de Griekse eilanden.
We hebben een appartement "Apollon" bij het plaatsje Rhetymnon.

Het duurt nog wel even, pas op 23 september vliegen we erheen! Maar dan mogen we er 2 😊weken blijven.
We hebben een autootje bijgeboekt, zodat we veel van de omgeving kunnen bekijken en naar mooie wandelstekjes kunnen rijden!

Vrijdag 23 september Dag 1

Om 11.30 pakken we de bus en een kwartier later de trein naar Schiphol. Daar komen we weer een kwartier later aan, zijn snel ingecheckt en kunnen dan gaan wachten 😊 wel even langs de winkeltjes lopen, we doen een paar inkoopjes en wachten verder.

De geplande tijd om te vliegen is 14.55 maar vanwege.......... wordt het 15.30 Het is zo.n 3 uur en een beetje vliegen en om 19.45 plaatselijke tijd landen we op Chania airport op Kreta.

Het is nog een uur rijden naar Rethymnon met de bus en nadat een aantal mensen gedropt zijn in de stad worden wij afgezet bij hotel/apt. Apollon in het plaatsje Tsesmes net buiten Rethymnon.

Als we net onze koffers neerzetten in ons appartement wordt er gebeld dat onze huurauto er is. Als het papierwerk hiervan afgehandeld is hebben we ondertussen wel zin in een hapje eten, het is inmiddels 22.30. Gelukkig zijn we in Griekenland en kunnen we bij de taverna om de hoek op dit tijdstip nog een lekkere Stifado nuttigen. Na nog wat fruit van het huis en een glaasje raki zoeken we ons appartementje en de bijbehorende bedden op!

Zaterdag 24 september Dag 2

We zijn (uiteraard) vroeg wakker en zetten een bakkie koffie die ik heerlijk zittend op ons balkonnetje op drink!
Zo, dit voelt als zomer en vakantie! Boek erbij, even relaxen.

Daarna naar het restaurant, waar we ook ons ontbijt buiten kunnen eten, smaakt heerlijk, prima verzorgd. (het enige nadeel is dat we pas om 9.00 kunnen ontbijten)

Na het ontbijt zoeken we onze spullen bijelkaar en gaan met de auto de omgeving eerst eens verkennen. De eerste stop is het strand van Platanias, ziet er leuk uit, maar wij gaan een autoritje maken, van het autoverhuurbureau hebben we een stapeltje routes gehad, die er veelbelovend uitzien.

We nemen eerst de "grote weg" richting Chania, (met bizarre rijstijlen her en der). Daarna wordt de tocht mooier via het binnenland over een plateau op 750m hoogte, langs leuke griekse dorpjes en een mooie natuur, hoog boven ons de witte toppen van Lefka Ori: de witte bergen.

We rijden langs de Imbroskloof (die hebben we vorige keer hier op Kreta bewandeld), vervolgens gaan we via tientallen haarspeldbochten, met schitterende vergezichten naar beneden naar de zuidkust van Kreta aan de Libische Zee. Nu gaan we een stuk langs deze kust, bezoeken Chora Skafion, Frangokastello, waar we ook het strand even opgaan en ik een beetje pootje baad. (zwemkleding vergeten) We zien mooie baaien, fraaie kloosters en ruïnes van kerkjes en kloosters.

Uiteindelijk rijden we door de mooie Kourtaliotiko kloof weer in de richting van Rethymnon en ons appartement.

We doen boodschappen (haha bij de Lidl, die is om de hoek) , duiken in het zwembad + zonnen om weer droog te worden en zitten dan op ons balkon met prima uitzicht te genieten van een wijntje.

's Avonds eten we in een restaurantje vlak bij, Mezé de Griekse variant van tapas. Echt heel lekker en heerlijk buiten zitten!

Zondag 25 september dag 3

Na weer een lekker ontbijtje buiten besluiten we vandaag eerst naar het Kournas meer te gaan. Het is het enige zoetwatermeer van Kreta en ligt mooi omgeven door bergen. Hier kunnen we een waterfiets huren. Het is rustig, we hoeven maar voor 1 uur te betalen en mogen weg blijven zolang we willen (lang leve het naseizoen 😊 ) Eerst trappen we maar eens naar de overkant, hier zijn waterschildpadden te spotten en allerlei eenden en waterhoentjes. Ook zien we een grote krab en zelfs ijsvogeltjes vliegen!

Het is heerlijk weer en we vermaken ons een paar uur met fietsen, rondkijken, even zwemmen e.d.

Hierna gaan we verder rondkijken in de omgeving, bezoeken een aantal dorpjes en komen op een plaats met fonteinen, watervallen en allerlei tavernas. Ook hier is het heel mooi, we wandelen wat rond in de omgeving. (een plekje om te onthouden, hier kunnen we misschien nog eens gaan lunchen!)

Dan is het weer tijd om terug te gaan rijden, aangekomen in Platanias beginnen we maar weer met zwemmen, zonnen, glaasje wijn (best prettig ritueel!).

We gaan in hetzelfde restaurant als gisteren eten, we nemen tzatziki en een soort geroosterd brood met tomaat, feta enzo als voorafje en vervolgens een lekkere gegrilde zeebaars!

Maandag 26 september dag 4

Na het ontbijt rijden we richting van Chania, langs deze stad het ernaast liggende schiereiland op.
Onze eerste stop is het klooster Agia Triade, waar we even rondkijken. Het volgende doel is het klooster Gouverneto, hier gaan we de wandelschoenen aantrekken, we lopen naar beneden via een mooi pad langs de bergwand tot we na 10 minuten bij de grot van de beer komen, in de grot staat een stalagmiet in de vorm van een grote beer ( er is natuurlijk een bijbehorende legende hoe deze beer in steen veranderde)

We wandelen door langs het pad dat na verloop van tijd steiler, in haarspeldbochten naar beneden gaat, we hebben nu al uitzicht op een kloof die we later zullen "bewandelen". Eerst zien we nog een grot van "de kluizenaar", deze grot schijnt behoorlijk diep te zijn, maar zonder zaklantaarn, gaan we toch maar niet op onderzoek uit!

Nu bereiken we de ruïnes van het klooster Katholiko, er is een in de grot uitgehouwen kerkje, een put, wat gebouwtjes en een enorme, hoge brug die de kloof overspant. Wij steken de brug over en dalen dan af naar de bodem van de kloof in een rivierbedding, deze volgen we gedurende zo'n 20 minuten en komen dan uit bij de zee.
Hier zijn ook nog wat ruïnes en andere sporen van menselijke beschaving terug te vinden.

Wij rusten hier wat uit en eten en drinken wat, met mooi uitzicht op de branding.
Dan wandelen we weer terug: dezelfde route..... maar nu omhoog 😊 Een beste inspanning in het warme zonnetje, maar de omgeving maakt veel goed.

Terug bij de auto besluiten we nog een rondje over het schiereiland te rijden, we komen langs Stavros, waar de film Zorba de Griek is opgenomen. (Er is niet veel bijzonders te zien/ beleven)
We rijden terug richting Rethymnon en doen onderweg boodschappen voor ons maaltje.

Eerst nog even zwemmen en dan verder vakantie vieren op ons balkon, mooi uitzicht, lekker temperatuurtje, wijntje, heerlijke zelfgemaakte salade. Prima uit te houden!

Dinsdag 27 september dag 5

Ook vandaag starten we met ontbijt op het terras van het hotel.
Vandaag gaan we eerst het Arkadi klooster niet te ver van ons hotel bekijken. Dit klooster is een symbool van de vrijheidsstrijd tegen de Turkse overheersing in de 19e eeuw.

Op de binnenplaats staat een kerkje, eromheen de kloostergebouwen, variërend van oud ruïne achtig tot gerestaureerd en nieuw. Op de binnenplaats verder (oude) bomen en veel potten met bloemen. Na dit bezoek rijden we wat rond door de omgeving, bezoeken het oude Eleftherna hier zijn op verschillende plaatsen opgravingen, hier maken we een mooie wandeling langs verschillende plaatsen waar wat gevonden is.

Ons laatste doel is Zoniana, hier is een druipsteengrot, maar voor we daar terecht kunnen is het al zo laat op de middag, dat we dit maar voor een andere keer moeten bewaren.

Terug bij ons hotel: zwemmen, nog een beetje zonnen en we flansen voor ons maaltje een tomaten, ui, feta prutje in elkaar en met komkommersalade en tzatziki erbij..............

Woensdag 28 september dag 6

Na het niet zo gevarieerde maar wel lekkere ontbijt besluiten we een dagje Rethymnon te doen, vanaf ons aparthotel is het zo'n 8 kilometer naar het centrum van de stad. We kunnen de auto vlakbij het Fortezza kwijt en slenteren dan maar eerst door wat oude smalle straatjes.
Echt leuk, mooie geveltjes, winkeltjes (best wel toeristisch maar toch leuk)

Daarna gaan we het fort bekijken: het Venetiaanse Fortezza. Dit is een best groot fort waar vele invloeden van diverse overheersers te zien zijn. Er zijn zowel kerkjes als een moskee, er zijn ruïnes muren torens enz. te bekijken. Alleen al om langs de hele buitenmuur te lopen, ben je al een poosje onderweg!

Na dit bezoek slenteren we verder door de leuke straatjes, vinden een taverne met een mooie binnentuin. Hier gaan we uitgebreid lunchen: brood met tapenade, feta, een boerensalade en spaghetti Carbonara.

Dan gaan we verder Rethymnon verkennen er is ook een kleine Venetiaanse haven, natuurlijk vol met tavernes 😊 overal ben je natuurlijk welkom om te eten en drinken.....

Als we uitgeslenterd zijn rijden we terug naar ons hotel. We besluiten de dag met zonnen en zwemmen!

Donderdag 29 september dag 7

We hebben gisteravond alvast de ingrediënten voor ons ontbijt gekregen. We moeten om 7.35 de bus hebben dan wordt er in het hotel nog niets geserveerd.

Na het ontbijtje zoeken we onze spullen bijelkaar voor de wandeltocht van vandaag: De Samariakloof
We worden door de bus van Sunweb opgehaald (die al aardig vol zit met mensen uit Heraklion en nog verder weg) Na ons worden nog 2 stellen opgehaald en dan gaat de rit echt beginnen.

Eerst tot voorbij Chania en dan het binnenland in zo'n 40 kilometer omhoog de bergen in. Vlak voor Chania hebben we een buitje regen, het is vrij grijs en éénmaal in de bergen veranderd het beloofde mooie uitzicht in een rit door de mist.

Als we bij de Samariakloof aankomen zien we door de al behoorlijk optrekkende mistflarden alweer de zon! We zijn natuurlijk niet de enigsten, er worden busladingen vol wandelaars uitgeladen, het eerste stukje gaat dus behoorlijk in file......

Het eerste deel van de wandeling is +/- 4 kilometer afdalen over trappen, rotspaadjes met magnifieke uitzichten, zowel ver naar beneden ons als om ons heen naar de bergen. We zijn begonnen op ongeveer 1240 meter hoogte. Onderweg zijn hier en daar rustplaatsen, maar we wandelen lekker door, we moeten ons toch een beetje aan de tijden houden!

Na de afdaling, volgt een wat vlakker stuk..... maar ook hier is het klimmen over rotsen, glijden over kiezels en dergelijke geblazen. Na 2 uur lopen komen we aan op de rustplaats Agios Nikolaos. Hier pauzeren we met een broodje.

Verder gaat het dan weer soms door de beekbedding, dan weer over paadjes ernaast, bruggetjes van een paar houten palen met een paar dwarspaaltjes. Er volgt een korte klim, maar dat waren we bij de kloosters al gewend! Het weer is uitstekend, zonnig (maar we lopen meestal in de schaduw van bomen of de rotsen. De temperatuur is 26 graden, heerlijk wandelweer.

Weer 1 1/2 uur later komen we aan in het dorp Samaria, ooit bewoond, maar sinds het Natuurpark is geworden zijn de mensen (gedwongen) verhuist. We eten nog maar weer eens een broodje, bekijken een wilde geit die door het dorp wandelt en vullen onze flesjes bij een bronnetje.

De 1e 11 kilometers zitten erop! Hierna wandelen we met name door de beekbedding, dat is dus voorzichtig over de stenen je weg zien te vinden, zonder al teveel te zwikken en dergelijke!
De hoge bergwanden komen hier steeds dichter naar elkaar toe. de rotsige wanden hebben bizarre vormen, soms golvend, dan weer rechte lijnen naar beneden, af en toe komt er een steen naar beneden rollen, ééntje pal achter ons (van een paar honderd meter boven ons, die wil je echt niet op je hoofd krijgen.....ik schrok er behoorlijk van!)

We bereiken het smalste stuk van de kloof, slechts een paar meter breed, we moeten met bruggetjes van de ene naar de andere kant. Het is hier prachtig. Vanaf dit punt wordt de kloof wijder en de wanden langzamerhand wat lager. We komen nog één maal op een rustplaats waar we heel even halt houden om iets te drinken.

Nu volgen de laatste paar kilometers naar het einde van de kloof. We komen langs het uitgangsloket, hier moet je de helft van je toegangskaart inleveren, dan kan men zien of iedereen ook daadwerkelijk de kloof heeft verlaten!
De wandeling is nog niet ten einde, er resteert nog een half uur lopen naar Agios Roumeli het plaatsje aan het strand waar we echt aan het eind zijn, de weg is min of meer geplaveid, maar door alle uitstekende keitjes, loopt het niet echt prettig.

We bereiken Agios Roumeli en gaan op zoek naar Taverne Samaria, hier zullen we de gids ontmoeten die dan kaartjes voor de boot heeft.
Maar eerst.......een koud glas bier! Dat hebben we wel verdiend na 18 kilometer lopen en het smaakt uitstekend!

Inmiddels is het 17.15 uur (we waren om 10.30 gestart met lopen) Onze gids brengt de bootkaartjes, we vertrekken om 17.45 met de Neptunus. We lopen vast naar het strand en ik ga even pootje baaien, we zien de boot al aankomen en al snel zijn we op weg naar Skafia Chorion, waar we na ongeveer 1 uur en 15 minuten aankomen, onderweg zien we langzaam de zon richting horizon gaan.

In het dorp lopen we naar de bus, we hebben nog zo'n 1 1/2 uur bus reis voor de boeg. We rijden in tientallen haarspeldbochten omhoog, we moeten via een berg gebied weer terug. Alleen het is al snel donker en zien we niets meer van de omgeving.

We worden in Platanias weer afgezet en strompelen dan naar de taverne vlak bij ons hotel. Het is inmiddels 21.00 uur geworden en we hebben wel trek inmiddels.
We nemen tzatziki en souvlaki (vleesspies) wat we ons goed laten smaken!

Na het eten zoeken we ons hotel op, waar we na deze lange, maar schitterend mooie dag al snel onze bedjes opzoeken!

Tot: 0.416s; Tpl: 0.017s; cc: 15; qc: 67; dbt: 0.1167s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.3mb