Faroer

Faroe Islands' flag
Europe » Faroe Islands
June 21st 2019
Published: June 22nd 2019

Op de heenreis hadden we al een aantal uren gewandeld in Torhavn, de grootste plaats van de Faroer met ca. de helft van de 50.000 inwoners. Ligt op het eiland Streymoy. We gaan vandaag naar het noorden van het andere grote eiland Eysturoy. Een afstand van ca. 70 km. De eerste indrukken zijn mistig. Hoe hoger we komen des te dikker de mist. Weinig te zien. Het wordt beter als we langs de randen van het fjord rijden dat de 2 eilanden van elkaar scheidt. Het dorpje Eithi + camping in het noorden ligt er leuk bij maar we kiezen om onduidelijke reden voor Gjogv. Geen spijt van. Ten eerste is de rit ernaartoe schitterend en ook de camping bevalt uitstekend. Nog een prettige avondwandeling gemaakt. Helaas fototoestel niet bij ons. We missen daardoor de avondzon die de twee steenklompen, de eilanden Kalsoy en Kunoy, tegenover ons aanlichten. Een heel mooi gezicht. Als je op de kaart van de Faroer eilanden kijkt lijkt het net of onze lieve heer een groot aantal granietblokken in zee heeft geworpen. Hoog, laag, hoog laag. Steil uit zee oprijzend. Nog een leuk detail over de Far Oerse bevolking. Er is uitgebreid DNA onderzoek gepleegd. De mannen zijn voor 87% van Scandinavische oorsprong. De vrouwen van Schotse en Ierse afkomst. Conclusie laat ik aan U over.

Tot: 0.211s; Tpl: 0.01s; cc: 7; qc: 49; dbt: 0.0544s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb