Vermoeiende heuvels


Advertisement
Finland's flag
Europe » Finland » Lapland
July 13th 2010
Published: July 14th 2010
Edit Blog Post

Het ontwaken deze morgen is uiterst pijnlijk, daar ik te laat voor de computer heb gezeten. Ik heb ook een vermoeid gevoel in de benen. Ontbijten doe ik samen met de Zwitsers, Dominique is zijn naam. We wisselen nog GSM-nummers uit om elkaar late misschien nog te treffen. In Inari doe ik nog inkopen. In de supermarkt kom ik Dominique nog eens tegen, nu zeggen we echt gedag. Ik heb al het gevoel dat de wind niet goed zit. Ik rijd de eerste 30 kilometers en naargelang hoe de weg draait, voel ik de wind feller. Ik passeer nog 2 meisjes met de fiets die zitten te lunchen, er wordt uitgebreid gezwaaid. Er is ontzettend veel solidariteit onder de fietsers. Ik kom stilaan in de bottleneck dus ik zal er nog wel meerdere tegenkomen. Af en toe heb je ook een enkele automobilist of motorrijder die toetert of zwaait. Dit is wel leuk. 30km na men vertrek, ga ik Westwaarts en ja hoor, en wind is hier enorm krachtig. Bovendien begint de weg ook nog te heuvelen, over een bepaald stukje zelfs tot 10% volgens het bord. Het schiet niet op. Als ik lunch lever ik nog strijd met enkele dazen, ik krijg er eentje te pakken! Voor het stuk dat volgt, zet ik een muziekje op. Dit maakt de strijd iets aangenamer. Ik word getrakteerd op geweldige uitzichten, in de verte kan je enkele ferme heuvels zien. Ook wordt het landschap gekenmerkt door de aanwezigheid van moerasland. Dit heeft wel iets. Af en toe duikt er nog eens een rendier op. Ik passeer nog een fietser met een BOB-trailer. Die begint nog maar net aan het heuvelend gedeelte, veel sterkte voor hem want het is al laat in de namiddag. Iets verder zie ik ene oudere man naast zijn fits lopen. Ik vraag hem of de fiets kapot is maar hij zegt van niet. Het is iets te steil en daarom loopt hij. De man komt uit Estland en is 67, vroeger werkte hij voor bosbeheer. Als ik het goed begrepen heb, fietst hij ook al aantal jaren en heeft al aantal maal hetzelfde traject gedaan. Na een lange afdaling met een maximum van 55km per uur kom ik aan in het laatste Finse dorp voor de grensoversteek naar Noorwegen. Aangekomen op de camping, komt er nog een fietser aan maar die is niet echt uit op contact. Ik breng da avond dan maar alleen door. Morgen verlaat ik Finland, de Noordkaap komt dichter bij. Noorwegen belooft ook weer een avontuur te worden.

Advertisement



Tot: 0.218s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 56; dbt: 0.0776s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.2mb