Dag 7 – vrijdag 8 sept '17 – Saint Florent (vanuit Bastia)

France's flag
Europe » France » Corsica » Saint-Florent
September 8th 2017
Published: September 9th 2017

St Florent St Florent St Florent

parking aan strand
Dag 7 – vrijdag 8 sept '17 – Saint Florent (vanuit Bastia)

Met de MH verkenning van de zuidkant van Cap Corse, de Nebbio. Doorsteek door het gebergte naar St.Florent, een kleine plaats met een grote jachthaven in het zuiden van de westkust van Cap Corse.

Volgens een folder, het Saint-Tropez van Corsica. Sterk overdreven natuurlijk, behalve de levendige drukte aan de enige boulevard. Zo druk dat men er de MH in de omgeving nergens kwijt kon, behalve aan een kerkhof van Marokkaanse muzelmannen gesneuveld in dienst van La République en de bevrijding van Corsica.

Mooi gelegen aan een strand, maar veel te ver van het centrum. Spijtig, geen parkeerfaciliteiten, geen vertier.

Onderweg veel sightseeing in het gebergte. Vanop de Col de S. Stefano (499m) beide richtingen zicht op zowel de west-kust als de oost-kust. Onze GPS stuurde ons langs de D62, verboden voor +3.5T. Wij met max 3.5T konden dus wel door. In theorie. Bij tegenliggers was het stoppen, achteruit, spiegel binnenklappen, en ze knijpen tot de andere zonder schade passeerde.

Waar we ook niet konden naast zien was de ernorme bosbrandenschade over vele kilometers. Opeenvolgende hele bergen totaal
St FlorentSt FlorentSt Florent

Necropole Nationale - 'Les Tabors Marocains'
afgebrand. Maquis weg, bomen verkoold, tot electriciteitspalen toe. Alles zwartgeblakerd tot aan de rand van de zeldzame huizen. Het moet daar warm geweest zijn. Een inferno. De brandgeur hing er nog.

Ondertussen werkten we ook nog onze cultuur bij. Bezoeken aan 2 vroeg-Romaanse kerken. La Canonica van de 12e eeuw, en San Michele de Murato van de 13e eeuw. Tussendoor namen we er nog de Archeologische vindplaats van Mariana bij. Fundamenten van een vroegchristelijke basiliek van de 4e eeuw. Hoopjes stenen eigenlijk, maar getuigen van zoveel verborgen geschiedenis.

's Avonds degustatie van Patrimonio wijnen !

'La Canonica''La Canonica'
'La Canonica'

Vroeg-Romaanse Kathedraal van de 12e eeuw
La Canonica  La Canonica
La Canonica

met plastieken stoelen !
Archeologische siteArcheologische site
Archeologische site

fundamenten van 4e eeuwse kathedraal.
vanop de Col de S. Stefanovanop de Col de S. Stefano
vanop de Col de S. Stefano

zicht op bergdorp Oletta en de kust

9th September 2017

hé super prachtige foto's en bijna rond, geen byke's? grt's

Tot: 2.878s; Tpl: 0.032s; cc: 12; qc: 29; dbt: 0.0277s; 2; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.3mb