Vaarreis Soltana 2015

Europe » France
May 18th 2015
Published: May 18th 2015

17 mei - Dag één van onze vaarreis 2015

We zijn na een autorit van 7 uur 30 en 730 km terug in Roanne. Roanne in Frankrijk en niet in België.

Roanne in België is een gehucht in de deelgemeente La Gleize van Stoumont in de provincie Luik. Dit Roanne ligt in het Franse departement Loire. Roanne is ook het vertrekpunt van het mooie kanaal Roanne – Digoin ( ongeveer 55 km). De voeding van het kanaal komt van de Loire via de haven, te vergelijken met Den Hond in Leuven (dit voor de kenners). Roanne telt iets meer dan 37.000 inwoners. Rechts op de foto zie je de Loire en links de jachthaven. Bovenaan de jachthaven begint het kanaal via de eerste sluis. Wij liggen als tweede boot juist aan de sluis. Toeval maar de boot voor ons is ook Belgisch. We hebben naast de aanlegplaats een gratis parking voor de wagen. Er is elektra en water en in deze tijden ook belangrijk WiFi. Het centrum van de stad ligt op minder dan 10 minuten wandelen van de boot. Normaal kunnen we alles te voet bereiken en onze boodschappen doen. Een wagen ter plaatse hebben is natuurlijk een voordeel. Je kan heel de streek rond Roanne en ver daarbuiten verkennen. Maar eerst gaat onze aandacht naar de boot. Er is wat werk op te knappen voor we aan varen toe zijn. Eerst een grondige poetsbeurt. De gangboorden en achterdek moeten een nieuwe antislip laag krijgen. De boventent of cabriolet gaan we voorzien van een systeem om ze vlug te laten zakken wanneer er een brug VEEL te laag is. De rails die we daarvoor gaan monteren noemen ze in Nederland de Franse rails. Hier zijn de bruggen niet altijd zo hoog dat je er zonder nadenken kan onder door varen. Wij kunnen dat bevestigen. Ons toplicht is al verschillende malen stuk gegaan. Daarom hebben we de glazen behuizing vervangen door een PET-fles. Schippers trekken hun plan.

Tot: 0.078s; Tpl: 0.01s; cc: 6; qc: 23; dbt: 0.0487s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1mb