Blogs from Corsica, France, Europe - page 3

Europe » France » Corsica » Corte September 13th 2017

Dag 12 – woensdag 13 september 2017 – Corte Voor ons vandaag rustdag. Wij doen niet mee aan de geplande bergwandeling door de Gorge de la Restonica tot de Lac de Melo. Een klauterpartij van 4 à 5 uur heen en terug. Bijna te vergelijken met de Preikestolen in Noorwegen. Daar passen we nu voor. En we zijn niet alleen. Toch chapeau voor diegenen die het volbrachten. Wij genoten van de rust en het meegebrachte boek. Ook de stilte, soms dan. Gedurende enkele uren kregen we aanzwellend gebrul en gedonder van heen en weer vliegende Rafale's (of zijn het nog Mirages) van de Franse Force de Frappe die hier schijngevechten oefenen. Je ziet ze bijna niet, maar horen doe je ze des te meer. Kleine Brogel kan er nog een puntje aanzuigen.... read more

Europe » France » Corsica » Corte September 12th 2017

Verplaatsing (100km) naar Corte, het geografisch hart van Corsica en het culturele centrum. De stad ligt aan een rivier en is omgeven door +2000m hoge ruige bergen (hoogste 2706m). Een citadel door de Genuezen in 1419 omgevormd tot versterkt fort beheerst de stad. Het is nu nog symbool van het onafhankelijkheidsstreven van de Corsicanen sinds Pascal Paoli er de hoofdstad en de eerste universiteit van de kortstondige Corsicaanse republiek vestigde. Pas in 1981 heropende men hier terug een universiteit. Met een gereserveerd toeristentreintje en plaatselijke gids bezochten we 's namiddag de citadel en het interessante 'musée régional d'Anthropologie de la Corse' ingericht in de voormalige kazerne van de citadel. Ik onthoud er vooral van dat de Corsicanen eigenlijk lang nomaden waren die hun kudden geiten en schapen de bergen in volgden naargelang de seizoenen. Ook dat ... read more
Corte

Europe » France » Corsica » Calvi September 11th 2017

Dag 10 – maandag 11 september 2017 – Calvi – Rondrit Balagna Rondrit van 100km met de MH door de Balagna. Zo heet de streek hier. Weeral door de bergen en smalle wegen in het binnenland. Hier is niets anders. Wel een zeer mooie rit die ons 3 uur nam. Alhoewel een blik op de kaart ons eerst lang deed twijfelen of we het wel zouden doen. De kronkelende departementals (D151 – D71) in smal geel ingekleurd over cols van 500m op 5km van de kust beloofden wel wat spanning. Gelukkig weinig verkeer daar. Wie doet dat nu ? We werden wel getracteerd op prachtige vergezichten zowel op de kust als op de nog veel hogere bergkammen met hier en daar een bergdorp in de verte. Hoe geraken die bewoners daar ? We doorkruisten kleine dorpjes ... read more
Door de Balagna

Europe » France » Corsica » Calvi September 10th 2017

Dag 8 – zaterdag 9 september 2017 – Calvi Verplaatsing naar de west-kust– 108km. Calvi is een van de mooiste badplaatsen van Corsica vanwege het 4,5km lange strand met een rijke geschiedenis die terug gaat tot de Romeinen. Calvi beweert de echte geboorteplaats te zijn van de Genuees Christoffel Columbus. Dag 9 – zondag 10 september 2017 – Calvi & Isle Rousse In de voormiddag bezochten we Calvi onder begeleiding van een plaatselijke gids. We beklommen de citadel, een reusachtig bastion, met ook hier paleizen van gouverneurs en bischoppen, een St Jean Baptist kathedraal. We zagen het zogenaamde geboortehuis van Columbus. Zoveel getuigen van 6 eeuwen aan Genuese heerschappij. We stonden ook voor het vluchthuis van Napoleon toen zijn familie politiek de kant van de Franse koning koos, tegen de toenmalige zelfstandige Corsicaanse republiek van Pascal ... read more
Calvi
Calvi - de Kathedraal

Europe » France » Corsica » Saint-Florent September 8th 2017

Dag 7 – vrijdag 8 sept '17 – Saint Florent (vanuit Bastia) Met de MH verkenning van de zuidkant van Cap Corse, de Nebbio. Doorsteek door het gebergte naar St.Florent, een kleine plaats met een grote jachthaven in het zuiden van de westkust van Cap Corse. Volgens een folder, het Saint-Tropez van Corsica. Sterk overdreven natuurlijk, behalve de levendige drukte aan de enige boulevard. Zo druk dat men er de MH in de omgeving nergens kwijt kon, behalve aan een kerkhof van Marokkaanse muzelmannen gesneuveld in dienst van La République en de bevrijding van Corsica. Mooi gelegen aan een strand, maar veel te ver van het centrum. Spijtig, geen parkeerfaciliteiten, geen vertier. Onderweg veel sightseeing in het gebergte. Vanop de Col de S. Stefano (499m) beide richtingen zicht op zowel de west-kust als de oost-kust. Onze ... read more
St Florent
'La Canonica'
La Canonica

Europe » France » Corsica » Bastia September 7th 2017

Dag 6 – donderdag 7 sept '17 – Bastia 130 km Rondrit van Cap Corse met de Motorhome. Langs de D80. Dit is de enige weg. Die gaat rond dat uitstekende gedeelte in het noorden van Corsica. De 'vinger' van Corsica. Van Bastia langs de oostkust naar het meest noordelijke punt (Cap Corse) en terug langs de westkust tot Patrimonio. Vandaar naar Bastia langs de enige verbindingsweg over de Col de Teghime (537m), uitloper van de centrale bergketen (hoogste top 1300m) die de volledige Cap bedekt. Er zijn wel 100.000 bochten op heel die tocht. Niet te tellen dus. Eigenlijk een kustweg door een berglandschap. Maar dan altijd smal. Links stijle bergwanden en maquis, rechts in de diepte de zee met hier en daar een diepgelegen zandstrandje of een vissersdorpje. Wat zeer opvalt in dit ruwe ... read more
Rondrit Cap Corse

Europe » France » Corsica » Bastia September 6th 2017

Dag 5 – woensdag 06 sept '17 – Bastia Met een bus heen en terug naar Bastia voor een geleid bezoek met een lokale gids. Historische stad gebouwd door de Genuezen in de 14e – 15e eeuw rond een baai met een natuurlijke haven. Een citadel, gouverneurs paleis, monumentale kathedraal en kerken in barokke stijlen ontbreken er dus niet. Oude smalle steile trappensteegjes leiden er naar toe en hangen nog lang daarna in je benen. Onze gids vertelde erbij dat deze steegjes met ronde keien geplaveid werden om het de ezels gemakkelijker te maken. Daar hebben wij niets van gemerkt. Gelukkig konden we bekomen in de talrijk aanwezige restaurantjes rond de Vieux Port en de bistro's rond het enorme Place Saint Nicolas.... read more
Bastia, de Kathedraal
Bastia, zicht op de kathedraal
Bastia, detail standbeeld in Marmer van Carrare

Europe » France » Corsica » Bastia September 5th 2017

Dag 4 – dinsdag 05 sept '17 – Bastia (Corsica) Vandaag, midden in de nacht, om 05.00u moeten opstaan. Om 05.45 ten laatste vertrek naar de ferry haven van Livorno voor inscheping 2uur voor vertrek. Na 4uur varen rijden we er af in Bastia. Tijd genoeg voor een ontbijt en de nodige Italiaanse koffies om wakker te blijven. We staan hier 4 dagen op een lagune in een dennenbos. Met zeestrand. Langs de andere kant 'les etangs' waar oesters gekweekt worden. Dat belooft voor de volgende dagen. Het faits divers van de dag is dat ik mij bij het installeren van de MH op een mooie plaats in de zanderige bodem muurvast rijd. Hoe meer pogingen hoe dieper de putten. Mijn legerschopje van de stock americain en speciale gripmatten van collega nr 2 met de Laica ... read more
Bastia in zicht
Bastia in de verte
Zandputten na onze passage

Europe » France » Corsica September 14th 2016

Sous la pluie, sous le vent, sous les doutes, Souleymane Diawara, on décide de prendre une variante plutôt que par les crêtes. Pourquoi? Lis le récit précédent, ou alors je t’explique en 2 mots: Orage, Crêtes, tonnerre. « Ça fait trois. » Bon, t’as compris. Dans un souci de prudence, on prend une variante pour rejoindre un village plus bas et de là remonter jusqu’à notre prochaine étape: Le col di Verde. On croise une femme qui nous dit de nous méfier. On raconte que ce chemin est le piège des sangliers, que selon la légende, les sangliers attendent patiemment les randonneurs égarés. Sans la croire, nous continuons notre chemin et tombons sur plusieurs grottes lugubres où des choses ont jonché le sol d’os, de terre, et d’autres matières informes formant un tapis blanc, rugueux et ... read more
20160913_191300
20160914_071243
20160914_071317

Europe » France » Corsica September 13th 2016

Je me permets de vous relater les lignes de mon ami Youri le Corse, rencontré sur mes chemins de randonnée en Corse : LE MOINE, LE KID, L’AMI, LE GR20 ET MOI. CHAPITRE 1 PRÉPARATION Si t’aimes la randonnéeou même si t’aimes pas, j’espère que t’as déjà entendu parler du GR20. Tu sais que ce sentier de randonnée en Corse est réputé comme étant l’un des plus dursd’Europe ? 180 kmde beauté, de difficultés, de bonheur, ça t’en bouche un coin! 16 étapes en 16 jours? Que nenni, on se le fixe en 8 jours. -Vous n’allez pas réussir ! » N’Étant qu’à moitié un pinzutu(Wikipédia c’est pas mal si tu ne sais pas ce... read more
20160913_093018
20160913_110935
20160913_122022

Tot: 0.163s; Tpl: 0.007s; cc: 8; qc: 67; dbt: 0.0732s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb