SIZI SALON 'A ALALIM

Published: December 30th 2014

ARLES-SALON DE PROVENCE

GUN 20 Gunlerden PERŞEMBE

Güneş otobanının kuzey çıkışında ,Salon de Provence' a döndünüz mü efsanevi direnişçi,paraşütçü, Jean Moulin nin anıtı karşılar sizi…
21 haziran 1943 te yakalanıp Naziler tarafından
İşkence edilip öldürülen direnişçi bu…
Fakat Salon 'a girerken,yol tamirleri nedeniyle "deviation" ve trafik bezdirdi beni..
Nasılsa meydanda bir park yeri buldum.
Çok büyük bir park ve ortasında baba bir çeşmesi var..
Günümüzde, Fransız savaş pilotlarının yetişme yeri olmasından ötürü, Salon, giderek ün kazanmıştır.
Salon halkı ,Fransa'nın stratejisinde böylesine bir rol almaktan pek gururludur.
Cumhuriyet meydanındaki heykel, kente damga vuran önemli bir sembol..
Fakat kentin önemi ,tarihin en karanlık adamlarından biri olan Nostradamus'un yaşadığı ve öldüğü kent olmasıdır.
Müzesini ziyaret etmeniz mümkündür ..
Nostradamus ya da asıl adıyla Michel de Nostredame (14 Aralık 1503, Saint-Rémy-de-Provence - 2 Temmuz 1566, Salon), Fransız hekim, eczacı, kâhin ve astrolog kısaca "karışık" bir herif....
Nostredame soyadının, Yahudi olan dedesinden geldiği ileri sürülür.
İlâç ve Tıp konusundaki ilk eğitimini, 1529'da kaydolduğu Montpellier Fakültesi'nde almış..
1531'de soylu bir ailenin kızıyla evlenmiş.
Bu evlilikten iki çocuğu olmuşsa da, eşi ve çocukları 1534'teki salgın sırasında ölmüşler..
1547'de ikinci evliliğini yapmış.
Bu evlilikten altı çocuğu olmuş.
Anne Ponsard adlı ikinci eşiyle oturduğu ev,
günümüzde, Nostradamus Müzesi olarak bilinir.
Bu üfürükçü kardeşimiz ,1546-47 yıllarında baş gösteren veba salgınları sırasında, hazırladığı özel tedavi yöntemleri ve ilaçlarla ün yaptı.
1547 ile 1549 arasında yaptığı İtalya yolculuklarında, Milano'da, bir simyacı ile tanışmış.
Bu simyacıdan öğrendikleriyle ,1552'de ilk kitabını ilaçlar üzerine yayınlamış.
Tüm çağdaşları gibi, astrolojiyle de ilgilenen Nostradamus, 1550'den itibaren, gök cisimleri esas alınarak yapılmış kehanetler içeren bir almanak yayınlamaya başlamış.
Kehanetlerinin ilgi görmeye başladığı o yıllardan itibaren, yazdığı dörtlüklere "Nostradamus" imzasını atmaya başlıyor.
Nostradamus terimi Latince'de “bizim hanımımız” anlamına gelmekten ziyade, “biz, bizim olan şeyleri veriyoruz (damus)” ya da “biz ,derde deva olan şifa ilacını (pancea, panase) veriyoruz” anlamına gelmektedir.
Kehanetlerini, bir kitapta toplamaya karar veren Nostradamus,1555'te Salon-de-Provence'e yerleşiyor .
Tezgahı buraya kuruyor...
Toplam on adet olan ünlü 'yüzlük'lerinin ilk kitabını ,1555'te Lyon'da yayımladı.
Bu kitapların her biri yüzer dörtlükten oluştuğu için « yüzlükler » adıyla tanınırlar. 1558'de kitabını daha da genişletti ve krala ithaf etti.
1560'da saray hekimliğine atandı.
Ünü giderek yayılan Nostradamus, Catherine de Médicis'nin astrologlarından biri haline geldi.
1564'te Catherine de Médicis onu saraya daimi kalmak üzere çağırdı ve kral IX. Charles'ın hekimi ve danışmanı olarak ilan etti.
Aynı Dönemde Osmanlı 'da Kanuni iktidarda ve sevgili zevcesi Hürrem hayatta ..

Böyle birinin varlığının farkına varsaydı Catherine bana göre havasını alırdı ..
1581'de kehanetlerinden dolayı Kilise tarafından aforoz edildi.
Kilisenin ayağına basma durumu var yani...yedirmezler oğlum... ille de bir kehanet yapılacaksa o,kiliseye düşer..
Nostradamus'un kitaplarındaki kehanetleri, açık ve seçik olmayan, yorum gerektiren sembolik ifadelerden oluşmaktadır.
Bir okültist olan Nostradamus, okültizmin "sembolizm" ilkesini esas alarak, kehanetlerini, hem « yalnızca arif olanlar anlasın » diye,

hem de Kilise ve koyu dindarlar tarafından suçlanamasın diye ,bir hayli sembolik bir dille kaleme almıştır.

Yani, geleceğe ait öğrendiği gerçekleri, yazmaktan kaçınmamış, fakat kitabındaki bu gerçeklere herkes ulaşamasın diye birtakım örtüleme yöntemlerine başvurmuştur.
Araştırmacılara göre, başvurduğu bu örtüleme yöntemlerinden başlıcaları şunlardır :

Semboller kullanma

Mitolojik referanslar verme

Sözcükleri ters çevirme (anagramme)

Kitabında Fransızca'dan başka, Latince, İspanyolca ve İbranice sözcüklere de yer verme.

Sözcüğün yalnızca bir harfini değiştirme

Nostradamus'un yüzlüklerinde ,deşifre edilememiş sözcüklerden biri de, özel bir isim olmamakla birlikte, anlamsız bir sözcük olan “chyren” sözcüğüdür.
Yüzlüklerde sık sık sözü edilen “Grand Chyren” ifadesinde bir harf oyunu olduğunu varsayanlara göre, Nostradamus'un kimi zaman “en yüce hükmedici”, “alemin hükümdarı” niteliklerini verdiği, ne olduğu anlaşılamamış bu ad, sıradan bir kralı değil, Fransızca'da, “Büyük Köpek” anlamına gelen “Grand Chien”i, yani Sirius'un bulunduğu Büyük Köpek (Grand Chien) Takım yıldızı'nı ve bu takım yıldızdaki “Yüce Köpek” lakaplı Sirius'u ifade etmektedir.
Şaka bir tarafa, Hazret neredeyse Irak savaşını görmüş ifadeye göre…
Bu Okultizm, bir anlamda, “yersen” demek bana göre…
Kitabına dışarıdan gazel atarak, salça olan bir sürü kahin de mevcut..
Netice de nereden baksam ,karanlık bir herif bu Nostradamus…
Bana göre de en somut katkısı, vebaya iyi gelen bir takım ilaçlar bulması ..bir de güzellik müstahzaratları yapması ..
Salon ,özellikle coğrafyanın yüzüne gülmesi sonucu ,çok özel bir zeytinyağı sayılan "olivo selourenco"nun anavatanı.
Gastronomların yere göğe koymadıkları bu zeytinyağı, ünlü mutfaklarda kullanılmaktadır.
Yağ olunca haliyle, sabun işi onu izliyor ve bir ifadeye göre en iyi Marsilya sabunu burada üretilmektedir.
Lavanta nın membaı da yakın ..
Çok doğal …
Salon, tarihte Fransanın en kurak havzası sayılırken Adam de Craponne adlı bir mühendis ,Nostradamus'un finansmanı ile kente su getirerek, yörenin kaderini değiştiriyor.
Halen çok yakında bulunan, La Crau, Fransa'nın en çorak yeri sayılmaktadır.
Aklıma saçma sapan şeyler takılıyor ...
Buranın halkına "nerede oturuyorsunuz hemşehrim" ? diye sorduklarında "Salon'da" diye yanıtlıyorlarmış...
Burada bulunan,Avignon papalığının önemli dinlence yerlerinden biri olan 13 yy Emperi Şatosu daha sonra devrimcilerin hedefi oluyor.
Fakat şato kentin tepesinde halen,askeri müze olarak yaşamını sürdürmektedir …
Şatonun hemen dibinde, Grevin müzesi yer alıyor ve daha önemlisi ,önüne güzel kafelerin kurulmuş olması..
Yerel bir bira ile günün yorgunluğunu gideriyoruz...
Artık dönme vakti...
Eski şehri ve 13 YY dan kalma St Michel kilisesi ile her turiste verecek bir şeyi olan bir yer burası…
Salon ' a uğrayınız faydası var ....
Bir de Videodan görebilirsiniz...

Hava durumu Arles'in aynısı ...

Tot: 0.116s; Tpl: 0.022s; cc: 14; qc: 32; dbt: 0.0529s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 2; ; mem: 1.1mb