Denemarken, open vlakten, water en rust

Denmark's flag
Europe » Denmark » Region Nordjylland
August 8th 2013
Published: August 8th 2013

Na de boottocht komende van Goteborg, kwamen we al zeer laat aan de charmecamping het dichtst gelegen bij Frederikshavn. De vriendelijke uitbaatster maakte van onze late aankomst echter geen probleem. We zetten snel onze caravan op en genoten nog even samen van een prachtige sterrenhemel. Het zien van zo'n heldere sterrenhemel was inmiddels ook weeral 6 weken geleden.

's ochtends ontwaakten we in alle rust. Na het ontbijt en een kort speelmoment van de kindjes trokken we met zen allen naar één van de grootste aquariums van Europa te Hirsthals. In tegenstelling tot zowat alle eerdere bezochte aquariums was deze toch wel uniek, vermits deze volledig in het teken staat van de noordzee en kattegat, zeg maar de wateren rond Denemarken. Geen enkele exoot was er terug te vinden, zelfs geen zalm van de meer Noordse Noorse kust.

Vooraleer we de hele toer deden aten we in het restaurant een lunch (fish & chips ;-)) en kregen de kindjes hun spaghetti bolognese. De tour leidde ons langsheen 7 gesimuleerde bestemmingen: de pier van Hirsthals, een scheepswrak, jutlandrif, dogger zandbank, het Noors kanaal, de open zee en de zeehondenkolonie van Limfjorden. Vooral de open zee sprak tot de verbeelding, vermits daar de klompvis of maanvis en enkele scholen vissen door elkaar zwommen in een gigantisch bassin. Ook de kindjes konden hun ogen niet geloven met zoveel visjes om hen heen.

Na de middag doorgebracht te hebben in het aquarium was het in de namiddag tijd voor een korte autorit naar het uiterst noordelijkste puntje van Denemarken. Vlakbij het stadje skagen bevindt zich een uitgestrekt zandstrand en veel water! Het gevoel van de noordkaap was een beetje terug. Alleen waren er geen mossen, grassen en stenen, maar wel duinen, zand en zee. Ook hier waren de toeristen talrijk aanwezig. Het massa toerisme en de aankomende onweerswolken deden ons wel niet de finale wandeling naar het puntje maken, toch kregen we vanop een duin een mooi overzicht van de hele omgeving.

tijdens de terugrit kregen we een geweldige stortbui over ons heen, wat ons uiteraard niet tegenhield. Wat ons wel deed stoppen en uitstappen was een café met de vermelding: "8 belgiske ol pa fad", een café met alleen Belgische bieren, zelfs van het vat. De eigenaar was jammer genoeg niet aanwezig, hij was naar België voor inkopen. We werden door twee vriendelijke dames bedient. Na 6 weken nog eens een lekkere La Chouffe, terwijl Sabrina genoot van een donkere Leffe in een stralend zonnetje.

Toen we terug aankwamen op de camping maakten we kennis met een Nederlands koppel, die ondertussen al verschillende jaren naar de regio op reis kwamen en dit vooral met de reden van rust en stilte op te kunnen zoeken. Door de late aankomst de eerste dag hadden we blijkbaar wel niet de beste plek mogen uitkiezen, na een rondleiding bleek dat de camping van gigantische omvang was en meer naar het dal toe inderdaad volledig afgelegen, afgezonderd en absolute rust kent. 's avonds dronken we gezellig samen wat biertjes wisselden we ervaringen uit, om toch 's ochtends te vertrekken naar een volgende charme camping op het schiereiland Mors in het Limfjord.

De rit naar de camping gaf ons een goed beeld van hoe Noord Denemarken er uit ziet. Af en toe wat bos, maar vooral veel akkers, water en vooral bijna geen bewoning. Ook op de camping was weer absolute rust kenmerkend, toch zeker in de regio voor de niet vast opgestelde caravans. De camping, voorzien van een winkeltje grote speelgelegenheid en zelfs een zwembad was ook hier weer in handen van zeer vriendelijke Deense uitbaters. Na de middag lieten we de kindjes (en wij ook wel) los op een gigantisch typisch Deens springkussen (foto volgt op volgende blog) en andere leuke speeltuigen. 's avonds na het aanhoren van de gezangen van de uitgebreide merelpopulatie kropen de kindjes in bed en sloten wij de dag af met het draaien van wasmachines en het kijken van een filmpje.

Deze ochtend was het heerlijk ontwaken met de vele vogelgezangen in de bomen rond onze caravan. Na het ontbijt wandelden we samen naar het fjord, echt een ongelofelijke ervaring. Een lekker wild en dichtbegroeid loofbos, vloeide over in een meer heide landschap, om vervolgens een duinenlandschap te worden om dan uiteindelijk bij de fjord te doen aanbelanden. Het water bewoog amper, toch is er duidelijk sprake van eb en vloed door het grote aantal schelpen op het strandje. Samen met de kindjes verzamelden we vele schelpjes zodat we op een regenachtige middag een mooie ketting kunnen maken.

Ook tijdens het middag dutje keerde Sabrina even terug richting de fjord voor het rapen van een bij ons zeldzame schelp, terwijl ik tussen alle vogelgeluiden bij een lekker glaasje rosé deze blog typte. Echt tot rust komen is nu aan de orde vooraleer we verder zuidwaarts trekken.

Tot: 0.045s; Tpl: 0.015s; cc: 10; qc: 54; dbt: 0.0112s; 1; m:saturn w:www (104.131.125.221); sld: 1; ; mem: 1.4mb