Provencaals genieten!

Published: April 17th 2016

Onze planning had gezien de weersvoorspellingen een 180° draai genomen. Ipv naar het noorden trokken Erik en ik naar het zuiden voor een weekje. Om precies te zijn, naar het dorpje La Palud-sur-Verdon. Dit dorpje ligt aan de Gorges du Verdon, Hautes Provence in Frankrijk. Een diepe canyon met allemaal langere kalk-rotswanden.

Ik zal eerlijk zijn, mijn affiniteit met kalk is en blijft dezelfde; 'moet dat nu echt?'. Hoewel ik ook moet bekennen dat het een zalige klimweek was, vol engagement. Want daar is wel iets voor te zeggen!

Maar eerst zal ik mij nader verklaren. Deze lange steile gorges is prachtig qua natuur en omgeving om in te zitten. De griffoengier komt je af en toe voorbij gevlogen! Andere zeldzamere vogels en planten zijn hier ook te vinden. De 'wandelwegen' zijn zeker al de moeite. Er is altijd beweging in de gorges, dat zeker en vast. Terwijl het klimseizoen precies nog niet zolang bezig was, klommen we meestal alleen in een route. Ik denk dat dit in andere seizoenen wel anders kan zijn.

Het dorpje La Palud-sur-Verdon ligt boven de gorges. Een schattig en gezellig dorpje met een Municipal (Camping) op 5 min van het centrum. Het dorpje heeft een zeer oud kerkje, verschillende winkeltjes, een klimmerscafé natuurlijk en enkele restaurantjes. Wat heeft een mens nog nodig. De provencaalse rust is er zeker en vast te vinden....

Vanuit het dorpje was het enkele kilometers rijden bergaf via een kronkelbaantje naar beneden. Langs dit weggetje zijn de parkings gelegen.

Er zijn twee mogelijkheden om aan de start van een route te geraken, al 'wandelend' of via rappel. Wij kozen liever voor de eerste zekere optie. Deze 'wandelpadjes' moest je goed zoeken en altijd met zeer veel voorzichtigheid te werk gaan. Af en toe werkt de aanduiding met steenmannetjes en soms met rode verfvlekjes op de rotsen. Had ik al gezegd dat Erik kleurenblind is! En ook blijkt er een schimmelsoort te bestaan die oud rood is van kleur!!! Soms dus af en toe op je passen terugkeren, kan geen kwaad.

Sommige padjes werden meer gedaan en beter te volgen, soms waren er ijzeren staken in de rotsen gestoken om als hand- of voetsteun te gebruiken. Toch vooral de topo tot 3 maal toe opnieuw lezen.

Het klimmen was prachtig en we hebben er volop van genoten. Maar zoals eerder gezegd, was het een 'totaal'-ervaring van aan je route te geraken, ze te klimmen en dan terug naar de parking.

We begonnen met een van de gemakkelijkste routes van de vallei, 'L'Herbetto' 4B, 250m. Een behaakte route met enkele missende relais. Maar bomen genoeg! Zoals de naam van de route hebben we veel kruiden geroken. Een ontspannen start en het deed me verlangen naar klimmen, veel bushwak!!! Maar liever rustig starten dan ergens invliegen en geen zin meer hebben.

De zon was enorm aanwezig. De temperaturen waren 's nachts rond 4°C, en in de volle zon kon die erg oplopen tot 24°C. Er bleef wel zo die winterse crisp in de lucht zoals alleen in de bergen.

'La Voie des Dalles' 6a, 250m was ook een dikke must van een klassieker. Goed behaakt ook! Een homogene route vol hoekversnijdingen, schoorsteen, dalle, pijler, crack, ... Om de beurt klommen we een lengte op kop. Ik had een 5C+ lengte waar een verdere run-out in zat. Amai, effe doorgepompt. Even spannend en toch ook weer goed te doen!

'L'Arete de la Platte de Chèvre' 5b+ 130m was ook leuk. We hadden een dag waarvan we
het weer niet goed van konden inschatten en dan was dit ideaal. De afdaling via het couloir is goed te doen voor de vaste voetjes onder ons. Af en toe hangen er vaste touwen. Je kan ook rappelen, maar op 15min waren we de 7 touwlengtes afgedaald. Die tijd is onmogelijk te halen dmv rappel!

'THT' 6a+ 120m had een hardere start en daarna was het ok. Colonetten-pince wow!! Volop genoten en bij de touch-down van de laatste rappel begon het te regenen. Perfecte timing!

Op mijn verjaardag kozen we voor 'Les Montagnes Russes' 6a+ 200m. Elke lengte had zijn crux en was een reuze uitdaging. 7 touwlengtes met verschillende bushwalks en één rappel tussendoor. Speciaal! Verschillende traversé-lengtes en zelfs dalle, crack, overhang, gaatjes, ... Ik heb alle kennis bovengehaald en ten volle benut! Het duurde lang om dit cadeautje uit te pakken, maar ik genoot van elke minuut. Zelfs Erik zei dat ik meer ballen had!!! Ik zo trots als een gieter.

'L'Arete du Belvédère' 5C+ 200m (zonder de eerste twee lengtes) was ook een klassieker en duidelijk veel meer gedaan. Het was een beetje volg de glimsporen! Twee gasten
waren er juist in gestart. Ze klommen max 5c en waren al een week aan het proberen ergens boven te komen. Nog niet veel ervaring met klimmen en hopelijk is het goed afgelopen. Wij zijn ze de eerste relais voorbij gestoken en hebben ze niet meer gezien. Alpine- of multipitch-ervaring is wel een dikke must hier.

Het was een geslaagde klim-verlof. Elke dag geklommen en we hadden meer kunnen doen, maar het was ook verlof hé!! Na elke beklimming wachtte er ons een lekkere tas koffie en effe chillen uit de zon en de wind. Op de camping kookte Erik een lekkere maaltijd en een enkele keer gingen we daarna nog een volle maaltijd nuttigen in het dorp. De benen werden er anders getraind dan bij ons, al dat naar boven en beneden stappen....

Het voelde als een eer om hier te mogen klimmen. Om zo samen met Erik mijn 40ste verjaardag te vieren, in deze stijl. Wow!

En ik voel me nog steeds geen 40.....

Tot: 2.395s; Tpl: 0.061s; cc: 15; qc: 31; dbt: 0.0324s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 3; ; mem: 1.3mb