Groeten uit Tabor


Advertisement
Published: June 7th 2008
Edit Blog Post

Groeten uit een regenachtig Tábor! Ik begrijp dat het bij jullie ook aardig geregend heeft...

In Plzen heb ik op woensdag o.a. de brouwerij bezocht waar ze Pilsner Urquell maken. O.a. een grote hal gezien waar ze flessen en blikken vullen, en ketels waar ze het bier brouwen, en kelders waar vroeger het bier werd opgeslagen. En natuurlijk het bier geproefd 😊 Ook het brouwerij-museum bezocht, wel leuk maar minder interessant dan de brouwerij zelf. Verder nog o.a. de synagoge bekeken. 's Avonds knoflooksoep gegeten, en goulash met o.a. rauwe ui erdoor. Lekker, maar de rest van de avond met niemand meer gezoend ;-)

Op donderdag via een omweg naar Cesky Krumlov gereisd, met boemeltreintjes door het Sumava-gebied, een nationaal park met bossen en heuvels. Niet erg comfortabel reizen (hobbelen, trillen, lawaai in het oude treintje) maar wel mooi uitzicht. Via Volary waar ik geluncht heb, en daarna door naar C.K. Erg mooi stadje waar de rivier Vltava doorheen kronkelt (in het Duits is dat de Moldau, die ook door Praag komt). Groot kasteel, heel veel oude gebouwen, erg leuk... ook erg toeristisch, na Praag de 2e toeristische stad van het land. Maar het viel me eigenlijk nog wel mee. Misschien dat het nu nog niet zo druk is als in augustus. Op een terras aan de rivier heb ik karper gegeten, dat zit vol graten en was niet superlekker.

In C.K. heb ik een pension waar geen ontbijtzaal of zo is, dus het ontbijt wordt naar mijn kamer gebracht. Luxe hoor 😊 De ochtend uitgebreid gesightseed (om het in goed Nederlands te zeggen!), de toren van het kasteel beklommen, en o.a. in het Egon Schiele-centrum geweest, een museum met moderne kunst. O.a. een expositie met erg aparte Chinese foto's/collages. Het is best fris vandaag. Ik heb wel zin in een wandeling; na een broodje als lunch ben ik naar het hoogste punt in de buurt geklommen, Klet, op 1080 meter of zo, iets van 500 meter klimmen. Wandeling van 8 km heen en 8 terug. Eigenlijk wel goed dat het niet te warm was 😊 Wel jammer dat het mistig werd toen ik boven was, dus ik heb niet van het uitzicht kunnen genieten. 's Avonds weer lekker Tsjechisch gegeten.

Vanochtend was mijn plan om met de bus via Ceske Budejovice te gaan, maar toen ik op het busstation aankwam voor de bus van 9:50 die kant op, merkte ik opeens dat daar twee van die gekruiste hamertjes bij staan, oftewel: alleen maandag t/m vrijdag. OK, wat nu... een bus genomen naar het treinstation in de hoop dat er wel treinen gaan, en dat was inderdaad zo. Locale boemel totaan Ceske Budejovice (bijna net zo belangrijk als Plzen, naar deze stad is nl. Budweiser genoemd), en daarna een sneltrein naar Tabor. Klein stadje met rijke geschiedenis (zoek maar na op Wikipedia 😊 Jammer dat het ongeveer de hele dag al regent hier... ik heb de kerk op het stadsplein bekeken, en een museum, en met een tour door ondergrondse gangen mee. Verder met paraplu wat rondgebanjerd, er is hier minder te doen dan ik gedacht had.

Wel even tijd om te internetten dus 😊 Ook vast opgezocht hoe ik volgende week weer in Nederland kom; Simone moet op vrijdag de 13e (!) een galstenen-operatie ondergaan dus ik kom voor een weekje weer naar NL. Daarna weer verder op reis, maar dat zien we dan wel weer.

Groeten uit Tábor,
Alard.


Advertisement



7th June 2008

Foutje?
Was het een foutje dat museum voor moderne kunst in Cesky Krumlov, of hadden ze geen historisch museum daar :) ?
7th June 2008

Vroeg op... EK... subliminal messages...
Hoi Alard. Dat gaat helemaal de goede kant op. Om 7 uur opstaan op vakantie... mijn complimenten! Maar inmiddels blijkt uit je blog dat het toch vooral een grote biertoer is. Ook niet slecht ;-). Krijg je nog iets van het EK mee ? Tjechie heeft net Zwitserland verslagen, dus het bier zal wel rijkelijk vloeien. Aardig feature... als ik op het kaartje van Tsjechie klik, krijg is volgens mij "subliminal" berichten. Real estate in Panama... Toch eens gaan kijken. Veel plezier in Oost-Europa (wat is trouwens de geplande route ?)

Tot: 0.263s; Tpl: 0.009s; cc: 6; qc: 55; dbt: 0.0623s; 1; m:domysql w:travelblog (10.17.0.13); sld: 1; ; mem: 1.1mb