ATINA

September 16th 2013
Published: January 31st 2016

DROSIA-ATHENS

GÜN 18 GÜNLERDEN PAZARTESİ:
Ç
ok rahat bir toparlanma sonunda ,bize ayrılmış devasa sahayı terkederek yola çıktık..
Son derece rahat bir yolculuktan sonra, Atina'ya vardık.
Girişte, biraz pazartesi trafiği ....ama dert değil bizimkine oranla lafı olmaz…
Otelimizi çabuk bulduk
Yerleştik...
Şahbazı (Minibüsümüz) kapının önüne park ettik.
Öğlene doğru, yakında bulunan Omonia meydanında bir şeyler yiyelim dedik.
Bir gürültü patırdı..... meydanın hemen yanında bir yürüyüş düzenleniyor ..
Polis sadece yürüyüşçülere hangi sokaklara girebileceğini işaret ediyor ..
Gaz yok …sopa yok ..ben ne anladım bu yürüyüşten ..
Yunanlı gençler ,galiba işçiler ve emeklilerle birlikte efendi efendi yürüyorlar..
kusura bakmayın Yunanlı kardeşlerim ,ama haklı davanızı pek hissedemedim..
Bana görev için, yürüyormuşsunuz gibi geldi..
Anlıyorum ki Avrupa birliğine katılmamız için gidecek daha çok yolumuz var …Omonia meydanı, Atina'da aynen bizim Taksim gibi bir sembol..
Kaderi de tesadüfen Taksim ' e benziyor ...
Zira eskiden burada çeşmenin etrafı yeşillik ve ağaçlık iken, Athina belediyesi ağaçları söküyor ve şimdiki kel ve ruhsuz haline erişiyor ..
Allah razı olsun, beton saksılar içinde, "yeşilinden de koy" diyerek, bodur bir iki ağacı yetiştirmeğe çalışıyorlar.
Ortasında yok ama, etrafında bayağı AVM var ..
Bu arada Atina ile ilgili bilgi vereyim.
Atina'ya
ilk kez geliyorsanız ..hele bir yaz günü geliyorsanız ilk bakışta şehir, kesinlikle sizi açmaz ..
Benim gençliğimdeki Ankara gibi...bozkır ortasında toprak rengi bir kent gibi görünür..
Ancak birkaç kez gelirseniz, o toprak rengi ,tatsız, kentin altında size çok keyif veren muhteşem alanlar..tarih kokan sokaklar ve sizleri şaşırtacak bir uygarlık başkentini keşfedebilirsiniz…
Atina, (Yunanca: Αθήνα, Athina) Yunanistan'ın başkenti ve yaklaşık 4 milyon kişilik nüfusuyla en büyük şehridir.
Eski Yunan medeniyetinin de merkeziydi.
Etrafı tepelerle çevrilidir ve yalnız batı kısmı açıktır.
İskelesi olan Pireye 7 kilometre uzaklıktadır.
Adını, koruyucusu olan savaş tanrıçası Athena'dan alır.
1896 ve 2004 Yaz Olimpiyatlarına ev sahipliği yapmıştır.
Atina ,Neolitik Çağdan bu yana bir yerleşim alanıdır.
En eski yapıların tarihi Son Tunç Çağına değin uzanır.
O dönemde, kale işlevi gören Akropolis'in doruğunu, kiklop (büyük boyutlu) taşlardan örülmüş dev bir duvar çevreliyordu.
Duvarlarının sağlamlığından ya da coğrafi konumundan dolayı Atina, son Tunç ve ilk Demir çağlarının karışık dönemlerini, büyük yıkıma uğramadan atlatmıştır.
MÖ 530'da ,Akropolis'te, Athena için büyük bir tapınak daha inşa edildi.
Akropolis böylece kaleden çok, bir kutsal yer işlevi görmeye başladı.
Kentin hızlı gelişmesi karşısında, eski agora yetersiz kalınca, Akropolis'in kuzeybatısındaki evler kentsel dönüşüm muhabbetiyle yıkılarak ,burada yeni bir agora düzenlendi.
Yeni Agora, siyasal, hukuksal, dinsel ve ticari amaçlı bir toplanma alanıydı.
Yapımına MÖ 447'de başlanan Parthenon, MÖ 438'de bitirildi.
Tapınağın yapımında Kallikrates, İktinos, Phidias gibi mimarlar görev aldılar.
MÖ 338-322 arasında devletin mali kaynaklarının denetlenmesinde görev alan hatip Lykurgos ,yeni bir bayındırlık hareketi başlattı.
Pnyks Tepesinde büyük bir toplantı salonu yapılırken, Dionysos Tiyatrosu yeniden inşa edildi.
Panathenaia Stadiomu da, bu dönemde gerçekleştirilen yapılar arasındaydı.
Aynı dönemde, Atina'daki mimarlık atılımlarının yanı sıra, felsefe okulları ortaya çıktı.
Platon (MÖ 428/427-348/347) Akademia'da,
Aristoteles ve yandaşları Lykeieon'da,
Antisthenes ve Kynikler, Kynosarges gymnasion'unda felsefe okulları oluşturdular. Zenon, agoradaki Stoa Poikile'de ders verirken,
En kıral adamım, Epikuros ve izleyicileri ,kent içindeki bahçeli bir evde toplanıyorlardı.
Roma döneminde, eski agoranın doğusunda ,bir pazar yeri, gene agorada bir konser salonu, bir kütüphane, Akropolis'te İmparator Augustus ile Tanrıça Roma için bir tapınak yapıldı.
İmparator Hadrianus (hükümdarlığı Milattan Sonra 117-138) yapımına 600 yıl önce başlanan büyük Zeus Olympia Tapınağı'nı tamamladı.
Ayrıca bugün Zappion Parkı'ndaki ünlü Hadrianus Kapısı'nı, bir kütüphane, bir gymnasion ve bir pantheion ile günümüzde de kullanılan, su kemerlerini yaptırdı..
529'da İmparator Justinianos'un felsefe okullarını kapatması, kentin kültür yaşamını söndürdü.
Bu dönemden sonra, Atina, Bizans İmparatorluğu'nun merkezi Konstantinopolis'in (Istanbul ) yanında bir taşra kasabası görünümüne büründü.
Kıssadan hisse, felsefe'den kopmayacaksın ...
IV. Haçlı Seferi sırasında istilaya uğrayan kent, 1204'ten sonraki 250 yıl boyunca Latin boyunduruğu altında kaldı; bu dönemde fazla değişikliğe uğramadı.
Istanbul'dan 5 yıl sonra 1458'de Osmanlılar Atina'yı ele geçirdiler.
Latinler tarafından Katolik kilisesine çevrilen Parthenon, cami haline getirildi.
Kentin alt bölümlerinde de camiler inşa edildi.
Evliya Çelebi 1667-1670 arasında yöreyi ziyaret etmiş ve kentte dört cami, yedi mescit, bir medrese, üç mektep, iki han ve üç hamam olduğunu yazmıştı.
Kentte ilk inşa edilen camilerden Fethiye Camisi, bugün müze deposu olarak kullanılmaktadır.
Çeşitli dönemlerde yapılan sekiz camiden pek azı bugün ayaktadır.
Hamamlar ise halen kullanılmaktadır.
Ortadoğu'dan bakıldığında Atina ilk Avrupa kentidir.
Avrupa'dan bakıldığında ise Batı'dan Doğu'ya geçişin ilk belirtisidir.
Lakin, Atina'yı Doğu ile Batı'nın bir karışımı olarak değerlendirmek de yanlıştır.
Atina kendine özgü tarihiyle baba gibi ,bir Yunan kentidir.
Uzun lafın kısası , Atina anlatmakla bitmez ..
gezdiğimiz gördüğümüz yerleri fırsat düştükçe sizlerle paylaşacağız…
Yatıp kalkıp dua etsinler petrolleri yok diye ...aksi halde Amerika, bin defa bu medeniyeti duman etmişti şimdiye kadar ...
Üstelik "Demokrasi" getiriyoruz diye ...
Öğleden sonrasını TV karşısında pinekleyerek geçirdik.
Bizim dizilerin biri bitiyor biri başlıyor..
Artık Türkçe sözlü ve Yunanca alt yazılı verildiği için hiç üzülmeden, hayatımızda ilk kez tanık olduğumuz dizileri keşfediyoruz..
Amma da dizi yapmışız be kardeşim..
Arada bir Yunan dizileri de var ama onlar daha çok Bedia Muvahhit ve Aziz Basmacı tadında …
Akşamüstü Omonia'ya kadar yürüyüp metromuza bindik.
Yunan halkı, otobanlarını gizlemek üzere gösterdiği çabayı, metro hatlarını gizlemek konusunda da gösteriyor..
Her binecek olanda , Yunan zekası arıyorlar anlaşılan..
Bizim gibi ölümlüler için kiril alfabesini sökmek gerçekten ölüm…Bir aktarma, iki durak ile Keramica'ya vardık . Burası "Gazi" adı verilen ve Yunanlıların alemlere aktığı bir semt. Plaka, sadece turistlere hitap ediyor.. Gazi' de, fasih bir Türkçe ile "çekelim mi abi" diyen varoş çocuklarına fotoğraflarımızı çektiriyoruz..Saç modelinden anladığımız kadarı ile, karşımızdaki ,siyu kabilesinin son temsilcileri, kusursuz bir Türkçe ile konuşuyor..Allahıma tekrar dua ediyorum … ”Allahım, beni dış görünüş tuzaklarından azad et” diye …Siyu kabilesinin son örnekleri ile şakalaşıp lokantamıza yöneldik.. O da nesi ? Lokantanın yerinde yeller esiyor ? Sorduk ,anlaşılan sahibi köşe olmuş ve gerçekten köşeyi toparlıyor. İnşaat nedeni ile geçici olarak lokantayı yan sokağa almışlar.Daha önceki seyahat anılarımda yazdım ,Gazohori,İstanbul'dan giden bir rum vatandaşımızın mezeleri ile ünlendirdiği bir yer..Şimdi oğlu işletiyor...Taverna çok büyük ama sokakta yer bulmak gerçekten şans işi.. Kıdemimiz nedeni ile ,sokakta güzel bir yere kurulduk .. Biraz daha geç gelirseniz oturacak yer bulamaya bilirsiniz …Rakomello'yu ( özel bir ballı rakı ) müteakiben, mezeler ve Barbayanni ‘nin mavisi..Keyfimiz yerinde ..Bir süre sonra ,sokağın karşısına iskemle dizmeğe başladılar bir mana vermedik, Bilahare, müşteri artınca, konu mana kazandı…Pazartesi günü olmasına rağmen, kıyamet müşteri var..meraklısı için adres :http://gazohori.gr/topics Dekeleon 2, GkaziYemekten sonra metroya yürüdük ..sokaklarda, metroda gençler öpüşüyor…kızlı erkekli kafeler adam almıyor…İçimi acılar kaplıyor..Ülkem adına çok üzülüyorum..Bendeniz 68 mezunuyum, duruma bakarsak, ülkem en az 40 yıl geri gitmiş bir iktidar döneminde..Bravo Tayyib' e ve bravo bu karanlıkları iktidara taşıyan zihniyete..

Günün klip i şöyle :

TOPLAM SAAT:1:30

SÜRÜŞ SAAT :

YAKIT E/Lt : 1,39

Tot: 0.111s; Tpl: 0.013s; cc: 10; qc: 25; dbt: 0.049s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb