Lavezzi

July 14th 2011
Published: July 15th 2011

11.7. - 14.7. 2011

Kakkosyritys lähteä Lavezzille onnistui, vaikkakin vasta iltapäivällä. Tuulet suosivat muutamaa Maddalenan saarien tekemää tyventä lukuunottamatta. Pojat uittivat leluvenettä ja Ludvig-sorsaa veneen perästä.

Lavezzin saaresta ja sen ihmeellisistä kivistä on hehkutettu tässä blogissa jo monta kertaa menneinä vuosina. Olivat ihan ennallaan. Ankkurilahdelle oli ilmaantunut poijuja, niitä ei ollut aiemmin. Juha ja Lare menivät oitis uimaan. Lare tuli melkein heti pois, väittäen että kala puri häntä varpaaseen!

Seuraavana aamuna totesimme poijujen olleen lahdella Bonifaciosta ja Porto vecchiosta turisteja tuovia vesibusseja varten. Ja me olimme ankkurissa kahden sellaisen välissä. Varsin outoa olla asumattoman luonnonsuojelusaaren lahdella kymmenien ihmisten välissä, niiden pulikoidessa ympärillä ja tuijottaessa vesibussin kannelta.

Huiminta oli nähdä miten aluksen apupoika kippasi takakannelta mereen saavin kokoisesta kattilasta kilokaupalla ylijäänyttä keitettyä pastaa. Kalat hyppivät ympärillä. Juha kävi uimassa ja totesi ihmisten syöttävän kaloja myös pienten perunoiden näköisillä palleroilla, joihin kalat kävivät innolla kiinni. Että kyllä se sittenkin varmaan OLI kala joka nappasi Lauria varpaasta!

Kun vesibussit lähtivät, me suuntasimme Allilla matalammalle lahdelle tutulle hiekkarannalle. Siellä Lauri sukelteli kaloja katselemassa ja Henkka leikki rantavedessä.

Yöllä Lavezzin majakka vilkutti punaista ja sekä Korsikalta että Sardiniasta majakat vilkuttelivat vastaan. Naapuriveneissä hiljeni ja lokit naureskelivat sisäpiirivitseilleen kauempana merellä. Lavezzin putkinokkakiitäjät tulivat vasta aamuyöstä juttelemaan keskenään.

Kahden yön jälkeen lähdimme takaisin lahden yli Sardinian puolelle. Oli pilvisempi päivä. Lare harjoitteli perämiehenä oloa, Henkka veti hirsiä takahytissä.

Pysähdyimme Tre Montille uimaan ja syömään. Lare sukelteli kuin saukko ja Henkka polskutteli tyytyväisenä kellukkeilla. Illan suussa tuuli alkoi yllättäen yltyä. Säätiedotuksesta tiesimme että länsituulta oli luvassa, mutta eipä aavistettu että se alkaa niin äkkiä.

Juuri päästiin lähtemään ennen kuin lahdelle nousi suorastaan myrsky. Isossa aallokossa ajettiin kohti kotisatamaa. Aallot pärskivät tuulen lennättäminä sitlooraan. Alli-parka oli kiepsahtanut nurin ja sukelsi aalloissa kuin olisi uppoamassa justiinsa. Perässä vedettynä Alli nousi vielä kaksi kertaa kokonaan ilmaan ja putosi nurinperin ennen kuin Juha sitoi Allin tiukasti Merilokin kylkeen loppumatkaksi. Pojat onneksi piirsivät sisällä ja lauloivat eivätkä olleet isommin moksiskaan. Selvittiin kunnialla kotisatamaan.

Henkkaankin on viime päivinä iskenyt piirustuskärpänen. Aiemmin se piirteli lähinnä söhröä, nyt se piirtää pizzoja, tulipaloja, huvijahteja, matkalaukkuja, vesimopoja... Lauri puolestaan piirtelee huvijahteja ja sukeltajia. Piirtämällä, lukemalla ja leikkimällä pojat viihdyttivät itseään seuraavan päivän kun isi hommaili reivisysteemin parissa ja äiti pyykkäsi ja putsaili. Kovalla tuulella on helpompi hommailla, kun kuumuus ei tunnu.

Tot: 2.398s; Tpl: 0.058s; cc: 12; qc: 64; dbt: 0.0438s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 2; ; mem: 1.4mb