The Climbing Window....

France's flag
Europe » France » Île-de-France » Fontainebleau
May 4th 2014
Published: May 6th 2014

Vijf volle dagen Fontaine Bleau! We keken er naar uit, ook al waren we beiden niet in optimale form. Het gewoon in de mooie bossen vertoeven, deed al deugd. Dinsdagavond, 29 april vertrokken we richting Grez-sur-Loing. Meer dan de helft van de rit was regen, regen en regen. De aquaplaning op de weg was niet te onderschatten. Tegen de morgen werd het droger. Maar de overvloedige waterval vergde wel wat droogtijd voor de rotsen. En de grote trampoline op de camping kon dienst doen als bidet!

's Morgens begroette we Carol en Bertrand van de camping en onze vaste buurmannen door de jaren heen. Elke keer weer leuk om zo welkom geheten te worden.

Het was niet zo druk als andere jaren rond deze tijd, hoewel toch veel bekende gezichten. We zetten onze grote tent op om de volgende dagen een beetje droog te kunnen koken. De weersvoorspellingen waren afwisselend regen en zonneschijn. Het werd een échte 'window-climbing'!

Wanneer het droog was, grepen we onze kansen en met de stortbuien zette we het op een lopen. We eindigden dan steevast in de warme, droge auto met een lekkere kop koffie. Verscheidenen uren hebben Erik en ik zo doorgebracht. In de Lofoten in Noorwegen was dat ook af en toe. Zalige rustige momenten! Het is maar wat je er mee doet.....

We bezochten Isatis, waar we tot de constatatie kwamen dat projecten niet helemaal in conditie lagen. En aangezien wij niet van 'pof-drogen' houden, zoals sommige andere, wandelden we door. Soms moet je gewoon kunnen loslaten en een andere keer terug komen. Dat is niet altijd even gemakkelijk, maar al dat vandalisme van die mooie juweeltjes kan ik niet aanzien. Je ziet het meer en meer, en duidelijk niet altijd door de buitenlanders!

Rocher de long rochers brachten we ook een bezoekje. Vigipirate 7a, een naamloze 7a, Pandams 6c en La Vigie 6a+ volgden al snel. Scherpe mono's en bidoigt kun je altijd goed vasthouden, ook al zijn ze een beetje vochtig. Het was een plezante start! In Pandams waren verre passen op zeer kleine greepjes. Ik verbaasde mezelf. Erik herhaalde hem ook nog eens, gewoon voor het plezier.

Twee dagen gingen we naar Rocher Hercule. Daar klommen we enkele hogere boulders. Krijg er nog kippenvel van als ik denk aan de hoogte, vooral Pilier de la Roche d'Hercule. Maar 6b/c, maar toch hoog als je op de eindpas naar beneden kijkt. Erik had hem eerst geklommen en zei dat er boven verschillende bakken van grepen waren. Amai, ik maar zoeken.... Een à plats greep was dus een bak voor hem! Een mooi voorbeeld van verkeerde mentale voorbereiding. Was helemaal niet moeilijk, alleen bleef ik zoeken naar iets onbestaands. Heb effe de shakes gehad. Mijn eigen fout!

De volgende juweeltjes werden er ook geklommen; Idée Fixe 6c+, Idée Courte 6b+, Icarnation 6a, Not Inspiration 6a, Proue S 6a en Idiotie 6b+. Erik klom er ook nog Trou Love 6b en L'Oublié 6b. Allemaal één voor één de moeite van een bezoekje waard.

Oiseaux des Proie brachten we ook een bezoekje. Erik klom er Fatwomen 7a. Een prachtige route, de crux was een slopende kant vasthouden en daar op doorgaan. Aangezien die vochtig werd wanneer je er druk opzette, was het geen optie voor mij. Ik moet die namelijk bij matchen. In andere omstandigheden misschien. Erik werkte zijn lengte er compleet uit en klom het met stijl.

De andere mooie routes hadden dezelfde problemen, te vochtig! Als klap op de vuurpijl dropen we er letterlijk af! Alles doorzopen nat.

Tijd om terug te keren naar de camping, na een lekkere pizza in ons vaste stekje. De overige dagen kregen we de kans om uitgebreid te bbq'en! Echt met gamba's, biefstuk en een overheerlijk slaatje met pompoenpitjes. Mmmmm...... Van recupereren gesproken!

Door de regen kregen we ook de kans om het klimwinkeltje te bezoeken in FB-centrum. Een leuke, verzorgde winkel met een vriendelijke bediening. Was tof! We kochten nog enkele topo's om nog wat meer boulders te vinden. Wat een overschrijfwerk!

Vrijdagavond kwam Kris ons vervoegen en tegen zaterdagochtend waren Dieter & Jerina er ook. Het was een gezellige bende!

Na een koffie'tje vertrokken we naar Manoury, waar we het rode parcour even volgden. Allé, dat was de bedoeling. Maar al snel bleven we hangen aan verschillende leuke projectjes. Allemaal heel close voor zowel Dieter als Kris. Onder andere Soupçon zitstart!

Erik en ik klommen er onder andere Hard Pop-Corn (red 4) 6a en La Petitesse (red 10) 6b.

Jerina en ik hebben blauw 38 gedaan. Dat was een expeditie, zo hoog! Gelukkig niet zo moeilijk, maar vallen was geen optie. We deden het etappe per etappe. Was tof! Ook blauw 36 was een leuke traverse. We gebruikten er een dij-klem en een kont-klem om de overkruisingen met de handen te doen. Met de nodige vindingrijkheid kwamen we er beiden door. Geweldig!

Rood 10 was ook een leuk bouldertje.

Ook al kon er niet veel afgestreept worden, het was een leuke gezellige dag! En de bbq was tot laat op de avond. Ons klein bolletje (bbq) creëert een gezellig kampvuurtje.

De tweede dag met Kris, Dieter en Jerina bezochten we Rocher Hercule en Mont Ussy. Het zonnetje was overdadig aanwezig!

Iedereen klom Proue S, echt een klein tof bouldertje. Jerina topte in stijl!

Kris klom na verschillende pogingen Idiotie 6b+ en Dieter eindigde meerdere malen op de eindgreep.

De andere routes door dit spectaculaire dak waren te nat. Spijtig!

Erik werkte er nog lange tijd in een harde dobber en we komen er zeker nog voor terug.

Mont Ussy had verschillende leuke gele, oranje en rode routjes. Gewoon nog een beetje spelen, vooraleer de terug tocht aanving.

Een snelle McDonald langs de autostrade en go.....

Het afstreeplijstje was niet groot deze dagen, maar who cares... We hebben allemaal genoten en weer volop projectjes om terug te komen.

Dank U, Kris, Dieter en Jerina voor het leuke gezelschap de laatste dagen. Altijd weer een plezier om te spelen op de blokjes met vrienden!

Tot: 2.037s; Tpl: 0.047s; cc: 11; qc: 51; dbt: 0.0331s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.4mb